Řadu převodovek Scania G25CM a G33CM rozšiřují dva nové přírůstky, které ve svém označení nesou písmeno „H“ (heavy, tedy těžký, náročný). Převodovky G25CH a G33CH sdílejí všechny ctnosti a vlastnosti svých sourozenců. Přidávají robustnější planetové soukolí a nabízejí tak nejspíš nejlepší kombinaci odolnosti, hladkého řazení a spotřeby paliva na trhu.
„Rozšířením nabídky o tyto převodovky jasně ukazujeme, že řada Scania XT a naše řešení pro těžařský průmysl jsou skutečně významnou součástí našeho portfolia,“ říká Stefan Dorski, senior viceprezident a ředitel divize Scania Trucks a pokračuje: „Převodovky jsou navržené tak, aby se vypořádaly s výzvami, kterým čelí nákladní vozidla v těžkých provozech. Pro zákazníky to bude mít pozitivní vliv na dobu provozuschopnosti i na náklady na opravy a údržbu.“
Nejnovější generace automatizovaných převodovek Scania je známá svou technickou vyspělostí. Když byla v roce 2020 představená, přinesla nejlepší parametry ve své třídě. Jedná se například o snížení spotřeby paliva a s tím spojené zvýšení efektivity, plynulé a rychlé řazení a nižší hmotnost. Jednou z jejich hlavních předností je široké spektrum převodových poměrů, které – spolu s odpovídající redukcí na zadní nápravě – zajišťuje, že motor může běžet v nízkých otáčkách a současně poskytovat plný točivý moment.
„Nabídka značky Scania pro těžké provozy nebyla nikdy silnější,“ říká Eduardo Landeo, produktový manažer Scania Trucks a doplňuje: „Nenabízíme jen širokou řadu motorů, máme i pestrou nabídku převodů zadních náprav a nyní nové ještě robustnější a odolnější převodovky. To znamená, že dokážeme ještě lépe vyhovět i těm nejnáročnějším a nejtěžším požadavkům odvětví nákladní dopravy.“
Nákladní vozidla pro těžké provozy s vysokou celkovou hmotností soupravy obvykle používají podvozek 6 x 4 s „krátkým“ převodem zadních náprav (3,5:1 a vyšší; někdy mnohem vyšší). V kopcovitých podmínkách nebo při vysokém valivém odporu to přináší velké zatížení na výstupní hřídel převodovky. Krátký převod, obvykle v kombinaci s nápravami s redukcemi v nábojích, je výhodný pro rozjezd vozidla. Díky němu je nákladní vozidlo silnější, ale motor při cestovní rychlosti pracuje na vyšší otáčky.
Protože Scania však usiluje o nízké otáčky motoru a příznivou spotřebu paliva, je nutné najít optimální rovnováhu mezi převodem zadní nápravě a praktickým použitím vozidla. Nové převodovky pro těžké provozy jsou navržené tak, aby ještě více nákladních vozidel mohlo používat rychlejší převody, a přitom mělo dostatečnou sílu.
Převodovky řady G s technologií Scania Opticruise byly představené v roce 2020 a okamžitě se staly novým standardem v celém odvětví. Díky celohliníkové skříni a menším rozměrům jsou o 60 kg lehčí než jejich předchůdkyně a nabízejí také nižší hladinu hluku.
Řada G pomáhá provozovatelům ušetřit palivo díky sníženému vnitřnímu tření i tomu, že má pouze dva synchronizátory, protože používá pneumatické akční členy a hřídelové brzdy – celkem tři. Při spolupráci s inteligentním systémem řízení motoru, jako jsou nové řadové šestiválce Super, jsou převodovky řady G synonymem pro rychlé a přesné řazení.
Foto archiv/Scania
RESUMÉ