Rada města Liberce schválila na svém 20. zasedání dne 22. 10. 2024 Operační plán zimní údržby komunikací ve městě Liberci pro zimní období 2024/2025. Údržbu pro město zajišťuje jeho příspěvková organizace Technické služby města Liberce, p. o. Zimní údržba je stanovena v termínu od 1. listopadu 2024 do 31. března 2025. Podkladem pro Operační plán zimní údržby komunikací ve městě Liberci jsou také mapové podklady s vyznačením údržby komunikací a chodníků.
O tom, jak jsou liberecké technické služby na letošní zimu připraveny a jakou techniku budou v zimních měsících využívat, se mohli začátkem listopadu přesvědčit účastníci Dne otevřených dveří, který příspěvková organizace uspořádala ve svém areálu.
Náročná zimní údržba
Liberec patří vzhledem ke své poloze mezi města, která jsou každoročně postihována poměrně silnou zimou. „Abychom předcházeli nebezpečím vzniklým spadem sněhu, námrazou a dalšími klimatickými vlivy, vybavili jsme se arzenálem moderní dopravní techniky. Ta je v zimní sezóně okamžitě připravena vyrazit do ulic města a zvládnout většinu kalamit. Technice pomáhají i desítky pracovníků, kteří manuálně pročišťují hůře přístupná místa a menší mechanizace pohybující se na chodnících. Pro město je zimní údržba asi nejdůležitější činností, kterou technické služby zajišťují. Musím připomenout, že schválený operační plán zimní údržby počítá s o padesát procent kratším časem, než vyžaduje vyhláška. Ovšem práce technických služeb s posledním sněhem nekončí. Je třeba zajistit jarní úklid, péči o zeleň i další činnosti. Zkrátka pořád je co dělat,“ uvedl náměstek primátora pro technickou správu a IT Jiří Šolc.
V zimním období udržují Technické služby města Liberec více než 407 km silnic, 165 km chodníků, 65 000 m² parkovišť, 12 000 m² veřejných prostranství, čistí 3532 schodů, 345 zastávek MHD a 322 přechodů pro chodce, které jsou ve vlastnictví města Liberce.
Úklid města se v zimních měsících řídí takzvaným operačním plánem, který každoročně sestavuje magistrát ve spolupráci s TSML a schvaluje jej rada města. Plán obsahuje seznam jednotlivých tras úklidu vozovek, technologii zimní údržby a pořadí důležitosti komunikací, podle které musí být zabezpečena sjízdnost komunikací. Tento plán se pravidelně v rámci možností rozšiřuje na základě nově vzniklých komunikací a podle požadavků občanů města.
Ředitel Technických služeb města Liberec Jan Ullman k tomu dodal: „Přípravy na zimní sezónu začaly vlastně již před řadou měsíců. Techniku máme nachystanou, i když s přestrojením pracovních nástaveb na zimní sezónu čekáme do poslední chvíle, protože naše vozidla využíváme v agregacích s jinými pracovními adaptéry například při opravách komunikací, úklidu listí a podobně. Ale jakmile předpověď ohlásí nebezpečí spadu sněhu, operativně přestavíme část techniky tak, aby byla včas v pohotovosti. Zároveň posílíme směny i činnost dispečinků. Připraveno bude 123 pracovníků, 15 velkých a 18 malých posypových vozidel, 28 sklápěček a valníků a celá škála dalších speciálních mechanizmů. Věřím, že zajištění zimní údržby zvládneme, jen bych chtěl vyzvat spoluobčany k určité spolupráci. Jde především o parkování na sídlištích a v lokalitách s užšími komunikacemi, kde má v některých případech naše technika problém s průjezdností.“
Dva dispečinky pro zimní údržbu
O zimní údržbu komunikací se v Liberci starají tři organizace. Hlavní tahy jsou v péči Ředitelství silnic a dálnic pro Liberecký kraj, další spravuje Krajská správa silnic Libereckého kraje a místní komunikace jsou v péči technických služeb.
Technické služby mají dva dispečinky zimní údržby. Koordinují 71 řidičů a 26 pracovníků na ruční úklid sněhu, dále 21 sypačů s radlicemi, 13 malotraktorů s radlicemi a dalších 20 nejrůznějších nakladačů a vozidel.
První z dispečinků, který je v zimní sezóně v provozu nonstop, koordinuje práce na komunikacích první a druhé třídy. Další z dispečinků s pohotovostí od tří hodin ráno do osmi hodin večer má na starost komunikace třetí třídy, chodníky a další veřejná prostranství. S údržbou silnic třetí třídy pomáhají i další subjekty formou služby.*
Při plánování tras využívají dispečinky zpracované mapové podklady a systém GPS u nasazených vozidel.
1 – Univerzální nosiče nářadí kategorie N1 jsou zastoupeny značkami Multicar a Bonetti
2 – Do strojového parku patří 15 výkonných vozidel se sypači a sněhovými radlicemi
3 – Především úklid chodníků řeší malotraktory Kioti se zimní výbavou
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!