Dobrých traktorů je na světě spousta, najít a pořídit si nějaký pro zimní údržbu proto dneska není vůbec těžké. Ale proč byste to dělali, když můžete mít ten nejlepší?
Bez obav z mrazů
Komunální traktory John Deere mohou jezdit rychlostí 40 km/h, a co je důležité, zejména při zimní údržbě komunikací, ke splnění stále přísnějších emisních norem využívají recirkulace výfukových plynů. Proto nepotřebují močovinu AdBlue jako jiné traktory, vybavené selektivní katalytickou redukcí (SCR). Ta sice také pracuje dobře, ale jen při správné teplotě; nejvíce potíží s touto technologií zaznamenávají servisy právě v zimních měsících s teplotami pod nulou. U traktorů John Deere se ničeho podobného bát nemusíte, protože ty si vystačí jenom s naftou.
Výhodou traktorů John Deere, což platí pro úplně všechny modely, jsou také přímo pro ně navržené čelní nakladače, zaručující maximální stabilitu i komfort při práci. Pokud potřebujete sníh nejen odhrnovat, ale i nakládat a odvážet, nemůžete zvolit lepší nakladač – důkazem pro vás může být například stříbrná medaile pro nakladače John Deere řady H z výstavy Agritechnica 2011 Hannover.
Šestky
S vývojem prvního traktoru začal John Deere přesně před sto lety. Už od samého počátku tyto traktory pracovaly nejen v zemědělství, ale i ve stavebnictví a u cestářů. Výzkum a vývoj samozřejmě nepřestal a kromě jiného po celou dobu zapracovává připomínky majitelů a řidičů.
Nejčerstvějším ovocem, které vývoj přinesl, jsou traktory John Deere řady 6M s výkonem 115 až 170 koní. Motor je v jejich průběžném rámu uchycen na silentblocích, které zachytí vibrace a hluk místo vás. Můžete si vybírat mezi několika převodovkami včetně automatických, samozřejmostí je změna směru jízdy vpřed a vzad i převodových stupňů při zatížení. A na rám podvozku uchytíte i pořádnou radlici, aniž by to traktoru jakkoliv vadilo.
Ještě vyšší výkony (105–240 koní) i úroveň pohodlí zaručují čtyř- a šestiválcové traktory John Deere řady 6R s kabinou ComfortView, volitelným odpružením přední nápravy, kabiny a dalšími komfortními prvky. Mají také celorámový podvozek a tudíž uvezou těžké nářadí, čemuž odpovídá i výkonnější hydraulika a větší nosnost tříbodových závěsů vpředu (čtyři tuny) i vzadu (9,5 tuny), integrovaných přímo do rámu. Jedinečnost řady 6R dokládá nová převodovka DirectDrive, představená v loňském roce. Ta má dvě spojky (například jako převodovky DSG v automobilech) a nabízí celkem 24 stupňů. Zaručuje stejný komfort i jednoduchost ovládání, jako plynulé převodovky, přičemž se ale pyšní účinností, kterou skýtají pouze převodovky mechanické. Převodovka DirectDrive je dostupná u modelů 6140R až 6210R. Nebo můžete sáhnout po některé z převodovek PowrQuad Plus (řazení při zatížení), AutoQuad Plus (automatické řazení při zatížení), AutoQuad EcoShift (navíc režimy provozu se sníženými, hospodárnějšími otáčkami motoru) či AutoPowr (plynulá převodovka).
Pokud je pro je vás 115 koní moc, mohly by vás oslovit osvědčené traktory řady 6030. V nabídce zůstávají oblíbené čtyřválcové modely 6130 (jmenovitý výkon 85 koní), 6230 (95 koní) a 6330 (105 koní). Tito nezdolní oři, postavení rovněž na odolném ocelovém rámu, poctivě slouží i v takových oblastech České republiky, ve kterých je zimní údržba silnic nejnáročnější. K jejich přednostem patří reverzační spojka PermaClutch II v olejové lázni a převodovky PowerQuad Plus. Ty umožňují řazení i změnu směru jízdy při zatížení a jsou proslulé spolehlivostí i dlouhou životností.
Pětky
Neméně široký sortiment najdete i o stupínek níže, u řady pět. Nejdostupnějšími modely z ní jsou traktory řady 5E s přeplňovaným třílitrovým tříválcem o výkonu 55, 65 nebo 75 koní. Ten má devítistupňovou synchronizovanou převodovku a mechanický reverzor pro změnu směru jízdy vpřed a vzad. Pro zimní údržbu komunikací je důležité, že k němu John Deere dodává také prostornou kabinu, vybavenou účinným topením.
Podstatně vyspělejší jsou traktory řady 5M s osmiventilovými čtyřválcovými motory o objemu 4,5 litru a výkonu 70, 80, 90 a 100 koní. Jejich převodovky už mohou být vybaveny reverzorem pro změnu směru jízdy vpřed a vzad při zatížení a dvoustupňovým násobičem. Základem podvozku řady 5M je zkrácený rám s motorem uchyceným na silentblocích.
Mezi „pětkami“ John Deere je vrcholem komfortní řada 5R s průběžným ocelovým rámem, zajišťujícím mimořádnou odolnost a užitečnou hmotnost. Čítá tři modely se jmenovitými výkony 80, 90 a 100 koní. Pohonnou jednotkou jsou opět osmiventilové čtyřválce s objemem 4,5 litru, ty ovšem místo mechanického vstřikovacího čerpadla využívají vysokotlaké vstřikování Common-Rail. Zásadně se liší také jejich převodové ústrojí se spojkou PermaClutch II, uloženou v olejové lázni, standardně umožňující reverzaci jízdy vpřed a vzad při zatížení. U převodovek lze vybírat mezi šestnáctistupňovými verzemi PowerQuad a AutoQuad Plus, přičemž druhá zmíněná umí řadit automaticky.
Přičteme-li k uvedenému množství modelů ještě kompaktní traktory John Deere řad X700, 1026R, 2020, 3020 a 4020 s výkony od 24 do 66 koní, nemůže rozsahem nabídku John Deere nikdo přebít. A spolehlivostí také ne, což je neocenitelná výhoda zejména v zimě, kdy zapotřebí vyrazit okamžitě a jet tak dlouho, dokud není uklizeno.
Popisek: Místo modelu 6D (model 6140D vlevo), určeného pro mexický trh, v sortimentu prodejců v České republice zůstávají traktory řady 6030. Řada 6M je modernější i lépe vybavená (6140M uprostřed) a řada 6R (6140R vpravo) představuje naprostý vrchol po stránce všestrannosti, odolnosti, pohodlí i výkonnosti