07.01.2025 | 09:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Již téměř čtyři roky v každodenním provozu

Původně za účelem správy bytového a nebytového fondu byla založena koncem roku 2007 akciová společnost Jihoměstská majetková, jejímž jediným vlastníkem je Městská část Prahy 11. Kromě správy bytového fondu a správy mateřských a základních škol i sportovišť se akciová společnost stará mimo jiné také o údržbu veřejné zeleně, zimní údržbu komunikací na Praze 11, provozuje sběrný dvůr určený pro odkládání rostlinných zbytků a zabývá se i letním úklidem veřejných prostranství a komunikací. Mezi uvedené činnosti patří též svoz odpadkových košů. Právě při něm se uplatňují dvě užitková vozidla Goupil G4 s elektrickým pohonem.

Od května roku 2021 svážejí na území Jižního města odpad z odpadkových košů dva užitkové elektromobily Goupil, které při této činnosti nahradily univerzální nosiče N1 s dieselovými motory.

„Chtěli jsme přejít na čistší formu provozu a ulevit obyvatelům sídlišť, kde se vozidla nejčastěji pohybují. Před zakoupením elektromobilů Goupil jsme vyzkoušeli vozidla několika značek s tím, že naší představou bylo rozměrově malé a flexibilní vozidlo, které by zvládlo manévrování na sídlištích, kde pohyb pracovní techniky mnohdy nebývá vzhledem k hustotě zaparkovaných aut vůbec jednoduchý. Testovaný Goupil nás oslovil především díky svým odpovídajícím rozměrům, dostatečnou světlou výškou, jednoduchým ovládáním a pohodlím v kabině a samozřejmě dojezdem, který zaručuje jeho nasazení v celé pracovní směně. Díky vypsanému dotačnímu titulu jsme se rozhodli v roce 2021 ke koupi hned dvou totožných vozidel,“ popisuje Ing. Zdeněk Hamaj, místopředseda představenstva akciové společnosti Jihoměstská majetková, který zastává také pozici vedoucího střediska údržby zeleně, komunikací a parkování.

Provoz bez vážných potíží

Od svého nasazení do provozu jsou obě vozidla v každodenní permanenci včetně víkendů i státních svátků a za více než tři a půl roku mají za sebou přibližně 70 000 najetých kilometrů. „Musím zdůraznit, že provoz obou vozidel se zatím obešel bez vážných potíží. V jedné směně najezdí v průměru 50 kilometrů a i jejich dojezd s původními bateriemi byl dostačující. Nicméně jsme se po zkušenostech rozhodli nahradit původní lithiové baterie s kapacitou 9 kWh silnějšími s kapacitou 14 kWh. Vozidla s nimi s rezervou zvládnou i dvousměnný provoz s najetými devadesáti kilometry bez nutnosti dobíjení mezi dvěma pracovními cykly,“ upozornil Zdeněk Hamaj.

Největší plus vidí Zdeněk Hamaj ve zcela zásadním snížení provozních nákladů při nasazení užitkových elektromobilů. „Nedávno jsme si dělali analýzu dosavadního provozu elektromobilů. Došli jsme k závěru, že během třech a půl let plného nasazení sledovaných vozidel jsme museli řešit pouze drobnosti, jako je výměna páčky na otevírání oken v kabině, nebo geometrie a stav pneumatik, které dostávají zabrat při nájezdech na obrubníky chodníků. Ale s opravdu podstatnou závadou jsme se nesetkali. Navíc výrazně ušetříme za pohonné hmoty a běžný servis u elektromobilů víceméně odpadá. Abychom šetřili baterie a zachovali požadovaný denní dojezd vozidel, doplnili jsme je o přídavné naftové topení, které se v zimních měsících bezesporu hodí a má smysl,“ hodnotí Zdeněk Hamaj dosavadní provoz vozidel.*

Více v časopisu Komunální technika 1/2025.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down