V logistickém provozu mohou nízké zimní teploty snížit dojezdovou vzdálenost elektromobilů až o 37 %. Při správných opatřeních lze ztráty snížit na pouhých 9–14 %. Pomoci paradoxně mohou například vyhřívaná sedadla i lepší plánování tras přizpůsobené zimnímu provozu. Na základě aktuálních zkušeností z letošní zimy to uvádí logistický start-up Bevy.city.
Elektrická vozidla se již úspěšně využívají také v logistice. Kromě výhod, jakými je lokálně bezemisní provoz, bezhlučnost i nižší náklady na provoz, přináší jejich použití i řadu výzev. Snížení dojezdu v mrazivých zimních měsících je jednou z nich.
Bevy.city, logistický start-up, který provozuje flotilu více než 80 elektrických vozidel, spočítal, že při teplotách kolem -3 až -5 °C se bez jakýchkoliv dalších opatření snižuje dojezd elektromobilu o 24 %, při nižších teplotách v rozmezí -5 až -10 °C až o 37 %. Důvodem je kromě zvýšené potřeby zahřátí baterie i vytápění vozu, zvýšený odpor při jízdě na sněhu či mokré vozovce a zhoršení plynulosti dopravy.
„Zimní provoz elektromobilů má svá specifika, se kterými je třeba počítat, a upravit plánování tak, aby nedocházelo k provozním problémům,“ říká Ladislav Janckulík, zakladatel logistického start-upu Bevy.city, a pokračuje: „K vysokým ztrátám dojezdu může dojít už na samém začátku trasy kvůli rychlému zahřátí vozidla a rozmrazení skel. Stejně tak vytápění během nakládek a vykládek se dokáže na dojezdu velmi negativně podepsat. U vozidel, která dnes používáme, se dojezd pohybuje v rozmezí od 140 km do 190 kilometrů. Jeho snížení o čtvrtinu při teplotách už od -3 stupňů Celsia je poměrně velkou komplikací, která se ale dá správným plánováním velmi úspěšně minimalizovat.“
Opatření, kterými lze v zimním provozu elektromobilů zvýšit dojezd, je několik. Výhřevem vozidla před samotnou jízdou lze zvýšit dojezdovou vzdálenost až o 8 %. Velký smysl v logistickém provozu má i doplňková výbava v podobě vyhřívaného sedadla a volantu. Ta má nižší spotřebu než samotné vytápění a zajistí rychlejší zahřátí kurýrů, kteří při doručování zásilek často vysedají. Na dojezdu se to projeví úsporou ve výši zhruba 4 %. Kromě výše uvedeného je v zimních měsících potřeba upravit způsob plánování tras, nabíjení a délky pracovních bloků. Celkově lze správným plánováním snížit dopady nízkých teplot na dojezd elektromobilů na 9–14 %.
„Extrémně nízké teploty v prosinci 2022 pro nás byly zatěžkávací zkouškou, kdy jsme se i my učili, kde jsou hranice elektromobility. Úpravou plánování se nám podařilo negativní dopady počasí minimalizovat, a i v tom nejmrazivějším týdnu došlo ke snížení dojezdu našich vozidel o pouhých 14 %,“ shrnuje Janckulík.
***
O společnosti Bevy.city
Bevy.city je unikátní český start-up v oblasti kurýrních služeb – jediná doručovací společnost na zdejším trhu, která využívá k dopravě zásilek pouze elektromobily. Specializuje se na B2B zákazníky, kterým flexibilně pomáhá navýšit kapacitu při doručovacích špičkách. Bevy.city nyní působí v Praze a okolí a mezi zákazníky patří například Rohlík.cz, Zásilkovna, Liftago, Country Life, NutritionPro, Yes Krabičky nebo Sfood.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!