23.03.2020 | 10:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Výkonný univerzál pro čtyři roční období

Zhruba dva roky trvala konstrukce univerzálního vozidla Bocdor, které vyvinula společnost NIPASS ve Vysokém Mýtě. Další rok probíhaly náročné testy a nyní je komunální nosič nářadí připraven k sériové výrobě. Zájemcům se představí v průběhu letošního jara.

„Když jsme začali zhruba před třemi lety uvažovat o vývoji a výrobě nového užitkového vozidla, tak naším cílem rozhodně nebylo rozšířit konkurenci v kategorii N1 s nejvyšší přípustnou hmotností do 3500 kilogramů, kde mají případní zájemci opravdu z čeho vybírat. Soustředili jsme se proto na vývoj většího vozidla s výkonem motoru 110 kW, vhodného především pro silniční práce. Příliš tedy nepočítáme s tím, že se uplatní například při úklidu chodníků, nicméně díky svojí flexibilitě a jednoduché a rychlé možnosti výměny pracovních nástaveb bude k dispozici pro práce v průběhu celého kalendářního roku. Při konstrukci jsme vycházeli především z faktu, že čas pro nasazení takovéhoto vozidla přichází hlavně v době, kdy nejsou klimatické podmínky zrovna příznivé. Proto se snažíme od začátku klást důraz na vysoký komfort obsluhy, aby vozidlo obstálo a bylo použitelné i za špatného počasí,“ říká úvodem Ing. Jan Müller, jednatel společnosti NIPASS, který se vývoji nového nosiče věnuje od samého začátku.

 

Výroba až po precizním odzkoušení

Jak zdůraznil, před zahájením sériové výroby je důležité, aby vše fungovalo na sto procent, jelikož není možné odstraňovat případné nedostatky až dodatečně. Vše je tedy třeba náležitě vyzkoušet v těch nejnáročnějších podmínkách. „Pro zachování dobrého jména a úspěšné uvedení nového produktu na trh musíme perfektně zvládnout malosériovou výrobu, což s sebou přináší pečlivou přípravu a koordinaci dodacích lhůt jednotlivých komponentů a podobně. Některé testy, jež jsme v průběhu roku s novým vozidlem absolvovali, byly opravdu nekompromisní a jejich náročnost se mnohdy pohybovala mimo realitu běžné pracovní zátěže. Jako příklad mohu uvést třeba zátěžový test chlazení motoru. Velký důraz jsme při vývoji kladli na řešení hydrauliky. Vzhledem k očekávané časté změně nástaveb vyžaduje hydraulický systém, který má k dispozici až sedm okruhů, časté přenastavení parametrů. Tento proces musí být co nejjednodušší a nejrychlejší. Zároveň je třeba myslet na pohodlí obsluhy v kabině. S naším procesorem nastavitelným podle druhu nástavby není třeba montovat do kabiny další ovládací prvky. Toto řešení bylo samozřejmě třeba konzultovat přímo s dodavateli nástaveb a přesvědčit je o jeho funkčnosti a kladech,“ popisuje Jan Müller složité okamžiky vývoje a zkoušek nového univerzálního vozidla.*

Více v časopisu Komunální technika 3/2020.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down