Doprovodný program Dnů zahradní a komunální techniky konaných koncem září v Havlíčkově Brodě obohatila po obě odpoledne prezentace a praktické ukázky strojů vhodných pro úklid komunikací. Ve zhruba hodinovém bloku se na vytyčené dráze představilo dvanáct souprav. Zájemci o zametací techniku mohli porovnat práci samojízdných zametacích speciálů a zametacích nástaveb agregovaných s univerzálními nosiči.
Předváděcí trasa díky poskytnutým produktům společnosti Meva dokonale simulovala nasazení strojů při úklidu městských ulic nebo parků. Na předváděcím polygonu nechyběl slalom mezi kuželi, či úklid různých druhů nečistot z prostorů parkových laviček nebo z okolí košů na odpadky a kontejnerů. Stejně jako vloni se i letos stavbě dráhy věnovali odborníci na zametací techniku z firmy Hanes, jež profesionální stroje nejen prodávají, ale i servisují již po mnoho let a požadavky na jejich kvalitu tak mají v malíčku.
V Evropě stále na špici
Právě zástupce jmenované firmy přehlídku zametací techniky otevřel a na trať se vydal jako první. Samojízdný zametací speciál s kloubovým řízením Bucher Schörling CityCat 2020 patří v České republice stejně jako v Evropě v kubatuře strojů se zásobníky o kapacitě 2m³ k těm nejvíce využívaným a praxí prověřeným. Je nabízen ve dvou modelových variantách se dvěma bočními kartáči a pracovním záběrem až dva metry nebo se dvěma bočními kartáči a třetím předním kartáčem a pracovním záběrem až 2,7 m. Přimetací kartáč uchycený na upínací desce je vlečený a proto chráněný proti nárazu na překážku. Zametač je nabízen ve dvou váhových variantách do 3,5, nebo do 4,5 tuny. Zametací stroj je určen nejen pro všeobecné letní, ale i zimní nasazení. Na osvědčené koncepci celoročně využitelného stroje nedochází poslední dobou k velkým konstrukčním změnám. Nicméně výrobce reaguje na potřeby praxe praktickými vylepšeními detailů. Například pro zimní nasazení stroje je důležitá konstrukce přední nápravy se samosvorným diferenciálem. Uživatel si také může vybrat ze dvou variant motorizace, k dispozici je i motor Euro 5, ten je ekologicky šetrnější, ale zároveň náročnější na údržbu a provoz. Obsluha jistě ocení větší komfort kabiny. Ta je u nově vyráběných modelů širší s lepším výhledem, vylepšené je například otevírání dveří i další prvky. Na podrobném displeji má obsluha dostatečný přehled o provozu stroje.
Plná sestava k zametání
Se čtyřmi vpředu umístěnými zametacími kartáči pracoval víceúčelový kloubový nosič Egholm City Ranger 2200. Stroj s pohonem 4 x 4 je konstruován tak, aby byl využitelný po celý rok. Záměna jednotlivých nástaveb je velice jednoduchá a při obsluze jedním člověkem trvá okolo 30 sekund a není k ní potřeba žádného nářadí. Pohodlná je i samotná obsluha stroje joystickem. Při úklidových pracích může obsluha ovládat šířku záběru, případně využít možnost skrápění povrchu (rozprašovací trysky jsou umístěny na předních kartáčích). K dispozici je také ruční hadice pro úklid těžko dostupných míst. Čtyři zametací kartáče mohou čistit komunikace v šířce 1,2 až 2,1 m. Sací zametací jednotka vysoce obratného stroje je využitelná i při podzimním úklidu listí, stejně jako může výrazně pomoci při jarním úklidu po skončené zimě. Zametací nástavba, kterou společně s nosičem Egholm představila společnost Haiteco CZ, má schválení pro normy množství prachových částic PM 10.
Univerzál také se zametací nástavbou
V loňském roce obohatil nabídku univerzálních kloubových nosičů nářadí Holder, které dováží společnost Kis plus, model C 270 s motory o výkonu 50, nebo 67 koní. Jde o přímého nástupce v České republice dosud nejprodávanějšího typu C 245. Nosič se speciálně odpruženým podvozkem a samostatně odpruženou kabinou disponuje všemi známými přednostmi značky Holder, mezi něž v neposlední řadě patří variabilita a flexibilnost agregovatelných nástaveb. V Havlíčkově Brodě se představil se samosběrnou zametací nástavbou s odsáváním Kugelmann Easy Clean splňující normu množství prachových částic PM 10. Tato agregace je vhodná i na úklid úzkých chodníků. Dva zametací kartáče mají pracovní záběr 1,3 až 2,1 metrů. Přední zametací agregát je uchycen v předním tříbodovém závěsu, nerezový zásobník s kapacitou 0,5 m3 je uchycen na korbě pomocí rychloupínacího zařízení. Při čištění komunikací je možné využít zkrápění, zásobník smetků lze vysýpat do výšky 1,9 m. K dispozici je i ruční třímetrová odsávací hadice.
Kvalitní mechanické zametání
Samojízdné zametací speciály značky Dulevo, jež na český trh dodává společnost Haiteco CZ, reprezentoval na předváděcí trati model střední velikosti Quattro 200. Je vhodný pro nasazení ve městech i v provozech těžkého průmyslu. Jeho pracovní záběr dosahuje až 260 cm, objem nádoby na nečistoty má kapacitu 2500 litrů při výšce vyprazdňování 150 cm. Největší předností těchto samosběrných zametačů je mechanicko-sací systém sběru nečistot s jemnou filtrací výchozího vzduchu. Stroje mají certifikaci na odstraňování nejjemnějších prachových částic. Předností mechanického sběru je vysoká rychlost zametání při zachování kvality sbírání a nízké spotřebě vody. Z důvodu minimalizace hluku během operace je vysoce účinná sací turbína navržena v co nejmenší velikosti, umístěna a zvukově odizolována tak, aby byla maximálně redukována úroveň hluku. Dalšího snížení úrovně hluku pro obsluhu stroje a chodce bylo dosaženo využitím zvuk absorbujících materiálů a provedením speciálních testů za účelem omezení různých druhů zdrojů vibrací. Zametací stroj Dulevo 200 Quattro má kabinu navrženou pro maximální komfort obsluhy. Ovládání je jednoduché a velmi přehledné. Pohodlné a čisté prostředí kabiny je udržováno díky přetlakovému filtračnímu systému vzduchu proudícímu do kabiny.
Specialista na pěší zóny
Letošní novinkou v sortimentu společnosti Agro Trnava jsou zametací samosběrné speciály AUSA. Zametací vůz B 200 H se může pochlubit tichým provozem s nízkou spotřebou paliva (patentovaný systém šetření paliva A.F.S). Kompaktní zametač s objemem zásobníku 2m³ je vybaven vynikajícím řídicím systémem s možnostmi vysoké manévrovatelnosti a malým poloměrem otáčení. Vozidlo s hydrostatickým systémem pojezdu má řízena všechna čtyři kola, přičemž hnaná je jeho zadní náprava (na přání mohou být poháněné obě nápravy). Zametací šířka se pohybuje při optimálním zametacím výkonu od 1,4 do 2,8 m. I tento stroj je oceněn certifikátem PM 10. Pohonnou jednotkou zametače je motor VW Euro 5 s nízkými emisními hodnotami a výkonem 102 k. Hluk během sání minimalizuje dostatečná výkonnost sací turbiny při nízkých otáčkách motoru. Přímá optická kontrola zametacích kartáčů je zajištěna díky špičkové konstrukci kabiny a jejich prosklených částí včetně prosklené části podlahy s výhledem na sací štěrbinu.
Vhodný pro práci ve stísněných prostorách
Nejmenší nosič nářadí švédské firmy Belos s označením TRANS PRO 3440P se představil v agregaci s nástavbou vhodnou pro úklid chodníků či vnitřních prostor garáží nebo průmyslových hal. Tento kloubový nosič, jejž v Havlíčkově Brodě představila společnost Davaz Technik, je díky svým rozměrům a obratnosti vhodný pro úklid užších chodníků a prostor, kde není mnoho místa. Zametací nástavba pro něj byla vyvinuta ve spolupráci s německou značkou Kärcher, specialistou na úklidovou a čisticí techniku. Stroj se představil při práci se dvěma zametacími kartáči se záběrem 120 cm, ale lze jej doplnit dalšími pracovními jednotkami a rozšířit tak pracovní záběr na 160 cm. Kloubový nosič je využitelný celoročně, k čemuž přispívá i pohon 4 x 4 s dostatečným přenosem trakční síly.
K dispozici transportní a zametací mód
Zametací techniku Green Machines nabízí společnost Profigrass. V řadě evropských metropolí úspěšně pracuje samojízdný kompaktní zametací stroj Green Machines 636 HS. Díky řešení stabilizační výsuvné přední nápravy s měnitelným rozchodem kol může využít přepravní rychlosti až 35 km/h. Zajímavým řešením je schopnost redukce prašnosti systémem zkrápění CloudMaker vytvářejícím vodní mlhu s vysokou účinností a schopností pohlcovat prach. Při jeho nasazení se spotřeba vody navíc snižuje o 70 % oproti běžným zametačům. Zametací vůz s pohonem všech čtyř odpružených kol pracuje se záběrem 1,3 až 2,05 m (každý z kartáčů je separátně nastavitelný a ovladatelný joystickem). Zásobník s výškou zdvihu 1,3 m má objem 1000 litrů. I v případě tohoto zametacího speciálu je připraven hydraulický systém umožňující agregaci nástaveb pro zimní údržbu. Turbodieselový čtyřválcový motor Kubota, jež zametací stroj pohání, pracuje s výkonem 42 koní. Další výhodou zametacího speciálu je jeho jednoduchá údržba.
Profesionální kompaktní zametací vůz
Se dvěma zametacími kartáči pracoval samojízdný zametací samosběrný speciál Mathieu AZURA MC 200. Jde o speciální vozidlo s přepravní rychlostí 50 km/h. Vůz na dvou řiditelných nápravách je poháněn motorem Cummins. Do výbavy patří listové odpružení, bezpečný brzdový systém a široké pneumatiky i odpružená sedačka obsluhy v kabině s panoramatickým výhledem. Zametací kartáče jsou individuálně nastavitelné, je možné přidat i třetí kartáč. Sací roura má velký průměr 250 mm, ventilátor pracuje se sacím výkonem 13 000 m³/h. Konstrukce systému řízení umožňuje řízení dvou nebo všech čtyř kol bez zadního převisu. Vůz je vybaven recyklačním systémem na vodu. K dispozici je velmi široká možnost výbavy včetně motoru EURO V, nebo TIER 3, komfortní sady pro obsluhu, klimatizace, vysokotlaké sady, vnější sací hadice, třetí kartáč v různých konfiguracích, zadní kamery, vytápěných zpětných zrcátek, speciální přídavné kropící lišty atd. Stroj z nabídky společnosti SOME JH je možné využít i při zimní údržbě komunikací.
Kompaktní nosič s mezinápravovým zametáním
Více než 80 let zkušeností s výrobou a vývojem multifunkčních užitkových vozidel se odráží na kvalitě osvědčených produktů značky Multicar, jejíž stroje dováží na český trh společnost Unikont Group. V přehlídce zametací techniky reprezentoval tuto značku kompaktní nosič FUMO Carrier H v agregaci se zametací nástavbou Trilety. Nosič s hydrostatickým systémem pojezdu umožňuje nízkou pracovní rychlost zametání při přesné manévrovatelnosti. Společnost Unikont Group působí na českém trhu také jako generální importér výrobků rakouského výrobce Trilety, jež se montují na podvozky nosičů - automobilů nebo speciálních strojů od malých rozměrů až po největší velikosti. Velkou oblibu v České republice získaly zametací nástavby určené právě pro podvozky Multicar, které svým řešením umožňují dále využívat univerzálnosti podvozků k dalším účelům. Představená nástavba pracovala s mezinápravovým systémem zametání. Je vybavena zásobníkem t nerezové oceli o objemu 2 m3. Z nerezu je taktéž nádrž na vodu o objemu 350 litrů. Zametací kartáč má průměr 500 mm, pod vozidlem je umístěn 1000 mm dlouhý válcový rotační kartáč o průměru 300 mm, který shromažďuje nečistoty a dopravuje je do sací hubice. Ta je namontována mezi nápravy vozidla. Zametací šířka stroje dosahuje 1800 mm.
Čištění využívá vzdušných vírů
Luhačovická společnost ZÁLESÍ prezentovala v Havlíčkově Brodě známý zametací speciál Aebi MFH 2500. Jde o stroj využívající systém Koanda, který zásadním způsobem navyšuje sací sílu. Zametací stroj s nerezovým zásobníkem na smetky (objem 2000 l) a možností řízení obou náprav je možné jednoduše přestavět i na kropicí vůz. Princip systému sání Koanda využívá proudění vzduchu kolem válcového tělesa, kde dochází k vírům, jež vysávají nečistoty. Vzduch z turbíny je navíc zpětně přiváděn do sací trubice, čímž je zabráněno nežádoucímu úniku nečistot do ovzduší. Jde vlastně o uzavřený systém, při němž se i jemné prachové částice po čase spojí, získají vyšší hmotnost a jsou zachyceny v zásobníku. Díky menší potřebě nasávání vzduchu dochází k úspoře pohonných hmot, menší je i spotřeba vody. Jinak konstrukčně jednoduchý a spolehlivý stroj je poháněn motorem Iveco s výkonem 120 k. Jeho pracovní rychlost dosahuje až 15 km/h. Při použití čelního kartáče dosahuje pracovní záběr 260 cm.
Adaptéry pro zimu i léto
K všestrannému celoročnímu využití slouží také víceúčelový kloubový nosič nářadí Iseki Vitra 2030 Economy představený společností Eurogreen. Stroj se tříválcovým dieselovým motorem o výkonu 30 koní má šířku pouze jeden metr, a tak je velmi dobře využitelný ve stísněných podmínkách na úzkých chodnících. Navíc vyniká nízkou hladinou hlučnosti, která nepřesahuje v kabině hodnotu 76 dB. Jedním z mnoha využitelných zařízení je také zametací nástavba, která pracovala se dvěma zametacími kartáči a zásobníkem o objemu 500 litrů. Zásobník je možné hydraulicky vyprazdňovat do výšky 1,32 m. Zásobník vody určený ke zkrápění kartáčů má objem 70 litrů. Poloměr otáčení vnějších kol nosiče nepřesahuje 1800 mm. Pro příští sezónu připravuje výrobce výkonnější verzi nosiče.
Velkým plusem tichý provoz
Pohyblivý a stabilní celoodpružený univerzální kloubový nosič s nízkým těžištěm JUNGOJET 3500 je jednoduchým a snadno ovladatelným univerzálním strojem vhodným pro letní i zimní údržbu komunikací. Jeho velkou devizou je velice tichý provoz, který umožňuje jeho nasazení při úklidu center měst nebo lázeňských zón. Kloubový dvoumístný nosič s pohonem všech čtyř kol a hydrostatickým systémem pojezdu jezdí rychlostí 40 nebo 50 km/h. Stroj je poháněn motorem Perkins o výkonu 38 kW. Představenou zametací nástavbu tvoří dva nezávisle ovládané kartáče (lze použít i třetí kartáč) s pracovním záběrem až 2,4 m a dostatečně široké středové sání, jímž proudí smetky do nerezového zásobníku vysýpatelného do výšky 1600 mm. Jelikož jde o multifunkční nosič, je s ním možné agregovat řadu letních i zimních nástaveb, ať již jde o korbu, žací ústrojí, sypač s kartáčem nebo sněhovou radlicí, či kropicí lištu. V Havlíčkově Brodě jej při ukázce představila společnost SOME JH.
Popisek:
Samojízdný zametací speciál s kloubovým řízením Bucher Schörling CityCat 2020 patří v České republice stejně jako v Evropě v kubatuře strojů se zásobníky o kapacitě 2m³ k těm nejvíce využívaným a praxí prověřeným