Provozní náklady jsou stejně důležité jako pořizovací cena

Pořizovací cena, technické parametry a kvalitní zajištění záručního i pozáručního servisu včetně bezproblémové dostupnosti náhradních dílů bývají nejčastěji zvažovanými aspekty před pořízením nového užitkového vozidla. Jak ukazují praktické zkušenosti, pouze výše pořizovací ceny nemusí být vždy tím nejpádnějším argumentem a budoucí uživatel by se před nákupem nového stroje měl zamyslet komplexně nad celkovými provozními výdaji provázejícími vozidlo celá léta, po která by mu mělo na profesionální úrovni sloužit. Jak si stojí při takovém srovnání české užitkové vozidlo ZEBRA?

Více než dvacet let se zabývá prodejem a servisem užitkových vozidel a nosičů nářadí pražská společnost BauCar. Na českém trhu působí od roku 1994 a jejími dílnami a rukama jejích servisních techniků prošla řada vozidel tuzemských i zahraničních výrobců.

„Před nákupem vozidla musí zákazník především vědět, co přesně hodlá s novým strojem dělat a zda má pro něj dostatečné využití. Není žádným tajemstvím, že mnoho obcí, které si pořídily v posledních třech letech na základě evropských dotací zametací speciály, teď pro ně jen těžko hledá využití a dostává se do potíží. Podle nastavených pravidel stroje nesmějí být komerčně využívány a vzhledem k jejich výkonnosti tak většinou zahálí, jelikož zametat již čisté komunikace nemá cenu. Nicméně s financemi na jejich provoz se musí počítat. Nákup, který se zdál původně výhodný, se tak mění v pravý opak a stává se noční můrou.

V případě univerzálních nosičů a užitkových vozidel je třeba si předem uvědomit, na jaké úrovni a v jakém rozsahu budeme chtít určité činnosti zajišťovat. Například zametání se sběrem a vysáváním smetků bych nechal jednoznačně profesionálním zametacím speciálům, jelikož pořizovací cena opravdu kvalitní zametací nástavby se téměř rovná ceně nosiče. Speciální nástavba musí tedy pracovat takřka celoročně, aby byl její provoz ekonomický. Agregace s univerzálním nosičem tak vlastně ztrácí smysl. Ovšem pokud jde o běžné zametání, úklid areálů, odmetání sněhu a podobně, tam se již užitková vozidla velice dobře prosazují, pokud jsou vybavena potřebným výkonným hydraulickým systémem, jelikož zametací kartáče potřebují ke kvalitnímu výkonu dostatečný tlak a průtok oleje. Ze značek užitkových vozidel, které máme v nabídce a pravidelně je servisujeme, tyto podmínky splňují a mohou podle mého názoru kvalitně zametat pouze vozidla Multicar a ZEBRA. Prvně jmenovaná značka má svoje letité renomé a vyráběné modely bezesporu nepostrádají potřebnou kvalitu. ZEBRA je na trhu poměrně novým produktem, který pouze okrajově navazuje na své předchůdce a snaží se prosadit na hustě zaplněném trhu. Zásadní rozdíl je ovšem v jejich diametrálně odlišné pořizovací ceně,“ uvedl ředitel společnosti BauCar Ing. Zbyněk Strnad.*

Více v časopisu Komunální technika 9/2016.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *