Několikrát jsme se již věnovali novým technologiím pro zimní údržbu u velkých nástaveb pro nákladní automobily. Nyní se zaměřme na novinky i ve velikostním provedení pro lehké nosiče, malotraktory a traktory.
Vzhledem ke specializaci na zimní nástavby je jedním z výrobců, kteří udávají trendy. dánská společnost EPOKE A/S, kterou u nás zastupuje Unikont Group s. r. o. Kromě širokého spektra nesených nástaveb vyrábí EPOKE také kompletní program pro malé nosiče a vývojové trendy promítá i do této velikostní kategorie.
Ve prospěch ekonomiky i ekologie
Kromě osvědčené konstrukce patentovaného vynášecího systému EPOKE se sypače zdokonalují s ohledem na snižování spotřeby posypových materiálů především o možnost zkrápění solankou nebo se sortiment rozšiřuje o speciální nástavby na samotný postřik.
Využití aplikace rozmrazovacích kapalin má hlavní význam:
- především pro oblasti s vysokým počtem preventivních zásahů
- pro místa s častým výskytem mrznoucího mrholení, lehkého sněžení nebo častých přechodových teplot
- pro zakázky s důrazem na ochranu životního prostředí resp. minimalizace poškození vegetace vlivem chemické zimní údržby
- pro zakázky s důrazem na omezení poškození povrchů vlivem zimní údržby
- pro oblasti s vysokou intenzitou dopravy (nižší ztráty)
- ideální například také pro údržbu prostranství s častými přechody do budov (nákupní centra, nádraží…)
Za těchto okolností lze docílit významných úspor rozmrazovacích látek, snížení dopadu chemické údržby na životní prostředí i redukci prašností po vysušení povrchu. Podstatné je i snížení následného rozfoukání chemických posypových látek na zeleň mimo komunikaci vlivem větru nebo dopravy.
Sypače klasické i postřikovací nástavby
Tato zařízení lze rozdělit na dvě kategorie, a to klasické sypače doplněné o systém zkrápění (resp. samotné aplikace solanky) a za druhé na postřikovací nástavby. Představme si konkrétní zástupce.
U traktorových sypačů se používají hlavní dva způsoby montáže a pohonu. Jako příklad nesené nástavby na tříbodovém závěsu uvedeme řadu Epoke TP. Základní konstrukce sypače umožňuje posyp pomocí vynášecího válce v celé šíři sypače nebo po přiklopení rozmetadla rozhoz posypového materiálu až do šesti metrů. Válcový systém posypu zaručuje rovnoměrné rozprostření posypového materiálu na plochu komunikace bez nebezpečí poškození okolních předmětů a zařízení odletujícím posypovým materiálem. Po přiklopení rozmetadla lze zase sypač použít na větší plochy než je šíře nástavby nebo čelní radlice. Jako volitelné příslušenství je možné sypač vybavit systémem zkrápění s nádrží o objemu podle velikosti zásobníku (200 nebo 500 l) Lze ho také dodat s plně automatickou regulací posypu.
Ze zástupců programu vlečených sypačů zmíníme řadu Epoke SKE s mechanickým pohonem od vlastních kol. To umožňuje připojení za jakýkoli nosič bez pohonu hydraulikou či vývodovou hřídelí (PTO). Dávkování posypu se u tohoto způsobu pohonu velmi jednoduše mechanicky reguluje podle rychlosti pojezdu. Posyp dopadá před hnací kola, a tak je i eliminován jejich prokluz. Objem základního zásobníku má tři verze od 0,8 do asi 1,7 m3. Nejmenší verzi je možné doplnit o postřikovací zkrápěcí lištu.
Poslední kategorií jsou malé postřikovací speciály. Od Epoke nesou označení City Sprayer a vyrábějí se ve dvou základních provedeních:
- pro malotraktory a traktory
- nesené do ložné plochy vozidla
Podle nosnosti stroje je možné zvolit variantu provedení nádrží. Rozmrazovací kapalina je pomocí čerpadla dopravována na rozstřikovací lištu se speciálními tryskami. Podle provedení stroje má postřikovací lišta různou šíři (100/13/170 cm). Do stran je pak možné šířku postřiku rozšířit postranními tryskami. Typ nejvhodnějších trysek ze volí podle nasazení resp. pojezdové rychlosti. Nástavby řady City Sprayer se dodávají buď v jednoduchém provedení Basic bez automatické regulace od rychlosti pojezdu nebo v inovovaném provedení s automatikou.
Redakce
Celý článek je uveřejněn v čísle 2/12 časopisu Komunální technika