Podle téměř shodného adjektiva ve slovních spojeních „komunální technika“ a „komunální služby“ je na první pohled patrné, že oba pojmy k sobě patří jako kopyta ke koňovi. Mezi uživatele této techniky se však řadí i jiné subjekty, například podnikající v dopravě. Ty si musí stroje vybírat dvojnásob pečlivě a obezřetně. Opačný přístup by totiž znamenal hazard se zdravím a životy tisíců uživatelů hromadné dopravy.
Poslední listopadový den loňského roku jsme se vypravili na návštěvu akciové společnosti Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP), abychom si zde posvítili především na „podpůrnou“ techniku, tedy tu pro úklid a údržbu svěřených ploch – nutno však jedním dechem doplnit, že neméně důležitou, než vozidla MHD. Určitou višničkou na dortu bylo slavnostní předávání novotou vonícího univerzálního komunálního kloubového nosiče Holder, které se odehrálo ve stejném termínu.
Ekologická špička
Společnost PMDP je 100% v majetku města Plzně a stará se o většinu výkonů veřejné dopravy na území „města piva“. Dopravní systém tady tvoří tři barevně odlišné trakce – žlutobílé „páteřní“ tramvaje, zelenobílé trolejbusy obsluhující vesměs předměstí a červenobílé autobusy jako doplněk předchozích prostředků MHD. Co se zvolených dresů týká, nejde o náhodu, ale o kombinaci čtyř městských barev. Protože dvě třetiny výkonů zajišťují tramvaje a trolejbusy, které nezatěžují prostředí zplodinami, patří plzeňská veřejná doprava k nejekologičtějším systémům v celoevropském měřítku.
„Naším úkolem je udržovat prostranství dvou vozoven a především provozuschopnou drážní cestu, tedy kolejiště, konečné a zastávky na tramvajové dráze, tedy samostatné ostrůvky. Ostatní stanice, které jsou součástí chodníků, mají na starosti jednotlivé městské obvody. Aktuálně se staráme o 112 zastávek s povrchem ze zámkové dlažby, asfaltu nebo dlažebních kostek,“ vysvětlil vedoucí střediska drážní cesty PMDP Josef Vracovský.
Dvanáct let bez chorob
Vedoucí střediska podotkl, že nejvíc zaměstnaným strojem ve službách podniku je univerzální nosič nářadí Unimog 1450, tedy starší typ z roku 1998. Josef Vracovský dodal, že za dvanáct let práce nebyl tento spolehlivý stroj ani jednou „nemocný“ – pouze absolvuje pravidelné preventivní „lékařské prohlídky“. Z příslušenství k Unimogu lze jmenovat shrnovací radlici a sypač Schmidt sloužící především pro zimní údržbu drážního tělesa s uzavřeným svrškem, které musí být způsobilé k průjezdu tramvají. S ohledem na ekologii a možnost vzniku bludných proudů není možné na otevřeném tramvajovém svršku používat jakékoliv chemické prostředky, sníh lze odstraňovat pouze mechanicky. Zametací nástavba na nosič Unimog slouží zejména k odstranění zbytků zimního posypu z kolejišť a omezení prašnosti, cepové vyžínací rameno Mulag používají PMDP pro údržbu zatravněných ploch.
Zimní „flotilu“ doplňuje traktor Zetor 6211 se zadní radlicí a nosič LIAZ s čelním pluhem. Tyto stroje jsou určeny hlavně pro zvládání kalamitních stavů. Dříve se v Plzni používala podle Josefa Vracovského k úklidu sněhu i tramvaj, která před sebou tlačila kolejový podvozek s obsluhou, posypovým materiálem a s radlicí. Zejména pro úklid zbytků posypu po zimním období slouží podvozek Mercedes Benz Atego se zametací nástavbou. Pro údržbu zatravněných tramvajových pásů a prostranství konečných zastávek se používají travní traktor a křovinořezy.
Pro stísněná místa
„Novým přírůstkem do našeho parku techniky je nosič Holder, který jsme si vybrali primárně k zimní údržbě zastávkových ostrůvků s velmi úzkým profilem. Důležitým rozhodovacím faktorem bylo, že vůz zvládne bez problému najet na obrubníky vysoké až 15 centimetrů, čemuž napomáhají i širší pneumatiky, které jsme si vybrali,“ podotkl Josef Vracovský.
Konkrétně jde o typ Holder C 245, nejprodávanější univerzální komunální nosič této značky. V České republice jich pracuje již více než padesát. Stroj se stálým pohonem všech čtyř kol a přední kabinou je v zadní části osazen turbodieselovým motorem Kubota o výkonu 42 koní. Šířka vozidla přesahuje mírně jeden metr, což ho přímo s kloubovým řízením předurčuje k údržbě úzkých a stísněných prostorů. Kloubový systém řízení se natáčí nejen do stran (vertikálně), což je ve prospěch lepší manévrovatelnosti, ale také v horizontální ose až do 15°, což je výhodné při najíždění na chodníky a sjíždění z nich. Díky kloubovému řešení jedou zadní kola vozu ve stopě předních. To má výhodu pro obsluhu, která si hlídá pouze přední část – kam projede ona, tam se dostane stroj celý.
Bohaté příslušenství
Nosiče Holder jsou schopny celoročního nasazení i v třísměnném provozu. V případě mimořádné události máme k dispozici pro uživatele náhradní stroj. Velkou výhodou je značná variabilita příslušenství, od sečení se sběrem, přes mulčování, zametání s odsáváním, tlakové mytí až po zimní úklid komunikací a také jeho snadná výměna, kterou zvládne obsluha do dvaceti minut,“ prozradil nám Bc. Petr Adam z akciové společnosti KIS plus, která je výhradním dovozcem nosičů Holder.
PMDP si zakoupily k novému kloubovému nosiči sypač od firmy Simed o objemu 0,5 m3 s regulovatelnou šířkou posypu až do zhruba 6 m, oboustranně otočný zametací kartáč o šíři záběru 1,3 m, šípovou radlici se záběrem 1,3 m. Z dalšího příslušenství lze jmenovat zkrápěcí lištu o šíři 1,1 m a zásobník na vodu na 500 l. Následovat bude objednávka příslušenství pro sekání se sběrem a zametací nástavby.
Pracovní nářadí může být poháněno hydraulicky s tím, že okruhy s přídavným čerpadlem jsou vpředu i vzadu, nebo pomocí přední či zadní vývodové hřídele, což zajišťuje značný přenos kroutícího momentu. Podle typu práce se pohybuje spotřeba nafty na jednu motohodinu v rozmezí pěti až sedmi litrů. Pojezdová rychlost činí až 40 km/h, což výrazně zkracuje dobu přejezdů a zvyšuje efektivitu práce.
Jan Kroupa
Celý článek je uveřejněn v čísle 1/2011 časopisu Komunální technika