Když už se zdálo, že legendární Tatra 111 nemůže mít rovnocennou náhradu, vystřídala ji na výrobních linkách v Kopřivnici zcela nová Tatra 138, která přinesla jistá zjednodušení, ale nakonec „stojedenáctku“ ve všem překonala.
Slavná Tatra 111 se vyráběla plných dvacet let. Vznikla za druhé světové války, ale její výroba skončila až v šedesátých letech. Byla u nás vlastně synonymem pro těžký nákladní automobil.
Pokračovatelem kopřivnické konstrukční školy s nosným páteřovým rámem a vzduchem chlazeným motorem se stala od roku 1959 nová Tatra 138, ještě pár let vyráběná paralelně s předchůdkyní. Nahradit veleúspěšnou Tatru 111 nebylo vůbec jednoduché; typu 138 se to však podařilo. Vyráběl se sice kratší dobu, ale za více než deset let těchto vozů v Kopřivnici vzniklo větší množství (uvádí se 48 222 do roku 1972). Zatímco třínápravová Tatra 138 se stala další legendou a dosáhla rekordních výrobních počtů, její menší dvounápravová sestra Tatra 137 (uvedená dříve) zůstala jen v prototypech.
Premiéra nové řady
Na Výstavě československého strojírenství v Brně se v září 1956 představila řada nákladních automobilů T 137/T 138 v několika modifikacích, přičemž byla zahájena jen sériová výroba dvanáctitunového typu T 138 6 x 6, který později sice dostal dvounápravové verze, ale pojmenované T 138 4 x 4. Připomeňme, že charakteristickým znakem těchto užitkových vozů Tatra byly nadále nejen vzduchem chlazený motor, ale především nezávislé zavěšení všech kol na kyvných polonápravách a páteřový rám, tvořený ocelovou nosnou rourou velkého průměru.
Velkou změnou bylo snížení počtu válců ze dvanácti na osm, ovšem při zachování shodného výkonu, jenže s nižší spotřebou nafty a příznivějšími výrobními náklady. Pohonnou jednotkou T 138 byl nový vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra 928, který z objemu válců 11 752 cm3 dával standardní výkon 132 kW (180 k)/2000 ot/min.
Motor byl základem typové řady unifikovaných pohonných jednotek s vrtáním válců 120 mm a zdvihem pístů 130 mm, jež se různily počtem válců. Ty byly chlazeny jedním centrálně uloženým ventilátorem (místo dvou u T 111). Verze T 928K s přeplňováním turbodmychadlem a větším výkonem až 162 kW (220 k), avizovaná při uvedení této řady, se nakonec neuplatnila pro vysokou spotřebu a nižší spolehlivost.*
Tomáš Hyan, foto archiv/Tatra
(Celý příspěvek najdete v Komunální technice 2/2024)
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!