DEVELON, dříve Doosan Construction Equipment, uvedl na trh tunelovací rypadlo DX235RTF-7, které je novým přírůstkem do řady strojů pro speciální použití.
Novinka vychází z osvědčeného pásového rypadla se sníženým poloměrem otáčení Develon DX235LCR-7 a za pohon slouží motor DL06V Stage V o výkonu 141 kW (189 k). Využívá úspěšnou kompaktní konstrukci a minimální poloměr výkyvu uvedeného modelu, ale klíčovou součástí je těžké tunelovací čelo, které přináší novou konstrukci ramene a výložníku se speciální kinematikou a funkcí naklápění.
Jan Breburda, produktový manažer Develon Europe pro speciální aplikace, říká: „Nový stroj je navržený pro vysoký výkon v náročném podzemním prostředí. Bezpečnost a komfortní obsluhu doplňuje pokročilá hydraulika a robustní konstrukce, díky kterým model poskytuje optimální výkon a odolnost. Kompaktní konstrukce umožňuje snadnou ovladatelnost ve stísněných prostorách.“
Model DX235RTF-7 má celkovou provozní hmotnost 25 689 kg a nabízí maximální dosah 9260 mm. Kinematika tunelovacího čela je navržená tak, aby upřednostňovala vodorovný dosah a přesnost před svislým pohybem. Speciální kinematika je založená na funkci naklápění výložníku, která umožňuje naklápění pod úhlem 45°/45° ve dvou směrech.
Konfigurace výložníku a ramene je speciálně navržena pro práci v úzkých prostorech, přičemž rozsahy pohybu jsou ve srovnání se standardním čelem modelu DX235LCR-7 mírně omezené. Model DX235RTF-7 je speciálně uzpůsobený pro práci ve stísněném prostředí bez použití výkyvného pohybu v úzkých prostorech. Díky tomu je schopný efektivně pracovat v úzkých tunelech s možností dosáhnout na čelo a stěny tunelu a současně si zachovat nízký profil pro pohyb v takto specifickém prostředí.
Pro práci ve stísněných prostorech je model DX235RTF-7 vybaven zařízením, které zajišťuje ochranu před padajícími úlomky nebo kontaktem ramene se stropem a stěnami tunelu. Díky tomu poskytuje systém FOG úrovně 2 v kombinaci s odolnějšími kryty a ochranou hydraulického potrubí.
Součástí ochrany jsou také kryty hydraulických hadic a pracovních světel ramene, jakož i uzavření válce lžíce a článků ve vyhrazeném ochranném prostoru a ukrytí válce ramene pod ramenem.
Proti standardnímu modelu DX235LCR-7 má nové rypadlo DX235RTF-7 šest pracovních světel LED, čtyři vpředu a dvě vzadu, a také standardně kamery AVM. Mezi další funkce patří rotační potrubí PERO, centrální mazací místa a volitelně i radlice. Součástí vybavení jsou také protizávaží o hmotnosti 6,4 tuny a trojité pásové podvozky o šířce 600 mm.
Tunelovací práce často vyžadují přepravu stroje do míst s omezeným přístupem. Proto je stroj DX235RTF-7 navržený tak, aby se dal snadno zvednout a přemístit na pracoviště.*
Specifikace tunelového rypadla DX235RTF-7:
Provozní hmotnost (kg) |
25 689 |
Celková délka – přeprava (mm) |
9750 |
Celková výška (hadice výložníku) – (mm) |
3840 |
Celková výška (kabina) – sklopený stav (mm) |
3080 |
Celková výška (zábradlí/ochranný rám) – (mm) |
3390 |
Celková šířka – přeprava (mm) |
2990 |
Poloměr zadního výkyvu (mm) |
1680 |
Šířka pásových podvozků (mm) |
600 |
Foto archiv/DEVELON