
Na český trh vstupuje systém Klimator vyvinutý ve spolupráci se společností Epoke. Představuje zásadní technologický posun v oblasti zimní údržby. Kombinuje meteorologická data, umělou inteligenci a moderní posypovou techniku, čímž umožňuje přesné a efektivní dávkování soli v reálném čase.
Zimní údržba komunikací se dlouhodobě potýká s protichůdnými požadavky – zajistit bezpečnost provozu, a přitom minimalizovat náklady i dopady na životní prostředí. Dosavadní praxe často spoléhá na plošné posypy či odhad dispečera. Nový systém Klimator – Epoke Dynamic Dosage však přináší zcela jiný přístup: rozhodování založené na datech.
Švédsko-dánská společnost Klimator AB se specializuje na tzv. road weather intelligence – hyperlokální modelování povětrnostních podmínek na komunikacích. Její systém kombinuje data z meteorologických stanic, IoT senzorů, kamer, satelitů a dopravních systémů. Na základě strojového učení a fyzikálních modelů vytváří předpověď stavu vozovky pro úseky dlouhé pouhých 25 metrů, aktualizovanou každou hodinu.
Dánský výrobce posypové techniky Epoke tuto datovou platformu využívá prostřednictvím modulu Dynamic Dosage, který komunikuje přímo s řídicí jednotkou sypače. Na základě aktuální předpovědi a skutečných dat o teplotě povrchu, vlhkosti, síle větru a zbytkové soli systém automaticky upravuje dávku posypového materiálu pro jednotlivé části trasy.
Díky propojení s modulem RSI (Road Status Information) získává dispečer i řidič přehled o předpokládaných nebezpečných úsecích, pravděpodobnosti námrazy a efektivitě zásahu. Systém tak umožňuje optimalizovat výjezdy, snížit spotřebu materiálu i počet ujetých kilometrů.
Praktické zkušenosti ze severských zemí ukazují, že implementace tohoto řešení přináší úspory soli v rozmezí 10 až 55 %, zkrácení reakční doby a výrazné zvýšení bezpečnosti. Klimator dnes působí v sedmi zemích Evropy a jeho systémy využívá více než 200 správců komunikací.
Zavedení technologie Dynamic Dosage v České republice představuje krok směrem k plně digitalizované zimní údržbě. Kombinace přesného předpovídání a automatického řízení posypu umožní městům a správcům silnic přejít z preventivního posypu „pro jistotu“ na cílené zásahy podložené daty. Budoucnost zimní údržby tak směřuje k maximální efektivitě, úsporám a bezpečnosti – díky technologiím, které dokáží předvídat stav vozovky s přesností, jaká byla donedávna nemyslitelná.
Systém EpoSat od dánského výrobce Epoke představuje moderní způsob řízení posypu pomocí GPS a obousměrné komunikace. Zajišťuje rovnoměrné dávkování materiálu, snižuje zátěž řidiče a přináší vyšší bezpečnost i úsporu materiálu.
Zimní údržba je disciplína, která vyžaduje přesnost a rychlé reakce. Každý metr komunikace má jiné podmínky – zatáčka, most, stoupání, hustá zástavba… Právě proto vznikl systém EpoSat, automatický GPS řízený systém pro dávkování posypu, který zajišťuje, že každá část trasy dostane přesně tolik materiálu, kolik je potřeba.
Před začátkem zimní sezóny jsou do systému zaznamenány jednotlivé posypové trasy. Pro každý úsek lze nastavit množství posypu, šířku záběru, symetrii či automatické zapínání výstražného majáku. Během jízdy se pak vozidlo řídí přesnou GPS polohou – systém sám upravuje nastavení sypače a uskuteční i několik set změn za jedinou směnu. Řidič se tak může plně soustředit na bezpečné řízení.
EpoSat zaručuje jednotný a optimalizovaný posyp v jakýchkoli podmínkách. Systém si poradí i tam, kde GPS signál kolísá – například v tunelech nebo mezi vysokými budovami. Využívá totiž tzv. dead reckoning, tedy doplňkovou výpočetní metodu, která umožňuje plynulé navázání trasy bez ztráty přesnosti.
Klíčovou součástí systému je EpoMaster X2, moderní ovládací jednotka s integrovanou navigací. Řidič má díky ní k dispozici mapové zobrazení, hlasové pokyny a přehled o celé trase. To výrazně zjednodušuje organizaci práce a umožňuje nasadit jakýkoli vůz či řidiče i na méně známou trasu.
Dalším přínosem je EpoSat Web App, webová aplikace pro správu tras a parametrů posypu. Dispečer může jednoduše měnit nastavení, reagovat na uzavírky nebo doplňovat navigační pokyny. Aktualizované trasy se následně přenesou do strojů buď pomocí USB disku, nebo prostřednictvím bezdrátové 4G komunikace přes systém EpoData.
Ve spojení všech těchto nástrojů vzniká systém, který zajišťuje maximální přesnost, úsporu materiálu a snížení ekologické zátěže. Menší chybovost, plynulejší provoz a méně ručního nastavování současně znamenají i vyšší bezpečnost jak pro řidiče, tak pro ostatní účastníky silničního provozu.
Společnost Epoke A/S se vývoji technologií pro zimní údržbu věnuje již od roku 1955. EpoSat je dalším krokem v jejím dlouhodobém úsilí o automatizaci a digitalizaci zimní údržby – směrem k efektivní, ekologické a daty řízené správě komunikací.
Společnost Unikont Group přináší na český trh zásadní novinku v oblasti zimní údržby – propojení technologií Epoke a Klimator. Tato kombinace představuje nejpokročilejší řešení pro efektivní a ekologický posyp komunikací.
Dánská společnost Epoke patří mezi světovou špičku v posypové technice. Její systém EpoSat využívá GPS řízení, které automaticky upravuje dávku a šířku posypu podle aktuální polohy vozidla. Řidič se tak může plně soustředit na provoz, zatímco systém zajišťuje rovnoměrné ošetření vozovky.
Společnost Klimator zajišťuje tzv. road weather intelligence – detailní předpovědi stavu vozovky na základě dat ze senzorů, satelitů a meteorologických modelů. Tato data se v reálném čase přenášejí přímo do posypových vozů Epoke, které díky tomu automaticky dávkují potřebné množství soli.
Výsledkem je systém Dynamic Dosage, který dokáže snížit spotřebu posypového materiálu až o 55 %, zlepšit bezpečnost a omezit dopad zimní údržby na životní prostředí.
Společnost Unikont Group, jako výhradní importér značek Epoke a Klimator pro Českou republiku, zajišťuje kompletní servisní a technickou podporu, školení obsluhy i dostupnost náhradních dílů. Díky tomuto partnerství se česká komunální technika posouvá směrem k digitalizaci a přesně řízené zimní údržbě.*
Foto archiv/Unikont Group
(Příspěvek vyšel v Komunální technice 11/2025)

