Zpočátku se zabývala společnost Agro Trnava, s. r. o., výhradně prodejem a servisem zemědělské techniky, ale stejně jako většina firem podobného zaměření se zanedlouho začala věnovat i lesnickým a komunálním strojům. Jednalo se například o traktory, přepravní a manipulační techniku či překopávače kompostu a síta vlastní výroby.
Firma se neustále rozrůstala a v roce 2007 si v Trnavě nedaleko Třebíče vybudovala vlastní administrativní, skladové a servisní prostory. Dnes má deset zaměstnanců a kromě zmíněného sortimentu prodává i myslivecké potřeby.
Jednatel Milan Rigó se snažil získat tuzemské zastoupení nějakého významného zahraničního výrobce strojů pro města a obce. Loni v květnu se dohodl se španělskou společností AUSA na prodeji a servisu univerzálních nosičů a zametacích speciálů v České republice. O tom jsme informovali v srpnovém vydání Komunální techniky.
Ruku podal internet
Další překvapení na sebe nenechalo dlouho čekat a na českou premiéru jsme se vypravili podívat do Trnavy těsně před loňskými Vánoci, kdy hlavní roli sehrály dva novotou zářící malotraktory Mitsubishi. Jejich výrobce ze Země vycházejícího slunce, pyšnící se známým logem se třemi kosočtvercovými diamanty, začal psát svou historii v roce 1870. Mitsu je japonsky tři, hishi znamená kosočtverec, sloučením a úpravou obou výrazů vznikl název Mitsubishi. V roce 1917 představila firma první sériově vyráběný japonský vůz, sedmimístný Model A s motorem o výkonu 35 k. Se závody ve více než třiceti zemích světa dnes vyrábí nejen automobily, ale i lodě, letadla či traktory. Zasahuje do dalších odvětví, například zpracování plynu, ropy, oceli, výroby olejů, bankovnictví nebo jemné techniky.
„Většina renomovaných značek je již u nás rozebraná a noví dodavatelé kvalitní komunální techniky se hledají velice obtížně. Proto jsme zprvu oslovili některé tuzemské dovozce. Když se ale objevila možnost budovat zázemí pro vlastní značku, bylo rozhodnuto. S traktory Mitsubishi jsem se nejprve seznámil na internetu. Kontaktoval jsem japonského výrobce a ten mě odkázal na německé zastoupení pro střední a východní Evropu, s jehož vedením jsme se dohodli velice rychle. V polovině listopadu 2012 jsme podepsali smlouvu o výhradním zastoupení pro Českou republiku na komunální malotraktory Mitsubishi o výkonovém rozmezí od 19,5 do 36 koní. Konkrétně jde o čtyři modely MT 1800, 2000, 28 a 36 s tříválcovými dieselovými motory a zadním vývodovým hřídelem v základní výbavě. První dva mají buď dvoustupňovou hydrostatickou nebo mechanickou převodovku se šestmi rychlostmi vpřed a dvěmi vzad, druhé dva třístupňovou hydrostatickou nebo reverzní převodovku s devíti rychlostmi vpřed a stejným počtem vzad. Ještě čekáme na to, až bude pro Evropu homologovaný traktor o výkonu 50 koní, který bychom velice rádi představili i tuzemským zákazníkům,“ informoval nás Milan Rigó.
Ve standardní verzi traktorů je otáčkoměr, teploměr, palivoměr a počítadlo motohodin. Na přání je možné od výrobce objednat přední tříbodový závěs s upínací deskou, závěs s kulovou hlavou, mezinápravový vývodový hřídel, hydraulický rozvaděč s joystickem, čelní nakladač, vidle paletizační nebo na hnůj, čelní žací ústrojí s bočním výhozem či hydraulicky zvedaným zásobníkem trávy. Další příslušenství, například na odklízení sněhu, lze objednat od jiných dodavatelů.
Většina modelů hned mání
Významným rozhodovacím faktorem byla obchodní a servisní síť, kterou si dovozce v České republice vybudoval. Důležitou roli sehrála také podle Milana Rigó vlastní zkušenost. Zaměstnanci Agro Trnava se totiž s japonskými motory Mitsubishi dnes a denně setkávali v malotraktorech do výkonu 50 koní z portfolia koncernu SAME Deutz-Fahr Group a za zhruba deset let, co je prodávali do profesionální komunální sféry, s nimi nenastal žádný problém.
„Němečtí kolegové naši zkušenost potvrdili s tím, abychom nečekali, že budeme motory opravovat a vydělávat na náhradních dílech. Stát se sice může cokoliv, ale v tomto případě jde o naprostou výjimku,“ doplnil jednatel Agro Trnava a navázal: „Kromě nesporné kvality traktorů s motory a převodovkami vlastní výroby jsme nemohli přehlédnout ani fakt, že Mitsubishi má u nás všeobecně dobrý zvuk z automobilového průmyslu. Na návštěvě Německa jsme se setkali s obrovským množstvím traktorů této značky v různých modifikacích – s velice prostornou kabinou či bez ní, s mechanickou i plynulou převodovkou, podle přání s hydraulickými okruhy, průmyslovými, travními či zemědělskými pneumatikami, čelními nakladači francouzské firmy MX nebo vlastní výroby... Podstatné je, že většina z nich je okamžitě k dispozici. Velmi rychle jsme se dohodli na konfiguraci dvou prvních předváděcích strojů a po zaplacení je měli za dva dny na dvoře. I přes silnou konkurenci na našem trhu věříme, že obstojíme a traktory Mitsubishi se třemi diamanty na kapotě si najdou v České republice spokojené zákazníky stejně jako automobily stejné značky.“