Vídeň testuje první vodíkové vozidlo na svoz odpadu
Na začátku května Vídeň uvedla do zkušebního provozu první popelářský vůz na vodíkový pohon.Vůz nahradí jedno stávající dieselové vozidlo. Provoz vodíkového vozu slibuje mnoho výhod - je velmi tichý a bez emisí. Vídeň bude poznatky porovnávat s daty z provozu dvou svozových vozů na elektrický pohon, aby se mohla rozhodnout, na kterou technologii se v budoucnu spolehnout.
Tichý, čistý a bezpečný provoz – takové přednosti má první vodíkový popelářský vůz, který na začátku května oficiálně představil vídeňský magistrátní odbor MA 48 odpovědný za odpadové hospodářství. Na rozdíl od klasických dieselových vozů neprodukuje nové vodíkové vozidlo žádné emise, a navíc je i tišší. Vůz je poháněn ekologickým vodíkem z čerpací stanice městského energetického podniku Wien Energie ve 21. městském obvodu Floridsdorf a ekologicky šetrnou elektřinou z vlastních fotovoltaických zařízení města.
Nové vodíkové auto nyní zkušebně jezdí po cestách Dunajského ostrova. Protože se zde obvykle pohybuje mnoho chodců a cyklistů, hraje zde bezpečnost návštěvníků této rekreační oblasti obzvláště důležitou roli. Díky tomu, že v novém vodíkovém voze řidič sedí v nízko položené kabině, má dobrý výhled, zda se někdo nachází před vozidlem, a může s kolemjdoucími dokonce navázat oční kontakt.
Zatím testují prototyp
Co se technických detailů týče, podvozek vozidla pochází od výrobce Mercedes, nástavba pro svoz odpadu od firmy Stummer. Dva vodíkové palivové články, každý o výkonu 30 kW, nabíjejí během jízdy baterii o kapacitě 85 kWh. Baterie pak dodává energii pro pohon dvou elektromotorů. Jak pohon, tak i provoz nástavby (v praxi procesy spojené s hutněním odpadu a vyprazdňováním kontejnerů) jsou poháněny elektřinou. Při hmotnosti 17 t má vozidlo kapacitu na sběr až 23 m3 objemu odpadu. Svezený odpad se poté zhutňuje pomocí systému lisovacích desek. Dojezd vozidla je přibližně 160 km, v porovnání s elektrickými alternativami tak dokáže při svozu odpadu urazit dvakrát delší vzdálenost a lze jej také velice rychle znovu natankovat. V současné době se vodíkové vozidlo používá ke svozu směsného odpadu a plastů, nápojových kartonů a kovů.
„Užitková vozidla s větší váhou na alternativní pohon pro nás představují zvláštní výzvu, a proto je pro náš odbor tento zkušební provoz obzvláště důležitý,“ zdůrazňuje vídeňský radní pro klima Jürgen Czernohorszky. „Na provoz budou dohlížet navíc i odborníci z Technické univerzity ve Vídni (TU Wien),“ dodává. „Testujeme na tomto voze další technologii, abychom získali potřebné zkušenosti z praxe a využili je při pořizování další techniky,“ zdůrazňuje vedoucí odboru MA 48 Josef Thon. „V současné době ale vozidla tohoto typu ještě nejsou plně připravena, aby se vyráběla a dodávala na trh sériově, ve Vídni testujeme prototyp. Teprve budoucnost ukáže, který alternativní typ pohonu – vodíkový nebo elektrický – má nejvíce výhod a prosadí se,“ dodává Thon.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!