Za uplynulý rok jsme v Inisoft ušli u komplexního řešení svozu odpadů velký kus cesty
Když jsme zhruba před dvěma lety začínali s analýzou nejvhodnějšího partnera pro navázání spolupráce v oblasti telemetrických zařízení s cílem vytvořit opravdu komplexní systém pro evidenci svozu odpadů, věděli jsme, že se nebude jednat o jednoduchý projekt.
Od uzavření spolupráce s firmou ELTE SMART jsme však ušli v Inisoftu velký kus cesty a dnes nabízíme přesně takový systém, po němž svozové společnosti léta volaly, a který vedle monitoringu vozového parku a sváženého odpadu disponuje mnoha dalšími funkcionalitami. Hlavně je napojený na náš software SKLAD Odpadů 8, díky čemuž je možné data dále využít pro provozní účely a také jednoduše splnit veškeré legislativní povinnosti. Díky této komplexnosti tak systém pokryje všechny požadavky i těch nejnáročnějších zákazníků.
Hardware
Náš systém je postavený na označení nádob RFID čipy a vybavení svozových vozidel sestavou antén a dalších senzorů, díky kterým je identifikace obsahu svezených nádob zcela automatická a není zde tedy potřeba žádného zásahu obsluhy. Díky tomu nedochází ke zpomalování svozu a tím, že samotné načítání probíhá automaticky, je sběr dat také přesnější. Tyto čipy jsou pak výrazně odolnější a spolehlivější i ve špatných povětrnostních podmínkách než čárové a QR kódy.
Naše řešení se poté od ostatních liší v používané technologii načítání. Naše klasická sestava antén využívá technologii FDX/HDX, kdy vrchní antény pro identifikaci čipů v plastových nádobách pracují na nízkofrekvenční technologii, čímž dochází k načtení čipů do zhruba 5 cm. Spodní antény pracují naopak na vysokofrekvenční technologii, která načítá čipy ve vzdálenosti asi 20 až 30 cm.
Hlavní výhodou takto zvolené technologie je pak jednoznačná informace o tom, kdy, kde a kolikrát byla jaká nádoba vysypaná, a to díky použití již zmíněné nízkofrekvenční technologie identifikace. Nehrozí tak načtení nádob, které jsou jen v blízkosti vyklápěče a reálně nebyly vysypané, jako to může v některých případech nastat například u technologie ultra-vysokofrekvenční (UHF).
Díky tomu je pak evidence svozu bez chyb a město nebo svozová společnost tak získá reálná data o produkci odpadů. Systém je poté již v základu doplněn o opticko-akustickou signalizaci, která upozorňuje obsluhu na správně či špatně načtené nádoby a o senzor aktivace vyklápěče, který zaznamenává počet zdvihů samotného vyklápěče. V kabině řidiče potom zpravidla bývá PDA terminál, který slouží jako navigace od nádoby k nádobě a rovněž jako komunikační nástroj mezi řidičem a dispečinkem.
Komplexnost portfolia
Vedle osazení nádob čipy a jejich automatickou identifikací nabízíme mnohá další možná rozšíření tohoto systému, jako například dynamické vážení přímo na svozovém vozidle nebo zařízení pro pořizování sekvenčních fotografií nebo videozáznamu.
Nádoby také nemusí být vybaveny pouze čipy pro jejich samotnou identifikaci. Pro kontejnery typu „zvon“ nabízíme senzor, který hlásí jeho pozici, naplněnost za pomoci dvou ultrazvukových čidel a díky dalším senzorům také zda nebyl převržený nebo v něm nehoří. Při překročení nastaveného procenta zaplnění nebo nějaké zmíněné události senzor automaticky odešle upozornění. Na velkoobjemové kontejnery je zase možné nainstalovat zařízení, které umožňuje sledovat jejich pozici a dostávat upozornění v případě nepovolené manipulace.
Data ze všech těchto telemetrických senzorů se poté opět scházejí ve webové aplikaci SEPAN. Uživatel tak má všechny záznamy pohromadě na jednom místě. Všechny další možnosti, o které se dá systém dále rozšířit, naleznete v kompletním katalogu na našich stránkách www.odpady.cz.
Software
Srdcem celého systému je webová aplikace SEPAN. V ní se zakládají jednotlivá stanoviště svozu, ke kterým se přiřazují dané nádoby s informací o jejich počtu na konkrétním místě, objemu a druhu odpadu. Z takto vytvořených stanovišť se pak jednoduše dají plánovat svozové trasy a online posílat do terminálu řidiče, kde se mu po výběru této trasy vypočítá navigace od nádoby k nádobě. Samozřejmostí je možnost dlouhodobějšího plánování svozu, čímž lze vytvořit kalendář svozových tras na delší časové období, které se automaticky v daný den odesílají do zmíněného terminálu v kabině řidiče.
Důležitou součástí SEPAN je také možnost tvorby nejrůznějších reportů, jako například o načtených nádobách, kniha jízd a mnoho dalších. Můžete zde také sledovat provozní parametry vozů i aktivitu ze senzorů naplněnosti nebo lokalizace VOK, díky čemu máte veškerá data pohromadě v jednom systému.
Pokud máte již očipované nádoby a založená stanoviště, dochází k dalšímu kroku, kterým je tzv. pasportizace nádob, díky které se daná popelnice nebo kontejner přiřadí konkrétnímu subjektu (občan nebo firma), který jste si jednoduše založili v programu SEPAN nebo naimportovali z již vytvořené databáze. Pro snadnou práci při pasportizaci nádob (přiřazení nádoby/čipu k danému stanovišti) slouží aplikace SMOK iPGO, která se instaluje do mobilních telefonů s OS Android, nebo terminál s multifunkční ruční čtečkou RFID čipů, QR nebo čárových kódů.
Mobilní aplikace i terminál automaticky zaznamenávají GPS souřadnice umístění nádoby, její identifikaci pomocí RFID čipu, QR nebo čárového kódu a propojení se zákazníkem (občanem, firmou). Díky tomu, že pasportizace probíhá online, je celý proces jednodušší a variabilnější, než tomu může být u jiných řešení.
Propojení se systémy ELTE SMART v programu Sklad odpadů 8
Toto propojení umožňuje import dat o identifikovaných, zvážených a vysypaných nádobách z webové aplikace SEPAN do programu SKLAD Odpadů 8 na stisknutí jediného tlačítka. Modul PROPOJENÍ v programu SKLAD 8 disponuje třemi hlavními agendami:
Přehled instalovaných nádob (samotná evidence stanovišť a k nim přiřazených nádob, evidenci výsypů, obsahuje data o svezených nádobách za zvolené období a jednotlivá vozidla).
Přehled číselníků (obsahuje číselník vozů, nádob a stanovišť). Modul disponuje v číselníku stanovišť funkcí hromadného i manuálního přiřazení údajů o původci, plátci a popřípadě předávající osoby k jednotlivým stanovištím.
Číselník nádob obsahuje funkci automatického párování nádob evidovaných ve webové aplikaci SEPAN s číselníkem odpadů v programu SKLAD 8, což umožní rychle a správně přiřadit informace o katalogovém číslu odpadu který byl svážen, pro účely jeho další evidence v našich programech.
Následuje samotná evidence výsypů. Ta slouží ke zpracování dat převedených z aplikace SEPAN o svezených nádobách a je rozdělená na zpracované a nezpracované záznamy o svozech. Hlavní funkcí této agendy je tvorba svozové příjemky, která vytvoří rozpočet hmotnosti svezeného odpadu na jednotlivá stanoviště. Popřípadě přiřadí navázané služby nebo hmotnost z dynamického vážení k jednotlivým nádobám na svozové trase.
Následně je možné automaticky vyfakturovat podle hmotnosti svezeného odpadu jednotlivých nádob v případě použití tenzometrických vah na vyklápěči (dynamické váhy) či podle objemu svážené nádoby, pokud váhy nejsou instalovány na vozidle. Pomocí navázané služby lze fakturovat počty výsypů jednotlivých nádob.
Generováním svozové příjemky vstoupí odpady do evidence odpadů. Na jejím základě je možné z programu SKLAD Odpadů 8 fakturovat za odvoz odpadů. Fakturace je řešená podle konkrétního smluvního vztahu.
Spolu s modulem PROPOJENÍ má uživatel možnost využívat například agendu smluv (součást modulu Obchod v programu SKLAD Odpadů 8), kde je možné definovat smlouvy pro zákazníky, jimž je odpad svážený. Dále lze vygenerovat (podle služeb a odpadů), evidovat a pracovat s ceníky, které mají návaznost na fakturaci za odvoz odpadů nebo agendou poplatků, která umožňuje nastavení nároku na slevu za uložení komunálního odpadu na skládky a kontrolu čerpání těchto limitů.
Další výhodou je například napojení na modul EKO-KOM, který umožní přenos informací z programu SKLAD Odpadů 8 jako podklad pro čtvrtletní hlášení z programu EVI 8. V rámci standardní symbiózy našich programů je pak součástí řešení standardní převod dat (včetně svozů) z programu SKLAD Odpadů 8 do EVI 8, který slouží pro vedení průběžné evidence a roční hlášení za odpady.
Zvyšující se poptávka po chytrých systémech svozu odpadů
Třicet dva nainstalovaných vozidel, 68 470 označených nádob a 202 obcí využívající systém. To jsou čísla, kterých se nám zatím podařilo s naším systémem dosáhnout. Věříme, že je to jen začátek.
S novým zákonem, který klade na obce, a tím pádem i na svozové společnosti, větší nároky pro přesnější evidenci odpadu, vnímáme zvýšený zájem o takové systémy a věříme, že takto označených nádob a vybavených svozových aut bude výrazně přibývat, a že modernější technologie budou čím dál víc pronikat a pomáhat i v oblasti evidence a správy komunálních odpadů.
Pokud byste měli zájem o víc informací, neváhejte nás kontaktovat nebo navštivte náš zbrusu nový web věnovaný tomuto systému www.odpady.cz.
Reference:
Při hledání funkčního nástroje pro evidenci a kontrolu našeho odpadového hospodářství nás produkt nabízený společností INISOFT oslovil zejména svým přívětivým uživatelským prostředím, intuitivním ovládáním, přehledností a množstvím získávaných dat. Po roce používání systému SVOZ hodnotíme naše rozhodnutí jako správné. Ze strany společnosti INISOFT se nám po celou dobu dostává velmi profesionálního a vstřícného přístupu při podpoře v práci s programem.
Ing. Xenie Pospíšilová, vedoucí OŽP MÚ Lipník nad Bečvou
S odstupem času mohu zhodnotit, že systém jako takový funguje bez problémů a načítání RFID čipů svozovým vozidlem funguje spolehlivě. K prvotnímu zaevidování nádob do aplikace SEPAN využíváme mobilní aplikaci SMOK iPGO. Zaevidování nádob tímto způsobem je bezproblémové a také odpadají náklady na pořízení čtečky RFID čipů. Vlastní evidence nádob a realizovaných svozů je vedená ve webové aplikaci SEPAN bez větších problémů. Výhodou tohoto řešení je, že systém umí přenášet získaná data do programu SKLAD Odpadů 8 a následně EVI 8, pro vedení evidence odpadů. Jelikož u nás stále probíhá postupná pasportizace nádob, dohodli jsme se na nasazení modulu propojení mezi aplikaci SEPAN a programem SKLAD Odpadů 8 na Q2/2021. Těšíme se, že nám to velmi usnadní proces evidence odpadů a následnou fakturaci služeb.
Ing. František Kuchta, ředitel TSMB
Celková komunikace se společností INISOFT byla výborná, k jednotlivé problematice řešení byl přirazený samostatný pracovník, který měl dostatečné zkušenosti a znalosti. Průběh instalace byl rychlý. Měli jsme individuální požadavky na umístění jednotlivých komponentů systému v kabině, kterým bylo vyhověno. Vzhledem k očekávané délce instalace jsme vyžadovali termín podle našich provozních možností. I tady nám INISOFT vyhověl. Nakonec byla délka instalace kratší, než se původně předpokládalo. Co se týká webové aplikace SEPAN, jsme s ní, stejně jako s celým systémem, dosud spokojeni. Výhodou je velké množství zadávání různých dat k jednotlivým svozům, jasný přehled o svozových vozidlech a činnosti na nich, a to vše za výrazně nižších nákladů než v případě jiných nabídek.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!