Široké portfolio zametacích kompaktní vozů i nástaveb s objemem zásobníku od dvou do dvanácti m3 nabízí BUCHER. Konkrétně se jedná o kompaktní samojízdné zametací stroje a nástavby určené pro komerční podvozky. Výhradním dovozcem zametací techniky BUCHER do České republiky a na Slovensko je společnost HANES. Podívejme se s předstihem na novinky pro rok 2026.
„BUCHER je etalonem mezi výrobci zametacích vozů a nástaveb. Všechny zametače s touto značkou se kromě vysokého výkonu a snadné obsluhy vyznačují také ohleduplností vůči životnímu prostředí. V každé kategorii zametačů výrobce nabízí i bezemisní variantu, tedy stroje s plně elektrickým pohonem,“ říká jednatel firmy HANES Filip Hachle.
Nejmenšími členy v týmu samosběrných zametacích vozů jsou CityCat VS20 a V20 se zásobníkem o objemu 2 m3. Jedná se nejprodávanější „kompakty“ v kategorii zametačů tohoto objemu nejen v Evropě, ale i u nás. Nabízejí se ve čtyřech modelových a hmotnostních variantách (od 3,5 do 4,8 t) s motory Euro 6D anebo Stage V. Všechny modifikace je možné využít jako nosiče nářadí, tedy výměnných nástaveb a pomoci si tak i při zimní údržbě. Do nabídky přibyl i pohon všech kol 4 x 4.
Oba modely jsou dostupné i s elektrickým pohonem. Mají označení VS20e a V20e. Jedná se o sériově vyráběné stroje, které proti dieselovým sourozencům nemají žádný handicap; naopak jsou efektivnější, tím pádem i úspornější. Kapacita akumulátorů činí 45, 63 a 80 kWh. Tato zametače mají palubní nabíjecí stanici 22 kWh. Pro uvedení do provozu tudíž není potřeba žádná zvláštní infrastruktura. V porovnání s dieselovými zametacími vozy jsou CityCaty s elektropohonem významně tišší. Lze je tak provozovat i při nočních úklidech chodníků a veřejných prostranství.
Pro údržbu pěších zón, městských, ale i rychlostních komunikací, je přímo předurčený zametací stroj s označením BUCHER CityCat VR50. Vyrábí se ve třech verzích s možností pojezdové rychlosti 50 nebo 80 km/h a v modifikaci VR50e, tedy s elektrickým pohonem a akumulátory o kapacitě 137 kWh. Rychlonabíjení až 22 kWh AC, respektive 70 kWh DC umožňuje stroj provozovat téměř nepřetržitě.
Díky své šířce 1,8 metru nevadí provozu. Největší kompaktní zametač je snadno ovladatelný díky řiditelné přední i zadní nápravě. Dieselové stroje s hydrostatickým systémem pojezdu a dobře řešeným výhledem na pracovní agregáty pracují s maximálním záběrem více než 350 cm. Objem zásobníku na smetky má úctyhodnou kapacitu 5,6 m3. Celková hmotnost vozu CityCat VR50 činí 10,5 tun.
Stroj je vybavený výkonným kropicím systémem s obsahem nádrže na čistou vodu 880 litrů a může mít systém recyklace vody prodlužující pracovní dobu zametání. Zákazníci, kteří chtějí tento zametač využít na tlakové mytí komunikací, jistě ocení variantu, kdy je zásobník na smetky rozdělený a vybavený přídavnou nerezovou nádrží na 1120 litrů vody. Její celková zásoba potom činí 2000 litrů. Pohonnou jednotkou dieselového zametacího kompaktu CityCat VR50 je industriální motor FTP o výkonu 118 kW splňující emisní normu Euro 6E.
Je potřeba zdůraznit, že všechny kompaktní zametače CityCat nyní sdílejí stejné ovládací prvky. Pro obsluhu je tak velmi snadný přechod například z menšího do většího typu stroje.
A to nejlepší na konec. V programu zametacích nástaveb došlo v letošním roce ke generační obměně techniky s označením BUCHER MaxPowa V series ve čtyřech variantách V50, V65, V80 a V120. Jsou určené pro úklid měst, silnic, dálnic, letištních a dalších ploch. Disponují objemy 5, 6,5, 8 a 12 m3 a montují se na komerční podvozky.
Pohon nástavby může být řešený samostatným nástavbovým motorem (JCB 55, 97 nebo 129 kW) nebo od podvozku s možností také hydrostatického pohonu pojezdu v režimu práce. To je čím dál více žádaný koncept, neboť lze dosáhnout minimální rychlosti například při práci za frézou nebo v místech, kde míra znečištění nebo manévrování vyžaduje plazivou rychlost.
Nástavby se podle velikosti mohou pyšnit zásobou čisté vody až 2000 litrů – s přídavnou nádrží až 6000 litrů, což značně navyšuje pracovní perimetr daného zametacího vozu.
Dále došlo k optimalizovanému umístění ventilátoru a zlepšenému proudění vzduchu. Nová technologie SmoothFlow tak zvětšila sací výkon. Největší nástavby jsou nově vybavené patentovaným ventilátorem TriPlate, což jsou vlastně dvě ventilátorová kola vedle sebe, čímž bylo dosaženo největšího sacího výkonu. Rychlost proudění převyšuje 300 km/h, maximální výkon přesahuje 20 000 m3/h a největší podtlak 17 KPa.
Na výběr připravil výrobce tři typy zametacích agregátů podle preferencí budoucího provozovatele zametacího vozu: s tak zvaným tlačeným nebo s taženým bočním přimetacím kartáčem, popřípadě s dometacím válcovým kartáčem umístěným za sací hubicí. Všechny modely mají zcela nové ovládání a upravený design tvaru nástaveb, které sdílejí mnoho komponentů napříč modelovou řadou MaxPowa.
Z bohatého seznamu příslušenství si může zájemce vybrat například zmiňované zadní sací hubice pro odsávání nečistot v celé šíři vozidla, vysokotlaký systém v několika variantách, různé rozměry bočních kartáčů a sacích hubic, systémy EasyClean pro usnadnění údržby v rámci čistění zásobníku… Jednoduše řečeno: vybere si určitě každý.
„Letos na podzim pak BUCHER chystá comeback do kategorie kompaktních zametačů o objemu 1 m3. Tady se můžeme těšit na jednomístné zametací stroje určené pro ty nejužší chodníky. V názvu VR 1X nahradí písmeno X číslovka upřesňující objem zásobníku. Jakmile bude novinka představená, budeme čtenáře časopisu Komunální technika informovat,“ vysvětluje jednatel firmy HANES Filip Hachle a uzavírá: „Tým naší společnosti zájemcům s radostí sdělí podrobné informace ke všem produktům se značkou BUCHER a je připravený vytvořit konfiguraci přesně na míru podle požadavků budoucího uživatele příslušného zametacího stroje.“
Foto archiv/HANES
Příspěvek vyšel v Komunální technice 9/2025*