Nepřekvapí, že značka, která má v kategorii lehkých komunálních vozidel na českém trhu nejsilnější postavení, nese jméno Multicar. Tento německý výrobce spadá do koncernu HAKO. Multicar zdaleka nežije jen z tradice. Nezbytností je plán na snižování emisí. V koncernu HAKO jsou na budoucnost připraveni.
V současné době je výrobní program univerzálních nosičů holdingu HAKO rozdělen na dvě kategorie. Podívejme se na ně podrobněji včetně výhledu do budoucnosti.
HAKO Citymaster
Jako první zmíníme kloubové hydrostatické nosiče, které nesou označení HAKO Citymaster. Nejmenší velikostní varianta má označení Citymaster 600. Šířka tohoto stroje pouze nepatrně přesahuje přes 1,1 metru, a tedy je určen na údržbu těch nejužších chodníků.
Tento model zatím zůstane u spalovacího motoru, ale jak jsme zjistili, už příští rok dojde k inovaci za pohonnou jednotku splňující přísnější emisní normy. Jedním z důvodů je i nedostatek prostoru na zabudování alternativního pohonu stroje.
To větší model HAKO Citymaster 1600 bude mít od příštího roku k dispozici hned několik možností volby pohonu. Krom nového spalovacího motoru bude v nabídce již i elektrická verze, a to prý v rovnou několika modifikacích.
Multicar
Druhou a neméně důležitou produktovou skupinou koncernu HAKO jsou lehká užitková vozidla Muticar. I zde zůstanou v nabídce všechny tři dosavadní modely a dochází jen k přestavbě na motory s nižšími emisemi. V budoucnu ovšem výrobce počítá i zde s bezemisním pohonem.
Nyní si zákazník může zvolit buď nejjednodušší model Multicar M27 Compact, který je populární hlavně u menších měst a obcí a zákazníků s požadavkem na stroj s celkovou hmotností do 3,5 tun a co nejjednodušší obsluhu a ovládání. V současné podobě se bude model M27 Compact vyrábět další zhruba alespoň dva roky.
Vlajkovou lodí koncernu HAKO nadále zůstává model Multicar M31, který má, co se týká funkcí a výkonu, širší možnosti. Je možné si vybrat ze dvou rozvorů, a tak se dost těchto strojů dodává i v oblíbené verzi nosič kontejnerů.
I tato vozidla jsou homologovaná i do 3,5 tuny celkové hmotnosti, ale obzvlášť s těžšími nástavbami by už byla užitečná hmotnost poměrně nízká. Výrobce tedy nově dodává i zesílené nápravy pro hmotnostní variantu 5,6 tuny. Při šířce vozidla jen něco málo přes 1,6 m tak uživatel získá opravdu kompaktní, ale výkonný podvozek například na svoz odpadu z center měst, obtížně dostupných horských oblastí nebo třeba výkonné sypače pro prodloužené okruhy zimní údržby.
Nový motor dostal i nástupce hydrostatického modelu TREMO, který má označení Multicar M29. Tento stroj se využívá hlavně jako nosič samosběrné zametací nástavby nebo k němu lze s úspěchem agregovat například sněhovou frézu. Jako jediný ze strojů Multicar umožňuje M29 i řízení obou náprav.
Jak je z výše uvedeného patrné, vývoj tedy u tohoto tradičního výrobce opravdu neustrnul a koncern HAKO o budoucnost strach mít rozhodně nemusí. Naši uživatelé se prý budou moci těšit i na zcela nový koncept vozidla, ale o tom prý až někdy příště.*
(Podrobnosti v Komunální technice 6/2019)