heuréka by se chtělo zvolat společně s Archimedem ze Syrakus, či alespoň suše konstatovat, že kdo si počká, ten se dočká. S koncem loňského roku uzavřela příslušná hodnotící komise seznam všech žadatelů dalšího kola o dotaci na pořízení strojů na úklid zpevněných cest nebo silničních komunikací (kropicí nebo samosběrné zametací vozy).
O dotaci bylo možné žádat již v rámci 26. výzvy v Operačním programu Životního prostředí (OPŽP) pro oblast podpory 2.1.3. Snižování prašnosti z plošných zdrojů. Podmínkou programu bylo použití této techniky výhradně k čištění silničních komunikací.
Ať již mezi žadateli o zmiňovanou dotaci nebo mezi výrobci a prodejci komunální techniky je vyhlášení výsledků dotačního programu samozřejmě vždy očekáváno s vysokou dávkou netrpělivosti. Žadatelé čekají, zda dosáhnou na finance k realizaci svých projektů, jelikož podíl dotace může tvořit až 90 procent investované částky, což rozhodně není zanedbatelné. Prodejcům se pochopitelně nelíbí, že trh se zametací technikou na přechodnou dobu odumřel. Ovšem trpělivost růže přináší a dlouhé nekončící anabázi snad již přeci jen svítí světlo na konci tunelu.
Vskutku je na čase, protože nekonečný příběh s dotacemi zametací techniky započal v polovině roku 2011, kdy se příslušná výzva číslo 26 otevřela. Ovšem Ministerstvo životního prostředí, které je garantem realizace programu, vyhlásilo tuto výzvu v době, kdy nemělo dotační titul pro kropicí vozy vyjednán s Evropskou komisí. A poté začalo martyrium nekonečných průtahů. Výsledkem panující nejistoty byli více jak rok čekající žadatelé kalkulující s penězi z dotace a logicky vyčkávající s nákupem strojů. Ledy se tedy pohnuly až s koncem léta loňského roku, kdy byla zároveň uzavřena výzva číslo 38 pro stejnou oblast podpory.
Teď již snad nezbývá, než potencionálním uživatelům zametací techniky popřát šťastnou ruku při volbě a nákupu vhodného stroje.