Hluboké lesy v okolí Nového Hrádku z podhůří Orlických hor dávají po staletí práci místním obyvatelům. Dřevařská profese přechází z otce na syna a tak není divu, že i Radim Štěpán jezdil od dětství do lesa. Dnes se specializuje na vytahování dřeva z lesa.
Jako většina lidí z oboru začínal pracovat s traktory domácí značky, které měl upravené na práci v lese a agregované s vyvážečkou. V začátcích, když měli v rodině k dispozici pouze jeden traktor, činil jeho běžný roční nájezd 2400 motohodin.
V konkurenci obstál
První stroj již prošel výměnou za nový. Park techniky bylo však nutné rozšířit. Protože má v Orlických horách dobrou pověst značka New Holland a Radim Štěpán měl jasnou představu, co od moderního traktoru očekávat, volba padla na model T6.145 s převodovkou 16 x 16 Electro Command, a to v zajímavé barvě Terracotta.
Radim Štěpán má možnost přímého srovnání a traktor New Holland si v tomto ohledu vede velice dobře. Model T6 má delší rozvor, větší kola, a i proto je celkově velmi pohodlný. K pohodě při jízdě samozřejmě přispívá také odpružená kabina a náprava. Lesní nástavba kabinu stroje výrazně zatížila, a tak technici z dodavatelské společnosti Agroservis Záměl sehnali pro Radima Štěpána tvrdší pružiny a odpružení znovu funguje, jak má.
Vysoký komfort obsluhy
Příjemné pracovní prostředí v létě i zimě vytváří klimatizace. Vzduch je po vzoru osobních automobilů rozvedený po celé kabině. V horkých letních dnech vám tak „nesněží“ na hlavu, a navíc místo ve střeše může být využité pro okno, které si Radim Štěpán velmi chválí a podotýká:
„Z kabiny je obecně dobrý výhled, protože má méně sloupků, ale střešní okno je opravdu super. Často se věnuji rizikovému kácení a když přetlačuji rampovačem strom, nemusím se již tak hrbit, abych na něj dobře viděl. V plném zdvihu vidím strom střešním oknem pohodlně ze sedačky.“
Pro rychlejší práci
Kabina je osazená LED světly, které si Radim Štěpán chválí především při zimním vyhrnování sněhu. Při této činnosti se velmi osvědčila také elektrohydraulická reverzace pojezdu. „Pracovní cyklus je rychlejší, dostanu se tak dřív domů a práce je celkově příjemnější. Při změně směru jízdy nemusím pořád šlapat na spojku. To se při práci v lese také cení, už mě dokonce přestalo bolet koleno,“ doplňuje Radim Štěpán.
New Holland T6.145 je osazený motorem bez recirkulace spalin a emise se řeší v katalyzátoru SCR. Lesní nástavba dodává traktoru vyšší hmotnost, a tak se výkon motoru efektivně přenáší na podklad, což dokladuje Radim Štěpán těmito slovy: „Se starým traktorem jsme jednou přivezli sousedovi štěrk. Celou cestu jsme jeli v pohodě, ale zacouvat s těžkým valníkem do kopečka k sousedovi na dvůr jsme nezvládli. To se mi s traktorem New Holland T6 nestane.“
Servis na výtečnou
Práce v lese má svá specifika. Radim Štěpán jako výhody uvádí i skutečnosti, kterých si člověk běžně nevšimne. Například chválí dostatečný prostor mezi vzorkem pneumatiky a blatníkem, kam zatím „nechytil“ žádnou větev, což dříve býval častý problém.
Velkou pochvalu pak má Radim Štěpán pro techniky firmy Agroservis Záměl: „Když už musí servisáci přijet, tak skutečně opravují. Zní to banálně, ale to dnes vůbec není běžné. Spíše je normální, že pořád jenom někam telefonují. Málokdo má takovou odbornost a samostatnost jako technici z Agroservisu. Když jsem například v lese vytrhl dráty z přední nápravy a ta přestala pružit, zavolal jsem vedoucímu servisu a do deseti minut bylo všechno vyřešeno. Nakreslil na papír jednoduché schéma zapojení, vyfotil ho a poslal do SMS. Kabely jsem vrátil zpátky na místo a bylo hotovo. Takový přístup šetří čas a peníze.“
Bojovník s kůrovcem
Kůrovec se bohužel pomalu začíná zakusovat i do smrků Orlických hor. Práce je nyní v lese hodně a lidí málo. Řada kolegů Radima Štěpána práci v lese opustila, protože neustále docházelo ke zpřísňování podmínek, navíc ceny prací stagnovaly.
Věříme, že i technika New Holland trochu pomůže řádění kůrovce zastavit a krásně zelené svahy Orlických hor nebudou zase rezavé jako v osmdesátých letech minulého století, kdy zdejší porosty zdecimovaly zplodiny z chvaletické elektrárny.*
(Podrobnosti v Komunální technice 3/2020)