Dobré jízdní vlastnosti, pohodlná nakládka, přiměřená rychlost přesunu, jednoduché ovládání. Zhruba tak lze popsat užitková vozidla Gator. K mání jsou s kabinou či bez ní, se čtyřmi nebo šesti koly, s benzínovými, dieselovými motory, na elektrický pohon...
Zaměřme se na poslední jmenovaný typ, elektromotorem poháněný Gator TE. Prioritně je určen pro nasazení v místech, kde se požaduje bezemisní a tichý provoz.
Několik fakt úvodem
„Elektrické Gatory jsou vhodné například do průmyslových areálů, uzavřených hal, pro venkovní i krytá sportoviště včetně golfových hřišť, centra měst, pěší zóny, parky, střediska odpočinku i rekreace, nemocnice, lázeňské lokality, zoologické či botanické zahrady, hřbitovy, a další prostory,“ vypočítává možnosti využití této techniky Ing. Eduard Šebenda z firmy STROM Praha, a. s., která je výhradním dovozcem techniky John Deere, do jejíhož portfolia spadají i vozy Gator, do České republiky a přidává základní technické informace:
„Srdcem vozidla Gator TE je elektromotor s vnějším buzením, který pohánějí 48V baterie. Příslušenství vyžaduje 12 V. Převodovka je řešena šikmým ozubením. Vůz má pohon 4 x 2, hřebenové řízení a nezávislé odpružení předních kol s vinutými pružinami. Zadní nápravy jsou tuhé. Bubnové samoseřizovací brzdy se nalézají vzadu. Korba s ručním nebo za příplatek s elektromechanickým sklápěním a objemem ložné plochy 0,46 m3 má rozměry 1320 x 1143 mm a nosnost necelých 300 kilogramů. Ve standardní výbavě jsou světla v masce, odkládací schránka a držák nápojů. Stroj dosahuje maximální rychlosti 25 km/h. Nejvyšší technicky povolená hmotnost je 1000 kg.“*
(Podrobnosti v Komunální technice 7/2018)