16.01.2013 | 01:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zima po skandinávsku

Mnoho lidí si neustále klade otázku, které vozidlo by mělo být nejvhodnější pro zimní údržbu komunikací… a odpověď je nasnadě „no přece to ze severu“! SCANIA CZECH REPUBLIC s. r. o. - dceřiná společnost švédského výrobce nákladních vozidel, autobusů a motorů firmy SCANIA CV AB nám představila něco ze své výrobní řady pro zimní údržbu komunikací.

Tradice, výkon, spolehlivost a především ekonomická spotřeba a vynikající servisní síť zavazují SCANII aby byla úspěšná i v tomto výrobním segmentu.
Ve sféře zimní údržby komunikaci jde v nabídce hlavně o plně pohonné podvozky typu 4 x 4 nebo 6 x 6 s různými řadami kabin typu „P“ nebo „G“.
Podvozky SCANIA se širokou škálou konfigurací, rozvorů, provedení rámů, motorů a kabin jsou optimálním řešením vhodným k dostavbě a použití v zimní údržbě.

Přednosti podvozků při praktickém použití

V českých zeměpisných šířkách je v zimní údržbě nejvíce používaný podvozek 4 x 4, u Scanie velmi často v kombinaci s denní kabinou typu P a 13litrovými motory o výkonu 360 nebo 400 koní.
Co je zajímavého na této kombinaci podvozku a kabiny typu P? Jde hlavně o celkovou výšku vozidla, poněvadž Scania se jako jeden z mála výrobců podvozku pohybuje s výškou střechy své kabiny u plně pohonných vozidel na úrovni třech metrů, což je méně častý jev u podvozků zahraniční provenience.
Všechny části kabiny i podvozku jsou od Scanie standardně ošetřeny proti korozi. Důležitým prvkem při montáži podvozků je i promyšlený systém elektroinstalace včetně kompletního zakrytování motoru proti odlétajícím nečistotám a soli od kol a od vozidel jedoucích vpředu.

Motory a převodovky

SCANIA pro tyto aplikace nabízí nejčastěji motory o objemu 13 litrů a o výkonu 360 až 400, alternativně i 440 koní. Samozřejmostí jsou motory plnící emisní normu Euro 5 a Scania dává navíc vybrat zákazníkovi, zda chce Euro 5 bez nutnosti použití AdBlue, čímž se snižuje náročnost a ulehčuje provoz vozidel zvláště za tvrdých zimních podmínek a snižuje se i nutnost dodatečných úprav podvozku při montáži nástaveb.
Převodovky Scania GR905 (8+1) nebo GRS905(12+2) s možností volby manuálního, či automatizovaného řazení jsou vybaveny plíživým převodovým stupněm a společně se širokou škálou převodových poměrů v diferenciálu a s vysokým točivým momentem při nízkých otáčkách se postará o bezproblémové pracovní nasazení.

Speciálně do zimních podmínek

Další samozřejmostí podvozku určeného pro montáž zimních nástaveb je tzv. paket WTP - winter truck packet (zimní balíček – kompletní příprava pro montáž upínací desky a dalších zařízení) zahrnující již zmíněnou kompletní přípravu pro montáž upínací desky, úpravy sací soustavy motoru s ochranou proti sněhu a arktickým podmínkám, předehřívaný palivový filtr, přípravu nebo samotnou montáž zvýšených světlometů pro provoz se sněhovou radlicí.
Mezi prvky další volitelné výbavy patří elektrický předehřev motoru, elektricky vyhřívané čelní sklo, dvojitá izolační skla dveří, elektricky vyhřívané sedačky a podobně.
Všechny tyto prvky jsou samozřejmě montovány přímo na výrobní lince bez dalších dodatečných úprav a nutnosti zásahu do již vyrobeného vozidla.

Podvozky šité na míru

Standardně dostupné rozvory od 3300 mm poskytují dostatek možností pro vhodnou volbu rozvoru s ohledem na objem nástavby, požadavky na manévrovatelnost a vynikající poloměr zatáčení.
U verzí 4 x 4 nebo 6 x 6 záleží jen na zákazníkovi, zda si zvolí trvalý pohon všech kol, nebo verzi s přepínatelným pohonem přední nápravy. Samozřejmostí u plně pohonných podvozků 4 x 4 nebo 6 x 6 jsou uzávěrky všech diferenciálů – nápravových, mezinápravových a standardem je i terénní redukce.
Pro zvýšení trakce v extrémních zimních podmínkách je možno použít zimních pneumatik přímo z výroby nebo aplikaci podmetacích řetězů.
U verze 4 x 4 je také možné objednat vzduchové odpružení zadní nápravy, což se pozitivně projevuje v konstantní jízdní výšce podvozku bez ohledu na to, zda je vozidlo plné či prázdné, což zaručuje rovnoměrnou asymetrii posypu.
Velmi zajímavým údajem je i výška rámu podvozku, který patří ve své třídě k nejnižším a umožňuje montáž výměnných nástaveb nebo nástaveb s mezinápravovým sypáním.
Samozřejmostí jsou též praktické nástupní schůdky na podvozek za levým předním kolem, které slouží k pohodlnému a bezpečnému výstupu například z důvodu kontroly posypového materiálu a zároveň slouží jako praktický kryt akumulátorů.

Ergonomická kabina

Celková koncepce kabiny „P“ v provedení CP14 nebo CP16 (krátká denní a denní kabina) dává vozidlu celkovou výšku na úrovni 3 metrů a společně s nástavbou tak tvoří elegantní a kompaktní celek s přívětivou průjezdnou výškou potřebnou zejména s ohledem na přibývající městskou zeleň, mosty, podjezdy a ostatní dopravní infrastrukturu ve městech omezující dopravu.
Tyto kabiny nabízí dostatek komfortu pro obsluhu výbornou ergonomií všech ovládacích prvků. Dále díky koncepčně uspořádanému systému zpětných zrcátek je exklusivní výhled nejen před, ale i kolem a za vozidlo. Standardem je uspořádaní sedadel pro dva až tři členy posádky, nebo také posádková kabina typu CrewCab pro šest členů posádky.
Při volbě podvozku SCANIA se uživateli dostane do rukou solidní robustní podvozek maximálně přizpůsobený pro montáž nejen zimní nástavby s dlouholetou tradicí poctivé skandinávské výroby a náturou vikingského válečníka.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down