Traktory Zetor patří k nejúspěšnějším výrobkům československého strojírenského průmyslu. Vyrábějí se přes 75 let. Na rozdíl od jiných výrobců našich vozidel brněnský Zetor stále „jede“, byť pod taktovkou slovenského majitele.
Československá Zbrojovka, akciová společnost v Brně, byla před válkou výrobcem automobilů Z, přezdívaných „Zetka“, které patřily k průkopníkům pohonu předních kol. Rozhodnutí o zastavení výroby přišlo už 15. října 1936. Poslední vůz smontovali v roce 1938. Potom byla továrna plně vytížená zbrojní výrobou.
Po válce se už k automobilům nevrátila. Její konstruktéři však vytvořili motocykl Z2 s dvoupístovým jednoválcem 98 cm3, který se pak vyráběl jako Manet v Povážských strojárnách na Slovensku. Prvním traktorem byl Zetor 25 se vznětovým dvouválcem vlastní konstrukce o výkonu 18,4 kW (25 k). Sériová výroba modelu Zetor 25 (Zetor = ZET + traktOR) byla ve Zbrojovce zahájená 15. března 1946. Tak začala slavná éra československých traktorů, které dobyly celý svět.
Projekt unifikace
V roce 1958 zahájili v Brně vývoj nové generace traktorů. To, co je dnes samozřejmé, bylo tehdy průkopnickým činem. Zetor navrhl unifikovanou řadu svých traktorů, která zahrnovala hned od počátku tři stroje ve třech výkonových třídách. Finální montáž traktorů Zetor byla záhy převedená ze základního závodu Zbrojovky Brno do ZKL Brno (od roku 1976 národní podnik Zetor místo Závodu kuličkových ložisek). Tady byla v roce 1960 zahájená výroba Zetoru 3011 první unifikované řady (UŘ I), vznětového tříválce o objemu 2340 cm3 a výkonu 22 kW (30 k), který se stal na dlouhou dobu novým základem produkce.
Unifikovaná řada I je nejrozšířenějším a nejúspěšnějším výrobkem brněnského Zetoru. Bylo vyrobeno přes milion traktorů všech základních a odvozených typů. Sdílením dílů došlo ke snížení výrobních nákladů, ale i zjednodušení servisu. Například kapalinové vznětové motory pro traktory UŘ I, která se skládala nejprve z typů 2011, 3011 a 4011, se lišily jen blokem válců, vstřikovacím čerpadlem, klikovým a vačkovým hřídelem. Samostatné hlavy pro každý válec, jejich vložky, písty, ventily a jiné díly byly shodné, ať šlo o dvouválec 2011, tříválec 3011 a čtyřválec 4011.
Zetor 3011 – základ řady
Prvním členem unifikované řady se stal model 3011 ve výkonové třídě 22 kW (30 k). Přinesl do světa traktorů rovněž nové řešení hydraulického závěsného regulačního systému Zetormatic s automatickou kontrolou hloubky orby a možností zvyšovat trakci přenosem hmotnosti tažného nářadí na zadní nápravu. Vznětový tříválec měl objem 2340 cm3 při shodném vrtání válce 95 mm a zdvihu pístu 110 mm jako pozdější dvouválce a čtyřválce, při kompresním poměru 17:1 dával výkon 22 kW (30 k) při 2000 ot/min. Ventilový rozvod byl OHV (ventily v hlavě válce) a vstřikování nafty přímé do válce s vírovou komůrkou v pístu a speciální úpravou vstřiku pro snazší spouštění motoru za chladného počasí.
Konstrukce traktoru byla obvyklá samonosná. Na motor navazovala dvoukotoučová suchá spojka, pětistupňová převodovka s terénní redukcí (tedy celkem 10 stupňů vpřed a dva pro jízdu vzad), diferenciál a hnací poloosy větších zadních kol. Nechyběly hřídel či řemenice pro pohon přídavných zařízení. Přední náprava stejně jako zadní kola měly nastavitelný rozchod kol (1275 až 1725 mm vpředu, 1275 až 1880 mm vzadu). Zetor 3011 vynikal tažnou silou na háku 1,65 tuny (16,2 kN); hmotnost byla podle provedení 1480 až 2460 kg (s přídavnou zátěží). Dosahoval rychlosti do 5,93 km/h v terénu a do 25,6 km/h na silnici.
Bohatá nabídka modifikací
Konstruktéři Zetoru vyvinuli nejen různé verze základního typu včetně přídavné kabiny a ochranného rámu, ale také odvodili specifické typy, které se objevily nejen na polích, ale rovněž v dopravě, lesnictví, či v komunálních službách.
Vznikly úzké verze 3013 pro práci na vinici (šířka jen 1127 mm), horské modely 3017 s větší světlou výškou, 3045 s přiřaditelným pohonem rovněž přední nápravy (tedy verze 4 x 4) a konečně polopásový 3016, jenž dostal přídavnou dvojici kol mezi nápravy, kterou spolu s velkými zadními koly na každém boku obepínal terénní hnací pás. Byla to zajímavá alternativa, protože pásové traktory Zetor se nikdy neprosadily. Toto bylo jednodušší a levnější řešení na základě standardního traktoru.
Zetory 3011 vyjížděly z brněnské továrny od roku 1960 a zahájily druhou slavnou éru československých traktorů, když tu první tvořily dvouválce Zetor 25 už od roku 1946 a větší čtyřválcové modely Zetor Super 35 a 50 (čísla udávají výkon v koňských silách). Export zahájil už typ 25 v dubnu 1946. První stroje putovaly do Řecka.
Větší a menší bratři
V roce 1962 se rozběhla produkce stylisticky spřízněného traktoru Zetor 4011 se čtyřválcovým motorem modulární koncepce. O rok později následoval skutečný nástupce „pětadvacítky“ coby unifikovaný Zetor 2011 s menším dvouválcem. Nejsilnější typ 4011 měl objem válců 3118 cm3 a výkon 30 kW (40 k). Základní hmotnost vzrostla na 1965 kg, převodovka 2x 5 stupňů zůstala stejně jako hydraulika Zetormatic.
Nejmenší Zetor 2011 dostal dvouválec 1559 cm3 o výkonu 22 kW (30 k), základní hmotnost klesla na 1275 kg. Úzká verze nesla typové číslo 2013, horská 2017. Překvapením se stal rovněž úzký pásový Zetor 2023 pro vinice a chmelnice, poslední typ s klasickým pásovým podvozkem (jeden si můžete prohlédnout v Zetor Gallery v Brně).
Unifikovaná řada I procházela průběžnou modernizací. První typy 3011, 4011 a 2011 vyběhly z výroby v roce 1968, aby je nahradily nové modely 2511, 3511, 4511 a ještě silnější čtyřválec 5511 (tzv. série 5), které sice převzaly modulární řadu motorů, ale dostaly nový design přídě ostřejších tvarů a samozřejmě mnohá vylepšení. V témže roce přibyla Unifikovaná řada II, zvaná Zetor Crystal, tedy těžké traktory s motory většího objemu (vrtání x zdvih 110 x 120 mm), a to čtyřválci i prvními odvozenými šestiválci. To je však už jiná kapitola.
Velká obliba v zahraničí
Populární Zetor 3011 zůstane prvním členem unifikované řady našich traktorů, jehož obliba i v zahraničí byla obrovská. Ještě v září 2005 vyšlo zvláštní číslo Zetor Special britského časopisu Tractor & Machinery, jehož titulní stránku zdobí vzorně renovovaný červený typ 3011 z roku 1967, jenž koupil Gerald Foster z Nottinghamu už v roce 1999 na základě inzerátu v tomto periodiku.
Zajímavý článek pojednává také o historii společnosti Brogan Tractor Sale, která v Irsku prodává traktory Zetor dodnes a činí tak už od roku 1991. Informace o tom, že první Zetor přišel do Irska v roce 1947 a v letech 1988, 1989 a 1990 byl nejprodávanějším traktorem na irském trhu, jistě potěší. Zvlášť, když jeho největší konkurenti Ford a David Brown na tamějším trhu už patří minulosti, zatímco brněnský traktor jede dál. Zájemcům doporučujeme také návštěvu Zetor Gallery v Brně, kde jsou nejslavnější Zetory vystavené v plné kráse.*
Tomáš Hyan
Foto autor a Motokov
1: Slavný typ 3011 na titulní stránce dobového prospektu exportní organizace Motokov
2: Názorný příčný řez modelem 3011, základem Unifikované řady I z roku 1960
3: Dvouválec Zetor 2011, nejmenší typ (od 1963)
4: Tříválec Zetor 3011, první a základní typ (od 1960)
5: Čtyřválec Zetor 4011, největší typ (od 1962)
6: Model 2011 s bezpečnostní kabinou s ochranným rámem
7: Vzácný pásový Zetor 2023 pro vinice a chmelnice
8: Typ 3045 s pohonem všech kol najdete také v Zetor Gallery v Brně
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!