Žhavá novinka bez škodlivých stop

K nemnoha tuzemským výrobcům komunální techniky se zařadila firma raymo s. r. o. Dala si za úkol vyvinout, vyrobit a prosadit na trh dálkově ovládaný univerzální nosič nářadí s pohonem všech kol, nulovým poloměrem otáčení a „zeleným“ bonusem v podobě elektrického pohonu. Podařilo se.

Název raymo, který je zkratkou anglických slov ray (rejnok – některé druhy těchto paryb jsou schopné vydávat silné elektrické výboje) a mower (žací stroj), tedy dohromady elektrická sekačka, ukazuje na ambice uspět i na zahraničních trzích. Ostatně stylizovaný rejnok je součástí firemního loga (obrázek).

Pracovní název nového nosiče B doznal změnu a nyní zní Torpedo, což je latinské označení řádu parejnoků, jehož jedinci mají schopnost vydávat zmíněné elektrické výboje využívané k lovu...

Pozoruhodný koncept

Na nový nosič, zatím s adaptérem v podobě třínožového žacího ústrojí, jsme se přijeli pěkně „zatepla“ podívat do Havlíčkova Brodu, kde má společnost raymo administrativní a dílenské zázemí. Průvodcem nám byl obchodní zástupce Ing. Milan Vavřina.

„Většina z nás se v rámci plnění pracovních povinností dlouho pohybovala nejen po České republice, ale i prakticky po celém světě. Samozřejmě jsme při cestách vnímali nové trendy. Především ve státech severní Evropy jsme pozorovali stále větší hlad po čistých technologiích. Například spousta měst tam zavedla programy pro přechod k elektromobilitě, ať už ve veřejné dopravě nebo komunální údržbě,“ řekl nám Milan Vavřina a pokračoval:

„S prvním nápadem přišel náš kamarád, konstruktér a dnes jednatel firmy raymo inženýr Miloš Jindra, který nám představil velmi zajímavý koncept podvozku, který sám vymyslel a postavil. Přemýšleli jsme, kam ho nasměrovat, přitom brali ohled na světové trendy, hovořili se zahraničními dealery, abychom získali zpětnou vazbu. Nakonec jsme se rozhodli pro stroj na alternativní, tedy elektrický, bezemisní a tichý pohon.“

Zatím seká a mulčuje

Výsledkem usilovné práce je dálkově ovládaný modulární nosič nářadí, který může úspěšně řešit problémy s brzkým ranním sečením, pracemi o víkendech, v klidových a ekologicky citlivých zónách – aniž by obtěžoval okolí zplodinami a hlukem. K tomu by měl napomoci právě nový lehce ovladatelný stroj s dlouhou výdrží baterií a dobrými jízdními vlastnostmi, aby se dokázal protloukat nejrůznějším terénem.

Zatím je Torpedo k dispozici s třínožovou „plovoucí“ žací hlavou o hmotnosti 60 kg a šířce záběru 104 cm, nastavitelnou do tří poloh: pracovní, servisní a transportní. Je možné sekat bez sběru nebo po jednoduché úpravě mulčovat. Každý nůž je poháněn vlastním elektromotorem. Výšku sečení lze nastavit v rozmezí od 40 do 100 mm. Skalpování terénu zabraňují přední otočná kolečka, ta boční chrání nástavec při případném nárazu na překážku.

Kromě žací hlavy bude brzy v nabídce podle Milana Vavřiny i další příslušenství, například odmetací kartáč, sněhová radlice, vertikutátor nebo fukar. Ve zkratce vše, co stroj unese a elektrický pohon zvládne.

Pro rovinu i svahy

Do noty uživatelům hraje i modularita pohonu. Torpedo může být čistě elektrické nebo pro delší výdrž vybavené hybridním pohonem, tedy kombinací elektra a spalovacího motoru, který slouží výhradně k nabíjení baterií a ne pohonu žacího ústrojí či pojezdu. Tyto agregáty jsou vždy čistě elektrické.

„Dálkové ovládání jsme nepoužili prioritně kvůli tomu, aby byla při práci ve svazích obsluha v bezpečí. Hlavním důvodem je vysoká úspora hmotnosti nosiče bez sedící obsluhy, sedačky a ochranných rámů. Tak lze ušetřit až polovinu toho, co stroj váží, čímž se výrazně prodlužuje životnost baterie. Současně jsme chtěli, aby byl nosič velice nízký, tedy vhodný pro práci pod lavičkami, solárními panely a jinými překážkami. Výsledkem je celková výška 51 centimetrů, což považujeme za výbornou hodnotu. I když primárním cílem bylo intenzivní sečení v obydlených a ekologicky citlivých zónách, díky pohonu všech kol v kombinaci s nulovým poloměrem otáčení se nosič velmi dobře pohybuje také ve svazích,“ podotkl Milan Vavřina.

Některé komponenty si společnosti raymo vyrábí sama, ty další dováží ze zahraničí. Vývoj a asambláž nosiče jsou ale 100% české, což lze chápat jako příjemnou přidanou hodnotu.

Dlouhá výdrž bez údržby

„Podstatnou výhodou je, že ve stroji Torpedo s elektrickým pohonem najdete naprosté minimum pohyblivých částí. Odpadají převody, řemeny, je tam pouze jeden řetěz pro pohon zadních kol. Není potřeba vyměňovat olej nebo filtry. Pomineme-li běžnou očistu, elektrický nosič se blíží k bezúdržbovému ideálu,“ vyzvedává další výhodu Milan Vavřina.

Li-on akumulátory (51 V, 56 nebo 120 Ah, podle typu pohonu) o hmotnosti 45 kg zajistí na jedno nabití u elektricky poháněné verze až 4,5 hodiny práce. Tím byla výrazně eliminovaná nevýhoda prvních strojů na tento pohon, tedy rychlé vybití zdroje energie. Při využití hybridního pohonu lze pracovat s nosičem šest až osm hodin v jednom kuse. Výměna baterií zabere díky „cartridgovému“ řešení pouze okamžik. Pro co nejdelší a nejefektivnější práci se doporučuje používat dvě sady a dobíjet přes noc.

„Akumulátory vydrží minimálně 800 nabíjecích cyklů. Potom obyčejně poklesne kapacita o zhruba 20 %. Při vynásobení dojdeme k 3200 motohodinám práce, což je srovnatelné s životností stroje na spalovací motor. Všichni víme, že elektřina není úplně čistý zdroj energie. Emise však vznikají v elektrárnách a ne v místě nasazení techniky. Ekologický přínos stroje na elektropohon proto vyčíslit nelze,“ podotkl Milan Vavřina.

První kusy do zahraničí

Je potřeba se zastavit také u nulového poloměru otáčení stroje s pohonem 4 x 4. K tomu významně napomáhá ideální vyvážení nosiče, u něhož se většina hmotnosti soustředí na větší – přední kola. Určitou protiváhou žacího ústrojí je baterie. Menší – zadní kola nemají takový přítlak. Terén v podstatě „hladí“, čímž nedochází k poškozování podloží. Při jízdě do svahu se těžiště nosiče posunuje dozadu a výrazně pomáhají právě zadní kola. Torpedo je tedy jakousi kombinací čtyřkolky a „zero turn“ žací techniky.

„Výrobu tak složitého stroje není jednoduché zahájit. Kdo se o to pokusil, dá mi zapravdu. Od fáze nápadu až k uvedení Torpeda na trh uplynuly zhruba dva roky. Jenom rok jsme jezdili s prototypem po zákaznících a shromažďovali od nich zpětné vazby. Sériovou výrobu jsme spustili letos v srpnu po dokončení povinných bezpečnostních zkoušek. První kusy primárně míří do zahraničí, ale plánujeme se prosadit i na českém trhu,“ řekl Milan Vavřina a navázal několika ekonomickými údaji:

„Vzhledem k modularitě Torpeda se cena v zahraničí pohybuje mezi 20 a 24 000 Eury. Nejdražší jsou samozřejmě baterie, které je ale potřeba chápat z uživatelského pohledu jako předplacené palivo. Pro ilustraci: hodinový provoz tohoto bateriového nosiče vyjde maximálně na desetikorunu, se srovnatelným strojem na spalovací motor vás bude hodina provozu stát více než desetkrát tolik, asi 120 korun. Stovka hodinové úspory už je významné číslo. Například za týden jsou to už čtyři tisíce, takže provozní náklady elektrického stroje se překlopí do kladné bilance velmi rychle.“

Zatím je na trhu jedna velikost nosiče Torpedo. Společnost raymo hodlá přijít s ještě menším a kompaktnějším profesionálním strojem s podobnou koncepcí a záběrem sečení 80 cm. O tom ale někdy jindy. Protentokrát popřejme Torpedu co nejpřesnější zásah do vkusu a potřeb uživatelů.*

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2019)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down