Mezi přední výrobce speciálních nástaveb určených pro vozy na svoz odpadů bezpochyby patří společnost HALLER Umweltsysteme GmbH & Co., jejíž montážní závod sídlí v německém hlavním městě Berlíně. S produkty této firmy je možné se setkat prakticky po celém světě a své uplatnění často nacházejí i v České republice.
Oblíbené jsou u nás především nástavby na svoz komunálního odpadu s lineárním systémem stlačování, jež na tuzemský trh dodává firma A-TEC
Montážní závod zaměstnává zhruba 60 pracovníků ve dvousměnném provozu. Roční produkce činí asi 230 nástaveb a dalších 100 až 150 je určeno na export. Se značkou Haller spolupracují i licenční partneři ve Velké Británii, Francii, Holandsku, Španělsku, Portugalsku nebo Číně.
Pohled do historie
Svoji historii začala psát značka Haller již v devatenáctém století. Společnost byla založena v roce
První svozový vůz se spalovacím motorem spatřil světlo světa v roce 1910, ovšem ještě zdaleka nebyl vybaven žádným zhutňováním, odpad byl do něj pouze volně nakládán. Ve třicátých letech 20. století se firma věnovala především vývoji cisteren určených pro transport pohonných hmot hlavně na letištích, nicméně výrobu komunálních vozidel neopustila.
Po konci druhé světové války obnovila svoji činnost ve válkou zcela zničeném a znovu postaveném závodě ve Stuttgartu-Feuerbachu, závod v Berlíně byl pak postaven v roce 1951. Koncem čtyřicátých let minulého století došlo u svozových vozů k vývoji zhutňovacího systému se šnekovým dopravníkem. Změna složení odpadu, ve kterém přestával hrát hlavní roli dosud dominantní popel z topidel a využívání kontejnerů s objemem
Šnekový systém tak nahradil v polovině šedesátých let lineární způsob stlačování odpadu. Model nástavby M
Za další mezník v historii značky Haller by se dal označit rok 1977, kdy se poprvé objevila výrobní řada nástaveb s označením X. Tato série prošla od té doby pochopitelně také nemalým vývojem, dnes jsou vyráběny nástavby s označením X2.
V roce 1994 začala firma vyrábět kontejnerový systém LoToS a na veletrhu IFAT představila v roce 2005 řešení CAN open a CleAN open umožňující přenos dat mezi palubním počítačem a vyklápěčem nebo podvozkem. Tyto systémy nejenže usnadňují práci, ale jsou důležitým faktorem při stále větším důrazu na bezpečnost práce obsluhy svozových vozů.
V roce 2010 se firma Haller Umweltsysteme stala členem skupiny ZOELLER.
Z výrobního programu
Nejrobustnější nyní vyráběná svozová nástavba s kapacitou zásobníku 16 až
V České republice je zřejmě nejznámějším produktem značky Haller svozová nástavba X2C. Jde o univerzální nástavbu pro svoz komunálního odpadu s lineárním stlačováním vyráběnou ve standardní šířce
Boční vyklápění využívá model nástavby Haller SLF DART II. Při tomto systému svozu postačí pouze jednočlenná obsluha, která vyklápění řídí joystickem přímo z kabiny vozidla, přičemž jeden vyklápěcí cyklus trvá zhruba osm sekund. Horizontálně rozdělené komory mají celkovou kapacitu
V budoucnu se zcela jistě i u nás uplatní dosud nepříliš využívaný kontejnerový systém svozu odpadu LoToS vhodný především pro transport na delší vzdálenosti. Systém je tvořen vyklápěčem umožňujícím vyprazdňování odpadových nádob s kapacitou 60, 80, 120, 240, 770 i
Na kontejnerový systém svozu odpadu LoToS navazuje překládací stanice USB II. Jde o zařízení vhodné pro zhutňování různých druhů odpadu. Samotný proces zhutňování je řešen dvěma protiběžnými šneky, materiál je transportován rychlostí zhruba 4m/min šnekovými dopravníky. Procesy jsou řízeny a monitorovány pomocí integrovaného palubního počítače. Plnění je možné řešit nakladačem, případně pásovým dopravníkem. Kapacita násypky je
K čištění komunikací je určena kropicí nástavba Haller STRAWA III. Vozidlo je vybaveno nádrží s užitečným objemem až
K profesionálnímu čištění odpadových nádob (zejména na bioodpad) slouží nástavba MBR IV. Tato myčka zvládne čištění nádob o obsahu 35, 60, 80, 120, 240, 660, 770 i
V roce 2007 začala společnost Haller vyrábět také speciální nástavby vhodné pro transport nebezpečných odpadů. Nástavby SOFAWE jsou vhodné například pro přepravu olejů, laků nebo tkanin. Nádrž má kapacitu
O rok později (2008) začala výroba nástavby X2EVO. Jde o svozovou nástavbu s nižší hmotností (zhruba o
Celý článek je uveřejněn v čísle 2/12 časopisu Komunální technika