V posledních letech došlo k výraznému rozvoji ve výstavbě solárních elektráren a to v rámci celé Evropy. Česká republika nezůstala stranou a díky významným státním podporám vyrostlo u nás velké množství diskutabilních solárních elektráren. Jejich provoz je víceméně bezúdržbový, ale...
Je známou skutečností, že maximální výkon solární elektrárny je dosažen za slunečného počasí a též tehdy pokud je solární panel čistý. Když je zašpiněný, klesá účinnost přeměny světla na elektrickou energii. Nejvíce pro prvním roce provozu a to asi o 3 % a později každým rokem o zhruba jedno procento. Obnovení výkonu na stávající úroveň je možné jen pokud se panely umyjí. Mytí lze provést bu´dto ručně, což není příliš efektivní způsob, anebo pomocí strojního zařízení.
Když je nápad
Zdá se to být s podivem, že to dosud nikoho nenapadlo, ale je to tak. S mechanizovaným mytím panelů solárních elektráren začala až firma Power Future akciová společnost, která má své sídlo v Brně, myje panely elektráren v rámci celé ČR a patrně brzy své působení rozšíří i do okolních států. Systém mytí panelů má totiž patentován a tak bude jistě chvíli trvat než ji někdo napodobí, protože prosté okopírování jejich technologie nebude možné.
Firma Power Future začala se svojí činností v loňském roce, kdy došlo k praktické realizaci myšlenky Mgr. Pavla Tlapáka, který je ve společnosti předsedou představenstva.
Bylo třeba vyřešit dva úkoly. Jednak vybrat vhodný nosič a dále vyrobit vhodnou nástavbu. Volba padla na traktor a to konkrétně dva modely Fendt 415 Vario, nástavbu vyrobila rakouská firma Holzmann Fahrzeugbau.
Každý z traktorů má nástavbu jiného provedení. První nástavba slouží k mytí panelů a druhá k nanesení nanovrstvy. Mytí je prováděno pomocí ekologického saponátu a vody, leštění (nanášení nanovrstvy) s využitím látek obsahujících nanočástice ve formě křemíku a titanu. Ty vytvářejí na povrchu panelů velmi hladký film, který omezuje usazování nečistot.
Po nanesení nanovrstvy by účinnost elektrárny měla tři roky zůstat na stejné úrovni (zhruba 99 % maximálního výkonu) a až poté by se měla začít snižovat.
Mycí souprava
Souprava pro mytí je složena z nádrže na vodu o objemu 4 m3, nádrže na saponát a mycí hlavice. Nádrž na vodu je umístěna v zadním tříbodovém závěsu traktoru a voda z ní je čerpadlem s hydropohonem dávkována k tryskám na mycí hlavici. Stejně je dávkován saponát, který je do čerpané vody přimícháván. První řada trysek stříká vodu se saponátem, za ní pracuje kartáč, který stírá nečistoty a dále následuje další řada trysek, které panel oplachují čistou vodou a nakonec je sušen proudem vzduchu. Výkyvná mycí hlavice se šířkou 3,5 m je umístěna na otočném rameni s teleskopickým posuvem. Lze tedy omývat panely na levé i pravé straně traktoru a rameno polohovat tak, aby jeho hlavice byla ve správné poloze nad umývanými panely.
Aby nemusela vše řídit jen obsluha traktoru má práci částečně ulehčenou. V přední části hlavice jsou tři ultazvukové senzory snímající její výšku nad panely a v zadní části jsou senzory ještě další dva. Řidič na začátku řady panelů hlavici navede do přibližné polohy a jakmile zapne trysky a kartáč aktivují se i senzory polohy a hlavice je již naváděna automaticky. Senzory jsou umístěny vzadu proto, aby nedošlo k chybné reakci hlavice při přejíždění mezer mezi jednotlivými panely.
Práci řidiči ulehčují tři kamery a to na rameni (aby viděl i přes horní hranu panelů), vpředu (aby viděl před traktor, kde mu výhled zhoršuje rameno a nádrž na hydraulický olej) a vzadu (kde je výhled zhoršen nádrží na vodu).
Nano souprava
Nástavba pro nanášení nanočástic je podobná nástavbě umývací, nemá však nádrž na vodu a místo ní má traktor v zadním TBZ menší nádrž na leštidlo a též úložný prostor například pro nářadí. Leštící hlavice používá kartáč, který odstraňuje jemné prachové částice, za ním je řada trysek dávkujících roztok nanočástic a práci zakončuje leštící kartáč.
O obou typů nástaveb je použito shodné polohovací rameno, které používá samostatné řízení pomocí elektroventilů a řidič si jej ovládá pomocí přídavného joysticku v kabině.
Vše funguje jak má
Loňský rok byl pro obě soupravy průkopnickým a tak udělaly jen asi 40 MW panelů, přičemž denní výkon soupravy je na úrovni okolo 1 MW při běžné osmihodinové pracovní směně.
Firma Power Future má pro mytí solárních panelů vybudováno kompletní zázemí. S traktory jezdí též kamion vezoucí nádrž na naftu a čistou vodu a také obytnou buňku v níž pracovníci na své pouti mezi solárními elektrárnami přespávají.
Do budoucna hodlají expandovat i do sousedních zemí a tak právě v den kdy jsem mohl oba traktory vidět se nakládaly na kamion a směřovaly do Mnichova na výstavu Intersolar Europe 2013, kde jistě neujdou pozornosti návštěvníků.
Popisek: Fendt 415 s nástavbou pro mytí solárních panelů