23.01.2023 | 11:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Unikátní elektromobil pro rovinu a terén

Celoevropská podpora nízkoemisních automobilů přinesla organizacím působícím v sektoru komunálních služeb zajímavou příležitost k doplnění nebo obnově vozového parku s možností využití dotace. Český uživatel se poctivě seznamuje s aktuální nabídkou. Mnoho testovacích kilometrů i splněných úkolů z reálného provozu má za sebou i lehké nákladní vozidlo EVUM aCar.

Jde o jediné komunální elektrovozidlo na trhu, které se vyrábí v Německu z čistě evropských komponentů a disponuje pohonem 4 x 4. EVUM aCar vznikl jako projekt Mnichovské technické univerzity. V roce 2019 již získal svoji současnou sériovou podobu. Vůz se prodával nejprve v německy mluvících zemích, později přibyla celá Evropa a aktuálně dobývá například Japonsko.

Do náročných podmínek

Český zákazník je v první řadě přitahován pohonem všech kol a odolným podvozkem schopným zvládat i nezpevněné povrchy. Použitelnost je potvrzená i praktickými zkouškami a nasazením při plnění reálných pracovních úkolů. Automobil se osvědčil při jízdě na blátě, podzimním listí, na mokré trávě, lesních cestách i vyloženě horských stoupáních a již měl možnost potvrdit svůj technický náskok i na sněhu.

Přesvědčil i zájemce, kteří se nejprve domnívali, že vzhledem k nasazení „pouze“ uvnitř měst pohon všech kol nepotřebují. Brzy však přišli na to, že i tam se hodí mít kontrolu nad vozidlem najíždějícím na chodník, pohybujícím se po trávě nebo různých typech dlažby, a to za všech klimatických podmínek. Běžný elektromobil má s těmito operacemi větší či menší potíže. Okamžitý nástup kroutícího momentu a diferenciál točící pak pouze jedním kolem na jedné nápravě, dělají vůz neovladatelným.

Právě citlivě dávkovatelný plynový pedál je další vlastností, které si zájemci o EVUM všímají. Dohromady s rekuperačním systémem lze vozidlo ovládat při velmi nízkých (plazivých) rychlostech pouze plynovým pedálem a umožňuje to velmi přesné manévrování mezi překážkami nebo bezpečný pohyb v místech výskytu značného počtu lidí.

Dojezd nezklame

Maximální rychlost vozidla EVUM 70 km/h je rovněž velmi pozitivně vnímána. Pro plně naložené auto a podle profilu trasy se logicky snižuje, ale testy prokázaly, že EVUM není brzdou silničního provozu. Je to vozidlo, které se díky této vlastnosti dokáže pohybovat i za hranicemi obcí. Záleží pak jen na volbě správné velikosti baterie pro dojezd na požadované trasy.

Opět reálné testy i v zimních podmínkách při teplotách pod bodem mrazu prokázaly, že dojezdové parametry jsou takové, jak uvádí prodejce přepočtem z „papírových“ WLTP parametrů, tedy okolo 60, 100 a 140 km dojezdu pro baterie velikosti 16, 23 a 33 kWh.

Zajímavou možností je prodloužení denního dojezdu použitím wallboxu a rychlejšího nabíjení, kdy lze například za hodinu polední pauzy nabít dalších 9 kWh pro odpolední provoz. Jinak je pro použití vozidla na druhý den naprosto dostatečná základní nabíječka připojitelná k síti 230 V.

Různé velikosti

Dále bylo třeba pečlivě prověřit nosnost a přepravní kapacitu. Základní rozměr korby totiž při pohledu na siluetu vozu trochu klame a při prostornosti kabiny se zdá být kratším než skutečných 1800 mm ložné plochy. I tak se to ale mnoha českým zájemcům ukázalo být málo, a tak vznikla možnost objednání o 200 mm větší korby s délkou 2000 mm.

Komu ani toto nestačí, tomu je určený model XL s delším rozvorem a ložnou plochou delší o 900 mm, než je „základ“. Na tyto rozměry je určený hmotnostní limit 1000 až 1200 kg pro náklad. Vychází z celkové hmotnosti vozidla 2600 kg a z pohotovostní hmotnosti kolem 1500 kg podle přesné konfigurace. S touto zátěží již vozidlo nejezdilo stovky kilometrů v různých podmínkách dlouhých přejezdů, stoupání, na nezpevněných površích i v zimě.

Ve všech režimech se vozidlo osvědčilo včetně schopnosti třístranného sklápěče. Uživatelé oceňují také s velkou rezervou dimenzované brzdy, které činí jízdu s naloženým automobilem velmi bezpečnou, a tedy i pro řidiče komfortní.

Pro tuzemský vkus

Pokud jsme u komfortu, je to další oblast, kterou EVUM aCar vyniká. Je jen málo komunálních automobilů, a to nejen elektrických, ale i s pohonem od spalovacího motoru, včetně speciální techniky, které nabízejí tak velkorysý vnitřní prostor. Ani dvoumetrové postavy nemají problém usednout za volant a díky velkému nástupnímu otvoru tam pohodlně nastupovat nesčetněkrát za pracovní den, což je velmi často údělem nasazení těchto strojů.

EVUM aCar je zkrátka vozidlo, které je vkusu českého zákazníka velmi blízké. Kdo ví, třeba je to i fyzickou podobností s tolik známou a všude přítomnou Multikárou (obrázek).

(Podrobnosti v Komunální technice 1/2023)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down