John Deere letos slaví 175. let. Řeč je samozřejmě o značce, nikoli o jejím zakladateli, který se narodil před 208 lety v americkém státě Vermont. Zásadním datem, ke kterému se letošní oslavy vztahují, je rok 1837, kdy kovář John Deere vyrobil svůj první pluh s kvalitní radlicí, vyrobené z prvotřídní oceli plátu pily na řezání dřeva, na kterou se nelepila úrodná půda amerického Středozápadu.
Ano, správně, Středozápadu, protože právě tam, do městečka Grand Detour ve státě Illinois, si John Deere otevřel v roce 1836 novou kovárnu, poté co mu dvě předchozí v jeho rodišti vyhořely.
Jeho podnikání se rozjíždělo pozvolna. Po úspěšném předvedení pluhu v roce 1837 získal John Deere v roce 1838 objednávku na další dva pluhy, následující rok již prodal 10 pluhů, v roce 1840 celkem 40, o rok později 75 a v roce 1843 dokonce 400 pluhů. Své pluhy prodával za 25 dolarů, takže v onom roce 1843 dosáhl na tehdejší dobu skvělého obratu ve výši deset tisíc dolarů.
Dnešek
Po 175 letech by musel být na firmu Deere & Company, která vyrostla z jeho původní vesnické kovárny a od roku 1847 má hlavní sídlo v Moline (stát Illinois), hrdý. Loni dosáhl její obrat rekordní úrovně zhruba 32 miliard dolarů při zisku ve výši 2,8 miliardy dolarů. Firma má 64 továren v 18 zemích světa a zaměstnává přes 60 tisíc lidí.
A my se do jedné z těchto továren vypravíme. Zamíříme do Severní Karolíny, do města Fuquay-Varina, kde John Deere vyrábí část sortimentu komunální a golfové techniky. Proč právě sem? Pobočka "John DeereTurf Care Factory" má totiž letos také malé výročí - půlkulaté - první stroj, lehká sekačka golfových fervejí, z ní vyjela v roce 1997, tedy přesně před 15 lety. Pádným důvodem pro návštěvu je i to, že zahradní, komunální a golfová technika měla na rekordním loňském obratu výrazný podíl, tvořila téměř jeho pětinu, přesně 18 procent. Z ostatních strojů patřila polovina zemědělské technice, stavební a lesnické technice 22 %, zbylých deset procent připadá na finanční služby zákazníkům, sdružené pod názvem John Deere Credit.
Drsné testy
Podnik ve Fuquay-Varině je zajímavý ještě jednou věcí - kromě výroby zde sídlí také vývojové a testovací centrum. V něm se rodí, zkoušejí a pilují do konečné podoby budoucí stroje, stinnou stránkou však je, že v celém objektu proto platí zákaz fotografování.
Testovací hala je v podstatě mučírnou strojů. V jednom oddělení na válcích poskakuje žací stroj Z-Trak, ve druhém se pod zátěží kroutí a třesou rámy strojů, ve třetím čelí motor měnící se zátěži dynamometru až do extrémních hodnot, na čtvrtém je nakláněcí deska, zkoušející při jakém úhlu se stroj převrátí, v pátém se testují baterie, pohony a elektronika nových automatických sekaček Tango E5, v šestém se měří tuhost a pevnost jednotlivých součástek, v sedmém se prověřují vlastnosti, pohony a spojky žacích ústrojí... Zkušebních kójí je více, technici vědí, kolik toho musí každý stroj během svého života snést a důkladně jej odzkouší, tak aby vydržel ještě víc a déle. Testuje se nepřetržitě 24 hodin denně, technici se střídají ve třech směnách. Testem musejí projít i všechny součásti od jiných dodavatelů, včetně motorů.
Co určuje vývoj?
Pro vývojové pracovníky je při navrhování nového stroje základním cílem splnit požadavky zákazníků, pomocí hospodárného provozu šetřit jejich peníze, využít nejmodernějších poznatků vědy, a přitom ještě zlepšit pověstnou kvalitu a spolehllivost techniky John Deere. Ohleduplnost k životnímu prostředí se promítá v principu trvale udržitelného rozvoje, o němž firma s 175 letou tradicí musí vědět své. Ukázkovým příkladem takového vývoje jsou například hybridní golfové stroje s elektricky poháněnými žacími vřeteny (z elektrického pohohu na rozdíl od hydraulického nemůže vytéct olej) či automatická sekačka Tango E5 poháněná elektřinou. Místní vývojáři jsou na svoji práci patřičně hrdí, v chodbě visí zhruba třicítka zarámovaných cen za technické inovace. Vedle nich je pak vystaveno ocenění státu Severní Karolína za bezpečnost, které podnik obdržel za rekordní počet pracovních hodin bez úrazu. Hostitelé nás vybízejí, abychom si při prohlídce dávali pozor a stále se vylepšující statistiku nepokazili.
Zapojení zaměstnanců
Testovací hala byla postavena před šesti lety a i s novou přístavbou z loňského roku má rozlohu 600 metrů čtverečních. K dispozici je také venkovní plocha, na které se ověřují některá nastavení, továrna půjčuje stroje i svým zaměstnancům a sbírá jejich připomínky. Důkladné praktické zkoušky pak podstupuje golfová, komunální a zahradní technika John Deere na Floridě, v Tennessee a na severu ve Wisconsinu, aby byla připravena i na různé klimatické podmínky.
S ohledem na sezónu
Výrobní hala přesahuje plochou tři hektary, zhruba stejně rozlehlý je i sklad dílů. Pro dokončení celkového obrazu je nutné zmínit ještě kanceláře a školící středisko, kde se zaměstnanci učí správným výrobním postupům. Prodej techniky ve Fuquay-Varině totiž podléhá sezónnímu charakteru, a tomu se musí přizpůsobit i výroba. Proto je ke 280 až 350 stálým zaměstnancům pravidelně najímánazhruba stovka sezónních. Ti jsou mnohdy zcela nezkušení, přicházejí třeba z řetězců rychlého občerstvení či jiných poziz a své práci se musí naučit. K tomu slouží právě školící sekce, ovšem i pak je jejich činnost pečlivě kontrolována, protože továrnu smí opustit pouze kvalitní výrobky. V Fuquay-Varině ožívají montážní linky od šesti nebo od půl sedmé ráno a pracuje se do tří odpoledne. Administrativa má stejně jako vývojáři a testovací technici jiný hodinový režim. V případě potřeby se přidává i druhá odpolední směna.
Z-Traky střední třídy
Sezónní montéři pracují hlavně lince žacích strojů Z-Trak střední třídy. U krabiček se šrouby a beden s díly jsou infračervené snímače, hlídající, zda vzal dělník skutečně ten pravý díl. Jeho správné namontování pak ještě hlídají kamery. V případě, že byl použitý jiný díl či něco nebylo namontováno tak jak má, se linka zastaví a chyba se hned odstraní. Není divu, že si firma vše tímto způsobem pečlivě hlídá, vždyť na uvedené lince se vyrábí 32 různých modelů z celkem čtyř tisíc rozmanitých dílů, k omylu při montáži by mohlo dojít poměrně snadno. Každý stroj se nakonec i zváží, nepřesná hmotnost daného typu by také ukázala, že není vše v pořádku. Podle výrobního manažera Endyho Bona, který nás po tovární hale provázel, jde o kontrolu kvality výroby, nikoliv lidí. Ostatně byli to právě pracovníci na lince a odpovědní technici, kteří o takovou kontrolu sami požádali, neboť díky ní nejsou tolik stresovaní a za kvalitně odvedenou práci získávají prémie. Ke kvalitě práce přispívají také schůzky dělníků linky u tabule na jejím konci, konané dvakrát denně, na kterých se probírají případné nedostatky a hledají se cesty, jak jim předejít.
Spolupráce s Horiconem a zánovní lakovna
Výroba Z-Traku střední třídy trvá asi dvě hodiny, za den jich z linky sjede 120. Nutno ale dodat, že kryty žacího ústrojí se lisují v Horiconu ve státě Wisconsin, který je jejich jediným výrobcem pro veškeré provozy firmy John Deere. Připravené kryty se připevňují na rám společně s se všemi nezbytnými součástmi žacího ústrojí, připravený skelet si pak převezme robot a sám vše svaří. Základ žacího ústrojí pak míří do lakovny. Tu zakoupil podnik letos prvního dubna od firmy Medico a převzal ji i s lidmi, kteří ji umí obsluhovat. Veškeré součásti se nejdříve několikrát důkladně propláchnou, zbaví nečistot a mastnoty. Pak se ponoří do elektrolytické lázně se základní barvou, jež pokryje veškeré plochy silnou 0,8 mm. Základovka se vypálí, pak se na ni nanese práškovou metodou vrchní lak a vypálí do vrstvy silné 2,5 až 3 mm.
Ostatní linky
Na ostatních linkách se montují větší Z-Traky 997, poháněné dieselovým motorem (nejdříve se vyráběly v Nizozemí), dále výkonné rotační žací stroje řady 1600 pro velké plochy, čelní žací stroje a speciály pro údržbu golfových hřišť. Vzhledem k tomu, že na nich pracují stálí, zkušení zaměstnanci, nejsou linky vybaveny důmyslnou elektronikou, nicméně kvalita výroby se také důkladně prověřuje testem každého vyrobeného stroje.
Ve Fuquay-Varině se vyrábějí také větší užitková vozidla John Deere ProGator. Za běžnou směnu jich sjede z linky sedm, před měsícem byla však byla kvůli zvýšené poptávce přidána i druhá odpolední směna. K prodejcům se dodávají bez kol a korby tak, aby se ve finální fázi v daném místě mohly upravit přesně podle požadavků konkrétního zákazníka.
"John Deere Turf Care Factory" ve Fuquay-Varině patří k mladším a menším továrnám firmy Deere & Company, přesto z ní každý den odjíždí 30 až 60 kamionů, naložených novými stroji. Ty míří do celého světa a také mnohé stroje John Deere, pečující o naše obce, pocházejí právě odsud.