Kromě správy bytového fondu a správy mateřských a základních škol i sportovišť se akciová společnost Jihoměstská majetková stará mimo jiné také o údržbu veřejné zeleně, zimní údržbu chodníků, provozuje sběrný dvůr určený pro odkládání rostlinných zbytků a zabývá se i letním úklidem veřejných prostranství a komunikací. Mezi uvedené činnosti patří též svoz odpadkových košů. Právě při něm uvažují v Praze 11 o využití užitkových vozidel s elektrickým pohonem.
Zhruba před rokem si pracovníci Jihoměstské majetkové vyzkoušeli při svozu odpadkových košů užitkový elektromobil Garia Utility City. „Vozidlo jsme testovali zhruba týden, jelikož si myslíme, že v městských aglomeracích budou mít stroje s alternativními pohony stále větší význam. V případě vyzkoušeného modelu jde určitě o precizně provedený stroj, při jehož konstrukci tvůrci nezapomněli na pohodlí obsluhy. Nicméně každý potenciální uživatel si musí předem rozmyslet, na co přesně bude chtít vozidlo využívat. V případě modelu Garia jde přeci jenom o elektromobil menších rozměrů a tomu odpovídá i kapacita a nosnost korby. Naše osádka musí během denní směny vysypat 200 až 300 odpadkových košů, proto pro naše účely není korba s rozměry 121 x 121 cm nejvhodnější. Obsluha musela častěji jezdit vyprazdňovat, a tím ztrácela čas a v neposlední řadě tím byl negativně ovlivněn dojezd vozidla. Ideální totiž samozřejmě je, když kapacita baterií vydrží na celou pracovní směnu. Nicméně pro nasazení v areálech či při dalších pracích, jako je například údržba parků a podobně, bych elektromobil Garia doporučil. S jeho ovládáním, jízdními vlastnostmi i pohodlím byla obsluha spokojena,“ zhodnotil zkušební provoz elektromobilu vedoucí střediska údržby zeleně a komunikací Zdeněk Hamaj.
Obratný pomocník
Užitkové elektrické vozidlo Garia Utility City je již ve standardní výbavě plně homologováno pro provoz na pozemních komunikacích v zemích Evropské unie. Díky svým rozměrům se bez problémů pohybuje i v úzkých prostorách, či rušných ulicích. Vzhledem ke svému úzkému rozchodu kol dokáže projet mezi sloupky, snadno objet překážky a zaparkovat i ve velmi těsných místech. Dánský výrobce deklaruje dojezd vozidla až 60 km na jedno nabití a nosnost korby 500 kg. Maximální pojezdová rychlost elektromobilu dosahuje 45 km/h. Pohonnou jednotkou je elektromotor s trvalým výkonem 4 k, špičkový výkon dosahuje 15 k. Pokud je vozidlo vybaveno olověnými bateriemi, je jeho užitečná hmotnost 560 kg, zvolí-li uživatel lithiové baterie, zvýší se užitečná hmotnost na 740 kg. Vozidlo s celkovou hmotností 1350 kg je osazeno prostornou dvoumístnou kabinou.*