Cílem projektu Hazard Perception, financovaného z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, je vytvořit edukační program zaměřený na vnímání rizik v silničním provozu.
„Vytvoříme 15 animací a pět videospotů, které předáme Ministerstvu dopravy k implementaci do jednotného elektronického testu pro zájemce o řidičské oprávnění,“ říká Jiří Novotný, místopředseda Asociace autoškol ČR a manažer projektu, a pokračuje: „Dnes existuje základní sada e-otázek, které se nejednou žadatelé o řidičské oprávnění učí nazpaměť. My ale chceme, aby pravidla skutečně pochopili a byli připraveni je náležitě aplikovat v běžném provozu. Projekt umožní uvědomovat si celou škálu možných rizik. Jeho součástí je 100 statických otázek s obrazovou podporou, které rozšíří sadu základních zkušebních otázek e-testů. Materiál poslouží i při přípravě nových řidičů.“
První tři animace
Na projektu Hazard Perception úzce spolupracují zástupci Ministerstva dopravy, Policie ČR, Asociace autoškol ČR, Platformy VIZE 0 a odborníci z oblasti dopravy i psychologie. Od října budou do e-testů pro žadatele o řidičské oprávnění implementované první tři animace. Jiří Novotný doplňuje: „Díky projektu Hazard Perception zavedeme nový trend při zkoušení – řešení dopravní situace v pohybu. První animace můžete zhlédnout na webu noveotazky.cz.“
Čerství řidiči ve věku do 24 let patří mezi nejohroženější skupiny účastníků silničního provozu. Příčinami vysokého podílu mladých lidí na počtu usmrcených při dopravních nehodách jsou především osobnostní nezralost, rizikový životní styl a řidičská nezkušenost. Ostatně ta bývá častou příčinou nehod všech nových řidičů bez ohledu na jejich věk.
Pomůže virtuální realita
Jednou z účinných metod ke zvýšení úrovně bezpečnosti začínajících šoférů je připravit je na jejich samostatnou řidičskou praxi tak, aby byli schopni včas rozpoznávat široké spektrum rizikových situací v silničním provozu a také na ně náležitě reagovat.
„Největším a nejnáročnějším učitelem je praxe, ale s řadou potenciálně nebezpečných situací se žáci autoškol při praktickém výcviku prostě setkat nemohou. Navíc nácvik zvládání krizových momentů v ostrém provozu není bez nebezpečí. Pokud do přípravy nových řidičů zapojíme i virtuální realitu, bude možné je seznámit s celou řadou nebezpečných momentů, se nimiž se během své praxe dříve či později setkají. Žáci autoškol se tak budou moci naučit včas rozeznávat nebezpečné momenty a také na ně náležitě zareagovat. Vše v klidu učebny, opakovaně a s kvalitním odborný výkladem učitele. To umožní vytvořit si potřebné automatismy a reakce v provozu budou mnohem rychlejší“, vysvětluje dopravní expert z Platformy VIZE 0 Roman Budský.
(Podrobnosti v Komunální technice 10/2021)