Už jsme si zvykli, že technologický vývoj současného světa nabral takového tempa, že sledovat jej dokáže málokdo. Každý rok nám průmysl nabízí rychlejší počítač, chytřejší telefon, výživnější a čerstvější brambory, sofistikovanější auto, přesnější a preciznější logistiku dopravy nebo převratné chirurgické zákroky. Svět se zrychluje, naše nároky prohlubují. S tím roste i zátěž životního prostředí. EU klade velký důraz na ochranu prostředí, ve kterém žijeme. Nastavuje si takové limity, které se snaží naše prostředí zachovat zdravé a čisté pro další generace. Výrobci strojů a vozidel pak musí plnit exaktní limity u svých výrobků, pokud je chtějí uvést na trh. Někteří takto činí spolu s dalšími inovacemi, takže stroje se stávají nejen čistějšími, ale i výkonnějšími, komfortnějšími.
Takovým výrobcem je i společnosti Hako-Werke GmbH, která ve svých závodech vyrábí stroje Multicar. Letos, prostřednictvím importéra společnosti Unikont Group s. r. o. uvádí na trh České republiky tři výrazné novinky. Jde o Multicar M 27 Compact, Multicar M 29 a zametací stroj Citymaster 2200.
Stroj M27 compact byl připraven, aby nahradil osvědčený stroj M27
Konstruktéři chtěli zachovat při splnění emisních limitů osvědčenou konstrukci předchozího modelu. Proto využili stávající provedení podvozku, kde především zachovali nezávislé zavěšení předních kol, které se ukázalo jako nezbytné pro stabilitu vozidla a poskytuje nejvyšší kategorii komfortu a bezpečí ovládání vozidla. Současný trend snižování emisí v g/km vede k efektivnímu využití výkonu pohonné jednotky. Pro činnosti, které jsou pro stroj kategorie Multicar typické, není vždy nezbytně nutné, aby stroj pracoval ve vysokém výkonu, a tím zbytečně produkoval větší objem emisí. Konstruktéři proto při využití původní pohonné jednotky motoru VW o objemu 1998 cm3 optimalizovali výkon na 55 kW (75 k) a točivý moment na 240 Nm. Stroj lze pořídit v základní verzi s pohonem 4 x 2 a s hydraulikou pouze pro sklápění. Samozřejmě stroje pro komunální využití konfigurují zákazníci v provedení s pohonem 4 x 4 a se dvou nebo tříokruhovou hydraulikou o výkonu 45 litrů/min, případně 90 litrů/min při tlaku hydrauliky 200 bar. Samozřejmostí je více ovládacích funkcí. Pro efektivnější využití energie pohonné jednotky je podvozek možné vybavit konektivitou pro podporu elektricky poháněných nástaveb. Toto zařízení čítá připojovací zásuvky vpředu i vzadu a univerzální zásuvku pro ovládací panel v kabině řidiče. Spolu s 100 Ah bezúdržbovým akumulátorem a alternátorem o výkonu 140 A umožňuje pohánět 12V nástavby s příkonem až 0,8 kW. Tímto tvůrci nového Compactu umožnili ještě více využít potenciálu nosiče nástaveb, kterým M 27 Compact bezesporu je. Navíc výrobce některé opatření zefektivnil, a tím dosáhl lepší ceny oproti předešlému modelu. To spolu s příznivým kurzem eura vytváří v České republice dobré výchozí podmínky pro uvedení novinky Multicar M27 Compact na trh.*
Více v časopisu Komunální technika 10/2017.