Vítejte v budoucnosti! Nový koncept autonomního elektromobilu na akumulátorový pohon pro městské prostředí od společnosti Scania je navržený jako flexibilní vozidlo umožňující přepravu osob, rozvoz zboží nebo jako speciál pro noční svoz odpadu.
Konstruktéři ze Scanie v rámci tohoto odvážného představení inovací povýšili modulární systém na vyšší úroveň v podobě vývoje konceptu vozidla, které nabízí flexibilní využití pro různé účely v městském prostředí.
Nižší emise, kratší kolony
V mnoha aglomeracích nyní probíhají změny v dopravě podpořené požadavkem snížit emise a zajistit plynulejší provoz bez kolon. Technologický pokrok u elektrických a autonomních vozidel bude hlavním předpokladem pro úspěšný přechod na systém udržitelné dopravy ve městech.
„Vozidlo NXT představuje vizi budoucí dopravy ve městech. Některé z technologií ještě potřebují určitý čas k úplnému rozvoji, avšak pro nás je důležité, že jsme vytvořili skutečné koncepční vozidlo, u něhož bude možné vizuálně a technicky demonstrovat myšlenky toho, co je na dosah,“ říká Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel společnosti Scania a upřesňuje: „NXT je navrženo pro rok 2030 a dále. Zahrnuje několik špičkových funkcí, které jsou k dispozici již dnes.“
U vozidla NXT lze přední a zadní pohonné moduly namontovat na karosérii autobusu, rozvážkového nákladního vozu nebo prostředku pro svoz odpadu. Autobusový modul tohoto inovativního konceptu byl k vidění na dopravní konferenci Global Public Transport Summit pořádané organizací UITP ve Stockholmu ve dnech 10. až 12. června.
Sdílení a flexibilita
Při dosahování skutečné změny v ekosystému dopravy hrají sice vozidla důležitou roli, avšak je potřeba se zaměřit i na další aspekty. Je vyžadován významný rozvoj infrastruktury pro potřeby elektrifikovaných i autonomních vozů. Navíc je nutné nepřetržitý pohyb osob a zboží ve městech řešit spíše koherentním způsobem než nesouvislým plánováním.
Komerční doprava je v mnoha směrech základní složkou města. Představuje způsob, jakým se dostáváme do práce nebo do školy. Podílí se na dovozu potravin do obchodů a restaurací, dodávkách léků do nemocnic, svozu a zhodnocení odpadu. V současné době nejsou toky zboží ve městech zdaleka optimalizovány, protože se distribuuje vesměs během ranní dopravní špičky, kdy je rovněž na cestách většina lidí. V noci, kdy lidé spí, je komerční doprava v centrech měst ve značné míře omezena.
Henriksson doplňuje: „Ve Scanii nemůžeme přetvořit celý systém dopravy ve městech. Můžeme se však pokusit o to podnítit změnu, což je právě smyslem konceptu NXT – přemýšlet o dopravě a vozidlech jiným a udržitelným způsobem.“
Veřejná doprava vždy znamenala sdílení. To je třeba nyní posunout na další úroveň. S vyšším stupněm automatizace bude jednodušší zavést i větší flexibilitu ve veřejné dopravě. „Je to něco nového a velmi odlišného. Přesto jsou však flexibilní design a modulární jednotky neochvějným středem zájmu společnosti Scania,“ říká Robert Sjödin, manažer projektu NXT.
Po krůčcích vpřed
Osmimetrový autobusový modul je sestaven jako jedna kompozitní jednotka, díky čemuž lze podstatně snížit hmotnost. Akumulátory s válcovými články jsou umístěny pod podlahou, což umožňuje využití jinak „mrtvého“ prostoru a přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti. S nízkou hmotností vozidla menší než osm tun se dojezd se současnými akumulátory odhaduje na 245 kilometrů.
„Neustálé zdokonalování po malých krocích bylo vždy charakteristickým znakem společnosti Scania,“ dodává Robert Sjödin a uzavírá: „Nyní se však chystáme na obrovský skok do budoucnosti. NXT poskytne neocenitelná hmatatelná data pro náš další vývoj elektrifikovaných autonomních vozidel.“*