Sami riskují své životy při ochraně ostatních. Hasiči často musejí při výkonu své práce podstupovat značné riziko. A to už i při cestě k zásahu. Proto společnost Scania navrhla kabinu, která snižuje možnost zranění posádky na minimum. Její testování bylo opravdu důkladné.
Švédský výrobce nákladních vozidel a autobusů je známý především pro svou spolehlivost a také bezpečnost. Není proto divu, že klade značný důraz na vývoj a testování. Jedním z důkazů jsou extrémní zkoušky posádkových kabin.
Nad rámec předpisů
„Zachování bezpečnosti při nehodě je zakódováno do DNA vozů Scania. Nad rámec legislativních požadavků máme ve společnosti své vlastní zásady pro bezpečnost v případě nehody,“ říká vedoucí testovacího týmu Scania John Sedin a dodává: „Naše interní požadavky jsou náročnější a také komplexnější než příslušné předpisy.“
V čem se nárazové testy liší, vysvětluje Crash Test Engineer společnosti Scania Johanna Astrand: „Používáme švédskou nárazovou zkoušku pro posouzení prostoru pro přežití v kabině. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že v rámci evropské zkoušky se používá na každý náraz vždy nová kabina. Při našich testech ale všechny nárazy absolvuje pouze jedna jediná kabina.“
V první části dojde k zatížení střechy, pak přichází na řadu náraz kyvadla na „A“ sloupek kabiny na straně řidiče a ve třetí části se otestuje pevnost zadní strany prostoru pro posádku. Všechny tyto tři části zkoušek simulují převrácení vozidla, kdy se střecha deformuje, vozidlo při následném klouzání narazí do předmětu a nakonec náklad vrazí do zadní stěny.
Jako v realitě
Johan Hamsund, který je ve společnosti Scania také zodpovědný za nárazové testy, dodává: „Nejsložitější nárazová zkouška vozidla, kterou děláme, je test bezpečnosti při převrácení. Celá realizace může trvat měsíce, dokonce i rok. Naším cílem je vyzkoušet převrácení vozidla za situace, která je co nejbližší realitě.“
Na rozdíl od vozidla pro dálkovou přepravu má posádková kabina hasičského speciálu nižší hmotnost a jiné těžiště. Bylo proto nutné vypracovat realističtější testování, které odpovídá skutečnému provozu těchto vozidel.
„Výsledky měsíců příprav byly hotové za pár sekund a kabina Crew Cab zůstala po této zkoušce opravdu pojízdná,“ říká Hamsund a podotýká: „Nový systém s bočními okenními airbagy přispívá k vyšší úrovni bezpečnosti. Tím se snižuje riziko zranění a vytváří se důležitá bariéra proti vnějšímu prostředí.“
V posádkových kabinách Scania nové generace se na boční okenní airbagy mohou spoléhat také pasažéři sedící vzadu. Bezpečnost posádky je tak pro společnost Scania prioritou.*