Řadu klasických kolových traktorů, které jsou určeny pro práce v zemědělství, využíváme také v komunálním sektoru a lesnictví. Jedná se o základní výkonové řady, které si pořizují obecní úřady, a také se setkáme s výkonnou technikou určenou pro údržbu komunikací na profesionální úrovni.
Výše uvedené rozpětí představuje poměrně široký pojem s tím, že budeme-li hovořit o klasických kolových traktorech, či nosičích nářadí, můžeme z obecného hlediska uvést, že půjde o modely pokrývající výkonové spektrum na úrovni 29–184 kW (40–250 k).
Z hlediska používaných pohonných jednotek jde o tří-, čtyř- a šestiválcové modely. Z důvodu velmi rozmanité škály prací, které budeme s danou technikou provádět, budou na jedné straně důležité kompaktní rozměry, na straně druhé bude hrát významnou roli celková hmotnost a tlačná síla. Z obecného hlediska dále uveďme, že jak pro využití v zemědělství, tak komunálních službách můžeme využívat identické traktory s tím, že v řadě případů přistoupíme k rozšíření výbavy o některé speciálních prvky. Jedná se především o komunální provedení pneumatik, různé speciální typy závěsů, přídavné hydraulické okruhy a v neposlední řadě o typické oranžové barevné provedení.
Různé výkonové řady
Výkonové řady se zpravidla pojí s různými typy pohonných jednotek s tím, že půjde zpravidla o vznětové přeplňované agregáty. Rovněž můžeme konstatovat, že renomovaní výrobci pracují také na vývoji elektrických modelů.
Podíváme-li se blíže na jednotlivé typové řady, zjistíme, že někteří výrobci modelů s výkonem do 81 kW (110 k) nominálního výkonu pracují s tříválcovými agregáty. Daný typ motoru se volí především s ohledem na celkovou délku stroje, a tedy kompaktní rozměry, avšak z hlediska zdvihového objemu je srovnatelný s řadou čtyřválcových motorů a některé dokonce předčí. V případě tříválcových agregátů můžeme hovořit zpravidla o zdvihovém objemu na úrovni 2800–3300 cm3.
Dále se setkáváme se čtyřválcovými motory, které se pojí s kolovými traktory o výkonu 110–118 kW (150–160 k). V daném případě hovoříme o tzv. nominálním výkonu. Toto spektrum je velice široké a z obecného hlediska lze konstatovat, že ve výkonových řadách v rozsahu 29–88 kW (40–120 k) půjde zpravidla o agregáty, jejichž zdvihový objem dosahuje zpravidla od 2000–2200 cm3, přes 3400 a 4000 cm3 až po 4500 cm3. Dále se čtyřválcové agregáty využívají ve spojení s traktory, které svým nominálním výkonem pokrývají rozsah 81 kW–118 kW (110–160 k).
Také v případě daných typových výkonových řad máme řadu možností práce s různými variantami navyšování výkonů, které závisí na vybraných operacích. Jde především o práci s vývodovým hřídelem, hydraulickým čerpadlem či nasazení při dopravních operacích. V případě čtyřválcové techniky jde o traktory, které nabízejí maximální výkon v rozsahu 125–147 kW (170–200 k) i více. Z hlediska zdvihového objemu motoru nabízejí kolové traktory s výkonem od 88 kW (120 k) obvykle zdvihový objem 3600–4900 cm3.
Nabídku kolových traktorů, které pracují v komunální sféře, uzavírají šestiválcové agregáty s tím, že zde půjde o modely s nominálním výkonem zpravidla na úrovni 103–184 kW (140–250 k) a také v této třídě budeme hovořit o různém navyšování výkonů s tím, že maximální výkon bude dosahovat obvykle 199 kW (270 k), případně více. Podíváme-li se na zdvihový objem těchto agregátů, bude zpravidla činit 6000–7400 cm3. Nutno dodat, že u některých výrobců a jejich typových řad se setkáme s nabídkou, které výše uvedené možnosti nominálního výkonu přesahují. Avšak zde jde o modely, které jsou určeny zejména pro využití v zemědělství a rovněž se mohou pojit s objemnějšími hnacími agregáty.*
Více v časopisu Komunální technika 4/2021.