Robustní traktory Dutra D4K s pohonem čtyř stejně velkých kol a dlouhou kapotou, ukrývající šestiválec Csepel, byly i ve své době neobvyklým zjevem...
O maďarském strojírenství minulých let je toho známé poměrně málo. U nás se od 50. let uplatnily především nákladní vozy Csepel, klasické dumpery Dutra a také maďarské kombajny. Dálkový autokar Ikarus 55 s motorem vzadu byl v šedi starých typů řídkým zjevením (znalcům připomínal americké Greyhoundy), stejně jako traktory Dutra, které se k nám nedovážely.
Jejich konstrukce a historie jsou však velmi zajímavé. V letech 1948 až 1975 vzniklo v Budapešti přes patnáct tisíc traktorů, od poloviny 50. let známých pod značkou Dutra, která není ničím jiným, než zkratkou názvu dvou nejdůležitějších produktů podniku, tedy dumper (krátký sklápěč) a tractor.
Na počátku byla v roce 1869 založená vídeňská společnost Mathiase Hofherra na výrobu zemědělských strojů, která záhy přidala pobočku v Budapešti. V roce 1881 do podniku vstoupil Maďar János Schrantz a od roku 1911 po spojení firem Hofherr-Schrantz AG (značka HS) s vídeňskou filiálkou britské strojírny Clayton & Shuttleworth a jejich továrnami v Rakousko-Uhersku a Rumunsku vznikla nová HSCS (Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyár) se soustředěním produkce do Budapešti.
Zemědělské stroje a lokomobily záhy doplnily traktory a HSCS se stala jejich největším výrobcem ve východní Evropě. Za druhé světové války se závodů zmocnila německá firma Heinrich Lanz, výrobce známých traktorů s dvoudobými ležatými jednoválci se žárovou hlavou. Stejný princip se uplatnil také u lehkých traktorů Hofherr G-35, HSCS R 30-35, Mávag T20-25 a dalších, jejichž výroba byla po válce v Maďarsku obnovena a soustředěna do znárodněného podniku pod novým názvem Vörös Csillag Traktorgyár na základech HSCS. Jméno traktorky není nic jiného než Rudá hvězda v maďarštině.
Vznikly i klasické pásové typy, například HSCS se žárovou hlavou, nahřívanou hořákem před spuštěním roztočením setrvačníku jako u Lanz Bulldoga. Výzkumný ústav JÁFI, založený roku 1950 podle ruského vzoru NAMI, se ovšem pustil do vývoje nových typů.
Vzhledem k tomu, že traktory Dutra měly pokrokovou konstrukci, byla jejich výroba poměrně drahá. Proto maďarská strana a vláda rozhodly v roce 1975 o ukončení výroby podobným způsobem, jakým zahubila další velkou strojírnu Csepel, budapešťského výrobce vznětových motorů, nákladních automobilů, autobusových podvozků a motocyklů Pannonia.
V roce 1975 tak produkce traktorů Dutra skončila. Státní podnik byl od roku 1973 násilně začleněný pod maďarskou strojírnu a vagonku Rába v Györu, kdysi známou i licenční výrobou našich osobních a nákladních automobilů Praga. K posledním konstrukcím patřil desetitunový dumper Gödöllö 116, poháněný šestiválcem Csepel, známým z nákladních Csepelů a autobusů Ikarus. Také jeho výroba byla utlumena.
Produkce traktorů 4 x 4 pak pokračovala u společnosti Rába Magyar Vagon- és Gépgyár, ovšem zcela jiných značky Rába-Steiger (typy 245 až 360 podle výkonu) na základě licence od americké firmy Steiger.*
Tomáš Hyan, foto archiv
(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 10/2024)