Použití elektromobilu v komunálních službách je momentálně to nejefektivnější nasazení, které si lze představit. Proč si to myslíme? Níže k tomu uvádíme devět důvodů.
Nejprve si ale představte situaci v segmentu osobních vozů. Pořizovací ceny elektromobilů jsou dvojnásobné proti autům se spalovacím motorem ve srovnatelné třídě. Při běžných cestách si pouze s dobíjením doma nevystačíte a spotřeba při dálničních 130 km/h je doslova strašákem. Tolik pouze stručně k dosavadním základním překážkám prudkého rozšíření osobní elektromobility.
Devatero argumentů pro
A nyní oněch devět důvodů, proč je pro užitkové elektromobily v komunálním sektoru správný čas již teď:
Bonus, ne důvod
Sečteno a podtrženo: užitkový elektromobil do komunálního provozu se tedy určitě vyplatí. To samé platí i pro nákup bez dotace, kterou lze na pořízení tohoto stroje občas získat.
Proč ji nevyužít? Je však dalším bonusem, ne důvodem ke koupi. Ty důvody jsou přece jiné. Jsou to každodenní úkoly, práce a činnosti. Je však třeba myslet na to, že se bavíme o pracovním nástroji. Jedná se o multifunkční pracovní vozidlo a většinou dobře víme, jak má vypadat. Desítky let používáme vozy typu Multicar. Mají ideální rozměry, aby se bezpečně dostaly do potřebných míst, pohon pro celoroční provoz a nástavby pro různorodé činnosti.
Účel definuje prostředky
Z tohoto zadání vzniklo v „elektrosvětě“ pracovní vozidlo EVUM. Jedná se o jediné komunální elektrovozidlo na trhu, které se vyrábí v Německu z čistě evropských komponentů a disponuje pohonem 4 x 4.
Český a slovenský zákazník už měl možnost si tyto pracovní stroje dobře vyzkoušet v předváděcích a testovacích režimech, ale také ve vlastních provozech prostřednictvím již dodaných vozidel. A zpětná vazba? Realita předčila očekávání.
EVUM (foto) vypadá jako auto, řídí se jako auto, chová se jako auto. Kdo má již zkušenosti s dosavadní nabídkou různých elektrických vozítek více či méně úspěšně „maskujících“ svůj původ na golfu nebo při působení na perónu nádražního provozu, je zasažený konstrukcí, která vznikla skutečně na platformě „automotiv“ jako lehký užitkový elektromobil.
Ondřej Šoukal, ALFA PROFI, s. r. o., foto archiv firmy
(Podrobnosti v Komunální technice 6/2023)*