V průběhu letošní zimy uspořádala značka Mercedes – Benz Unimog společně se svými partnery a výrobci nástaveb zimní turné po celém území Německa. Při několika zastávkách, které obohatil program odborných přednášek a následně praktické ukázky techniky, se akce zúčastnilo více než šest tisíc návštěvníků.
Jednou ze zastávek zimní tour se stalo také městečko Schellerhau ležící na německé straně Krušných hor nedaleko Cínovce. Nebylo tedy divu, že kromě němčiny byla v přednáškovém sále i na předváděcích plochách slyšet také čeština nebo polština. Zájem o akci předčil očekávání pořadatelů a kapacita sálu pro zhruba sedm stovek zúčastněných jen stěží stačila. Nicméně sněhové podmínky prezentaci techniky přály a velký zájem o ni jen potvrdil oblíbenost univerzálních nosičů Unimog jak v Německu, tak i v dalších zemích.
Hospodárný provoz především
První z přednášek se tématicky věnovala hospodárnosti provozu univerzálních nosičů v komunálních službách a důležitosti včasné obnovy strojového parku, jež bývá podstatným ekonomickým faktorem.
Jak bylo řečeno, hlavními přednostmi všestranných nosičů Unimog jsou především jejich dlouhá životnost, vysoká výkonnost, šetrnost k životnímu prostředí a nízké provozní náklady. Ve srovnání s těmito výhodami ustupují poněkud do pozadí i pořizovací náklady, jelikož podstatný je v první řadě odpovídající výkon a flexibilita stroje použitelného s širokou paletou nástaveb. Důležitou úlohu při úvahách o pořízení nového nosiče nesporně hraje i pojezdová rychlost podvozku spořící čas hlavně při delších přejezdech (89 km/h), výhodou jsou kompaktní rozměry nosiče i ergonomie kabiny, jež má kromě pohodlí obsluhy také příznivý dopad na zdraví řidiče.
Uživatel může volit mezi hydrostatickým systémem pojezdu, či mechanickou převodovkou, přičemž při jejich kombinaci lze hydrostatický pojezd v případě potřeby odpojit. Nezanedbatelná je také hodnota nosiče na konci jeho životního cyklu ovlivňující jeho případný prodej. Kladnou roli hrají i dlouhé intervaly údržby (1 x ročně), úsporná spotřeba i nízké opotřebení pneumatik. Bonusem jsou prodloužené záruky výrobce na motor nebo celý nosič.
Úspory vykazují též ekologičtější motory řady Euro 5. Jak bylo uvedeno, při použití motoru kategorie Euro 3, pracuje motor se spotřebou 9 litrů paliva na motohodinu, při nasazení motoru Euro 5 je spotřeba o půl litru paliva nižší. Nemluvě o vyprodukovaném množství škodlivých látek.
Pozitivem je u celoročně využitelných univerzálních nosičů snadná a rychlá výměna nástaveb.
Šedesát let vývoje nosičů Unimog pokračuje kontinuálně dál, což se pozitivně projevuje nejen na jejich hospodárnosti a ergonomii, ale i na moderním sportovním designu.
Důležitá bezpečnost provozu
Při provozu vozidel v komunálních službách není ovšem důležitý pouze jejich výkon a další ekonomické faktory, ale i bezpečnost jejich provozu, jelikož k jejich nasazení dochází velmi často na frekventovaných úsecích dálnic a silnic i v hustém městském provozu. Právě tomuto tématu byla věnována další přednáška.
Její závěry vycházely z uskutečněného testu v silničním provozu, který sledoval aktivní (jízdní a pracovní vlastnosti vozidla) i pasivní (ochranné prvky) bezpečnost obsluhy. Testovaný nosič Mercedes – Benz Unimog 400 osvědčil vysoký stupeň aktivní i pasivní bezpečnosti.
Z kabiny nosiče má obsluha výborný výhled umožňující perfektní kontrolu nad vozidlem i pracovními adaptéry. Co se týče jízdních vlastností, je kladen důraz na rovnoměrné zatížení náprav. Rychlou reakci brzdového systému a vysokou bezpečnost a stabilitu vozidla zajišťuje systém ABS (Anti-Block-Systém). Automatický zátěžový regulátor brzdné síly zajišťuje rovnoměrný účinek brzd při jakémkoliv zatížení vozidla.
Obsluha je díky odpruženému uložení kabiny chráněna proti vibracím. Kabina je odhlučněna a tepelně izolována. Nechybějí ani tříbodový bezpečnostní pás nebo opěrka hlavy. Na přání je možné kabinu doplnit výbavou umožňující ještě lehčí a příjemnější denní nasazení. Jde například o přesuvné řízení VarioPilot®. Přestavitelný řídící sloupek se všemi prvky ze strany řidiče je možné posunout na stranu spolujezdce a zajistit tak komfortní ovládání vozidla a především přehled o práci nářadí pro jednomužnou obsluhu.
Pro zimní nasazení nosiče je důležitá snadná manipulace se sněhovými řetězy, popřípadě možnost krátkodobého využití podmetacích řetězů ovládaných z kabiny. Všechny posledně jmenované technické prvky si mohli zájemci prohlédnout v akci nebo sami vyzkoušet na připravené ploše.
Nástavby hlavně pro zimní údržbu komunikací
Sebekvalitnější univerzální nosič by se neobešel bez odpovídající agregace profesionální nástavby. Víceúčelové nosiče M –B Unimog, které se představily prakticky ve všech vyráběných modelových řadách, demonstrovaly agregace například s nástavbami Schmidt (mnohaletým výrobcem a dodavatelem techniky pro zimní i letní údržbu), Mulag (ramenové sekačky), Dücker (výroba techniky pro údržbu a ochranu krajiny), Gmeiner (stroje pro zimní údržbu komunikací), Kahlbacher (zimní údržba) nebo Trilety (zametací nástavby). V přehlídce nechyběly ani agregace nástaveb na větší podvozky Mercedes – Benz Axor apod.