Premiéra hybridního nákladního automobilu se solárními panely
V rámci dvouletého výzkumu, na němž spolupracují společnosti Scania, Uppsala University, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express a Dalakraft, se na veřejných komunikacích testuje unikátní hybridní nákladní automobil s návěsem pokrytým solárními panely. To výrazně snižuje provozní náklady a lokální emise, protože vozidlo si část energie pro pohon vyrábí samo.
„Cílem společnostiScania je vytvořit podmínky k přechodu na udržitelný přepravní systém. Během této spolupráce slouží solární panely vůbec poprvé k výrobě elektřiny pro pohon nákladního automobilu. Sluneční záření jako obnovitelný zdroj energie může výrazně snížit emise v dopravě,“ říká Stas Krupenia, vedoucí výzkumné kanceláře Scanie.
Speciální panely
Při výzkumu slouží nákladní vozidlo k ověření možnosti výroby energie ze Slunce a současně k získání údajů, o kolik se díky použití solárních panelů sníží emise oxidu uhličitého. Výzkumníci vyvinuli speciálně pro kamiony nové, účinné a lehké solární panely. Kromě toho také zkoumají způsob propojení těchto vozidel s elektrickou sítí a vytvářejí modely, co se stane, když se několik takových nákladních automobilů společně připojí k elektrické síti.
„Jedná se o vzrušující projekt, v němž se akademická obec a zástupci průmyslu snaží snížit dopady kamionové dopravy na klima. Očekáváme, že výsledky provozu tohoto unikátního nákladního automobilu budou velmi zajímavé,“ říká vedoucí projektu Erik Johansson, profesor fyzikální chemie na univerzitě v Uppsale.
Delší dojezd
Osmnáctimetrový přívěs je téměř celý pokrytý solárními panely, jejichž plocha a výkon odpovídají instalaci na rodinném domě. Ve Švédsku sluneční energie prodlouží hybridnímu nákladnímu vozu dojezd až o 5000 kilometrů ročně. V zemích s příznivějšími podmínkami, jako je například Španělsko, může takové vozidlo ve srovnání se švédskými poměry množství získané solární energie, a tím i dojezd, až zdvojnásobit.
Součástí projektu je také výzkum nových, lehkých tandemových solárních článků, které jsou založeny na kombinaci produktů společnosti Midsummer a nových perovskitových článků. Ty nabízejí vyšší účinnost přeměny slunečního světla na elektřinu. Toto řešení by mohlo množství vyrobené solární energie ve srovnání se současnými panely zdvojnásobit.
„Náš výzkum účinných a lehkých solárních článků bude skutečně důležitý, zejména pokud jde o jejich uplatnění v budoucích nákladních automobilech,“ dodává Erik Johansson.
Nižší emise i náklady
„Nasazení našich solárních panelů umožní vznik udržitelných nákladních automobilů. Díky elektrifikaci vidíme velký potenciál pro snížení emisí z těžkých vozidel. Elektřina vyrobená solárními panely ušetří palivo a redukuje emise oxidu uhličitého. Chceme být spolehlivým partnerem, což nám tento průlomový projekt umožňuje,“ říká Erik Olsson, vedoucí oddělení Corporate Development společnosti Midsummer
S tím souhlasí i Daniel Sandh, generální ředitel společnosti Eksjö Maskin & Truck, který dodává: „Pohonné hmoty představují v současné době pro přepravní společnosti stále větší výdaje a vše, čím můžeme přispět k jejich snížení, bude pro společnost dlouhodobě přínosem.“
Projekt se z části zabýval také vyhodnocením dopadu solárního dobíjení na elektrickou síť a posouzením možnosti prodeje přebytků energie. Možnost obousměrného nabíjení není zcela jednoduchá a legislativa je zatím nejasná.
„Mysleli jsme si, že budeme moci přebytky energie vyrobené nákladními vozidly odkoupit. Bohužel to v současné době není možné. Ale to, že se solární články stanou součástí řešení dobíjení kamionu, je fantastické. Jako společnost obchodující s elektřinou vidíme, že pro zvládnutí přechodu na nové pojetí energetiky jsou zapotřebí všechny obnovitelné zdroje energie,“ tvrdí Sverker Ericsson, ekonom obchodu s elektřinou ve společnosti Dalakraft.
Plug-in hybrid
Nové vozidlo bude nyní testovat v provozu na veřejných komunikacích přepravní společnost Ernsts Express AB. „Obecně celé odvětví čelí velkým výzvám, a to zejména v oblasti pohonných hmot. Pohon využívající energii z obnovitelných zdrojů elektřiny je budoucností. O to větší význam má tento projekt pro ekologicky smýšlející dopravní společnost,“ podotýká generální ředitel společnosti Ernsts Express Lars Evertsson.
Kamion na solární pohon vznikl v rámci výzkumného projektu financovaného vládní agenturou pro inovace Vinnova. Jeho cílem je vyvinout nákladní automobily, u nichž solární energie sníží dopad na klima. Uvedený vůz je plug-in hybrid o výkonu 560 koní. Na osmnáctimetrovém návěsu se nachází 100 m2 tenkých, lehkých a flexibilních solárních panelů s maximální účinností 13,2 kWp. Odhaduje se, že při provozu ve Švédsku vygenerují ročně 8000 kWh. Celková kapacita akumulátorů je 300 kWh, z toho 100 kWh na nákladním vozidle a 200 kWh na návěsu.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!