Všestranný pomocník s elektrickým pohonem

Značka FUSO patří do portfolia jednoho z největších světových výrobců nákladních vozů, koncernu Daimler Truck. Evropský program značky Fuso, tvořený pouze řadou lehkých nákladních vozů Canter, je malou částí celého portfolia. To čítá nákladní vozidla všech hmotnostních kategorií i autobusy, které můžete potkat nejen v Japonsku, kde je značka doma, ale téměř v celé Asii.

V Evropě se vozidla Fuso Canter vyrábějí v portugalském Tramagalu. Evropská verze má samozřejmě řadu prvků, které musí odpovídat zdejší legislativě a zvyklostem, ale základ vozidla tvoří díly, vyráběné v Japonsku.

150x kolem zeměkoule

Elektrická verze známého Canteru se vyvíjí již od poloviny předcházející dekády. Malosériová výroba předchozí generace modelu eCanter začala již v roce 2017. Stala se prvním sériově vyráběným elektrickým nákladním vozidlem. Od té doby je japonská značka FUSO považována za průkopníka, který důsledně pracuje na vývoji a realizaci trvale udržitelných řešení pro dopravu s neutrální bilancí emisí CO2.

Od začátku výroby v roce 2017 bylo v Evropě, Japonsku, USA, Austrálii a na Novém Zélandu uvedeno do běžného provozu u zákazníků více než 450 vozidel FUSO eCanter. Celková vzdálenost, kterou tato globální flotila ujela zcela elektricky, a tím s nulovými lokálními emisemi, již přesáhla šest milionů kilometrů – to odpovídá zhruba 150 jízdám kolem zeměkoule.

Od prosince v České republice

Na veletrhu IAA Transportation v září 2022 byla představena úplně nová generace elektrické verze Fuso eCanter. Výkonná, hospodárná, s velmi rozmanitými možnostmi využití – to jsou společní jmenovatelé. Nový eCanter navazuje na zkušenosti z první sériove a posouvá užitné vlastnosti na novou úroveň. Od července 2023 je nový eCanter v prodeji i v České republice. V prosinci zde již byla první vozidla a dovozce zaznamenal i první objednávky od zákazníků.

Obě modelové řady, Canter i eCanter, s konvenčními spalovacími motory nebo s elektrickým pohonem napájeným akumulátory, nabízejí v segmentu lehkých nákladních vozidel inteligentní řešení pro nejrůznější požadavky zákazníků díky své robustnosti ve spojení s vysokou užitečnou hmotností, obratností a spolehlivostí. Canter přitom ztělesňuje uživatelskou přívětivost a agilní i komfortní jízdní vlastnosti na základě trvale udržitelných a hospodárných technologií pohonu. Jak nová generace modelu eCanter, tak i jeho konvenční sourozenec Canter dokážou přiložit ruku k dílu a s nejrůznějšími nástavbami přepravovat sypký materiál nebo stroje, například na staveništi potřebný bagr, ale také sklápěcí korby či kontejnery.

Ekologický a ekonomický provoz

Značka FUSO ve snaze ještě lépe splnit požadavky zákazníků optimalizovala novou generaci modelu eCanter v mnoha ohledech. Zákazníci mají nyní, podobně jako u dieselové verze, na výběr šest rozvorů náprav od 2500 do 4750 milimetrů a celkovou hmotnost 4,25 až 8,55 tuny. Nosnost podvozku je až 5 tun. Nová generace modelu eCanter je poháněna elektromotorem o výkonu buď 110 kW (varianty s celkovou hmotností 4,25 a 6 tun), nebo 129 kW (varianty s celkovou hmotností 7,49 a 8,55 tuny), s točivým momentem 430 N.m a optimalizovaným hnacím řetězcem. Nejvyšší rychlost je 89 km/h.

V závislosti na rozvoru náprav a na celkové hmotnosti jsou k dispozici tři různé sady akumulátorů: S, M a L. Baterie přitom používají technologii lithium-železo-fosfátových akumulátorových článků (LFP), které se vyznačují především dlouhou životností a větším množstvím využitelné energie. Sada akumulátorů ve variantě S disponuje jmenovitou kapacitou 41 kWh a umožňuje dojezd až 70 kilometrů. U varianty M dosahuje jmenovitá kapacita 83 kWh a dojezd je až 140 kilometrů. Nejvýkonnější sada, varianta L, nabízí jmenovitou kapacitu 124 kWh a dojezd až 200 kilometrů. Uvedené vzdálenosti odpovídají minimálnímu dojezdu za nepříznivých podmínek, například v zimě.

Pro různé nástavby

Elektricky poháněná verze eCanter nezaostává v žádném případě za modifikací se spalovacím motorem ani v připravenosti na využití s mnoha různými nástavbami. Je tak ideální volbou pro nejrůznější aplikace – ať se jedná o doručování kusových zásilek a zboží objednaného na internetu na krátké vzdálenosti, nebo o přepravu nápojů a průmyslových plynů, či o odtahovou službu, svoz odpadu a popřípadě i provoz ve stavebnictví a zahradnictví.

V expozici značky FUSO na veletrhu Bauma v Mnichově na podzim 2022 byl vystaven jako příklad nosič kontejnerů, postavený na bázi eCanteru s celkovou hmotností 8,55 tuny. Hákový nosič kontejnerů firmy UNSINN je poháněný hydraulikou, která ke své činnosti využívá elektrický vedlejší pohon z trakčních akumulátorů podvozku. Celková nosnost elektrického podvozku je 5135 kg a užitečná hmotnost činí 3635 kg. Vozidlo s komfortní jednoduchou kabinou se třemi sedadly má rozvor náprav 3400 milimetrů a je vybaveno sadou akumulátorů M, která umožňuje dojezd až 140 kilometrů.

Brzy představíme vozidla, realizovaná v České republice s tuzemskými výrobci nástaveb pro české zákazníky.

Foto archiv/Daimler Trucks

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 1/2024)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down