V letošním lednovém vydání časopisu Komunální technika jsme se v seriálu Legendy na kolech věnovali využití lehkého terénního nákladního automobilu Tatra 805. Jedna z variant možného využití tohoto vozidla ale v článku zmíněna nebyla. Rádi proto zveřejňujeme následující doplnění.
Na brněnské III. výstavě československého strojírenství se v roce 1957 představilo zajímavě řešené komunální vozidlo, samosběrná Tatra 805.
Samosběrná technologie vozidla sestává ze tří zametacích kartáčů, transportního pásu a sběrné nádoby na smetky. Dva kruhové kartáče jsou umístěny před koly zadní nápravy, mají protisměrné otáčení, a tím přihrnují smetky do středu zametací stopy. Za zadní nápravou mezi koly se nachází třetí (válcový) kartáč, který nečistoty nametá na gumový transportní pás, a ten je dopravuje do smetkové nádoby. Pro ukládání smetků je do nástavby umístěn zásobník s objemem 1,5 m3, jehož vyprázdnění je řešeno sklopením do pravé strany. Sklápění i celá technologie nástavby mají hydraulický pohon, který se ovládá z kabiny řidiče. Kartáče se ke komunikaci přitlačují pouze vlastní hmotností, tím tak mohou kopírovat i nerovnosti v zametaném povrchu. Zametací samosběrný vůz s šířkou zametání 2000 až 2400 mm má pracovní rychlost 8 až10 km/h, hodinový výkon 18 000 m2, pohotovostní hmotnost 3540 kg, délku 5000 mm, šířku 2350 mm, výšku 2550 mm a přepravní rychlost 40 km/h.
Rozhodly rozměry podvozku
Na místě je otázka, proč se pro úklidové účely zvolil zrovna podvozek Tatra 805? Odpověď zní - pouze pro jeho malé rozměry. Jinak podvozek svojí konstrukcí pro nesení dané nástavby příliš vhodný nebyl, proto na něm muselo dojít k některým významným změnám. První změna se týká řízení. Aby řidič při práci stroje dobře viděl pravý okraj komunikace (krajnice, obrubníky apod.), přesunulo se řízení na pravou stranu kabiny vozidla. Další konstrukční prvek sériové T 805, který nebylo možné u samosběrného stroje použít, je odpružení zkrutnými tyčemi. Proto přední náprava dostala odpružení listovými pery, což je druhá důležitá změna v řešení podvozku. Poslední výrazná úprava se týká pohonu náprav. Zatímco běžná T 805 je plněpohonná (4 x 4), podvozek samosběru má znak náprav jenom 4 x 2. Pohon zadní nápravy musel být zrušen, neboť překážel instalaci samosběrné technologie, konkrétně mechanického transportního pásu. V té době totiž nebyl v tuzemsku k dispozici podtlakový systém pro odsávání nečistot s požadovanými parametry. Pohon vozidla tak zajišťuje pouze přední náprava, zadní je pak pouze nosná a vlečená.
Vozidlo dostalo označení samosběrný zametací stroj ZSI–T–805 a vzniklo v Přerovských strojírnách, výzkum Brno. Zda se stroj osvědčil či nikoliv, není blíže známo, v každém případě ale k jeho sériové výrobě nikdy nedošlo.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!