06.01.2025 | 01:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Bez hluku, emisí a s nižšími provozními náklady

Hned tři užitkové elektromobily EVUM aCAR 4 x 4 se od začátku prosince staly součástí strojového parku akciové společnosti FREKO. K jejich pořízení pomohla finanční pomoc poskytovaná Evropskou unií v rámci vypsaných dotačních programů na podporu elektromobility včetně dobíjecí infrastruktury pro podnikatele.

Společnost FREKO působí na trhu již od roku 1991, kdy byla založena především jako specialista na frézování komunikací a svoje služby nabízela stavebním firmám zaměřujícím se na rekonstrukce silnic a dálnic. Po změně majitele začala svoje činnosti rozšiřovat a více se zaměřovat na komunální služby. „Frézování vozovek je pouze sezónní záležitostí a tak jsme naráželi na problém jak využít naše pracovníky v zimním období a najít pro ně vhodnou pracovní náplň. Logickou volbou byla zimní údržba komunikací a další komunální služby, protože bývá ekonomičtější služby nabízet v určitém balíčku, do kterého patří kromě zimní údržby komunikací také jejich úklid, péče o okolní veřejnou zeleň, svoz odpadkových košů a dalších navazujících činnosti. Postupem času se nám podařilo etablovat se v některých pražských lokalitách, stěžejní zakázky jsme získali hlavně na Praze 6 a 12, kde zajišťujeme především úklid komunikací a údržbu zeleně. Pro zabezpečení uvedených prací se musela firma samozřejmě vybavit potřebnou profesionální menší technikou a podařilo se nám vybudovat docela komplexní moderní strojový park. Jelikož poměrně často pracujeme v aglomeracích s požadavky na snížení emisí a hlučnosti, byl náš zájem o možnosti, které nabízejí užitková vozidla s elektrickým pohonem, dalším logickým krokem,“ říká Mgr. Tomáš Kolinger, generální ředitel akciové společnosti FREKO. 

Nákup vozidel po zralé úvaze

Jak uvedl, s myšlenkou pořízení užitkových vozidel s elektrickým pohonem se zaobírali několik let. „Dlouhodobě jsme zkoušeli vozidla několika značek, objížděli výstavy a veletrhy a sháněli potřebné informace. Jak nám progresivní vývoj dokázal, určitě se vyplatilo s nákupem nějaký čas počkat, a to hned z několika důvodů. Užitkové elektromobily se během posledních let výrazně změnily, ať již jde o jejich robustnější konstrukci, pohodlí obsluhy, nebo výdrž baterií umožňujících delší dojezd. Nemalou roli po tříletém sledování trhu hrála pochopitelně možnost využít zajímavé dotační výzvy, která ekonomiku provozu elektromobilů posouvá do úplně jiných dimenzí. Jelikož jsme chtěli vozidla s pohonem 4 x 4, byla nakonec naše volba jednoduchá. Využili jsme nabídky generálního dovozce multifunkčních elektromobilů EVUM, společnosti ALFA PROFI, a vozidlo si na dva týdny zapůjčili. Vyzkoušeli jsme ho v pražské rezidenční čtvrti Brumlovka a s jeho provozem jsme byli spokojeni. Zjistili jsme mimo jiné, že není využitelné pouze v dopravě, ale může pracovat i s dalším nářadím. Přitom je dostatečně robustní, aby jeho šasi vydrželo časté nájezdy na chodníky a překonávání dalších terénních nerovností. Poté začal administrativní boj s žádostí o dotaci a po třech měsících čekání jsme uspěli a zakoupili hned tři stejná vozidla EVUM aCAR 4 x 4 lišící se pouze barvou, která se začátkem prosince zapojila do práce,“ popisuje Tomáš Kolinger.*

Více v časopisu Komunální technika 1/2025.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down