V polovině září uspořádala společnost Simed ve Dvoře Králové nad Labem ve venkovním areálu restaurace U Rudolfa III. již čtvrtý ročník předváděcí akce komunální techniky pod názvem Komunální safari. Stejně jako vloni počasí dvoudenní prezentaci příliš nepřálo, nicméně zpod připraveného otevřeného stanu bylo nač se dívat. Společnost Simed se totiž zdaleka neomezuje na představení a propagaci svých produktů, ale v hojné míře dává prostor i dalším firmám a hlavně řešením, jež s nimi podle požadavků z praxe rok co rok vymýšlí.
Podíváme-li se do slovníku cizích slov, co že vlastně přesně termín safari znamená, zjistíme, že se pod ním skrývá hned několik významů. V první řadě jde o druh lovu zvěře v Africe, ale také o typ zoologické zahrady s volným výběhem více druhů zvířat, charakteristický styl oblečení a v poslední době i o název webového prohlížeče nejmenovaného renomovaného výrobce.
Dá se říci, že předváděcí akce společnosti Simed naplňuje všechny uvedené významy. K prohlížení bylo v areálu shromážděno komunální techniky opravdu habaděj, klobouky safari oděvu se staly moderátorům za deště neocenitelnými pomocníky, návštěvníci se mohli po areálu pohybovat zcela volně a v případě konkrétního zájmu byli v tom nejlepším slova smyslu uloveni kompetentním zástupcem prezentující se firmy, jež podal obšírnější informace. Ani letos nechybělo pro zúčastněné bohaté občerstvení a možnost odpolední návštěvy skutečného sousedního safari nebo projížďky na terénních čtyřkolkách.
Úspěchy na zahraničních trzích
Prezentaci vystavené techniky zahájil jednatel společnosti Simed Ing. Jaroslav Bil, který v úvodu zhodnotil průběh uplynulého roku. „Těší nás trvající zájem o naši techniku, nicméně situace na tuzemském trhu není, jak všichni víme, jednoduchá. Proto nám nezbývá, než se stále pokoušet prorazit i v zahraničí. Úspěchem je určitě prodej deseti sypačů do Švýcarska. Jelikož šlo o zakázku nasměrovanou do francouzského kantonu, musel se francouzsky naučit hovořit i řídicí systém našich produktů. V letošním roce jsme se také poprvé zúčastnili mnichovského mezinárodního veletrhu IFAT ENTSORGA. Ten byl sice po léta zapsán především jako akce zaměřená na nakládání s odpady, nicméně komunální technika se na něm objevuje ve značné míře. Vzhledem k vysoké návštěvnosti nebyla naše účast rozhodně zbytečná. V samotném Německu je sice Simed dobře známou značkou a na tamní trh dodáváme svoje výrobky každoročně a celkem pravidelně, v Mnichově ovšem došlo k navázání řady zajímavých obchodních kontaktů bez přehánění z celého světa. Důležité je, že tyto kontakty nezapadly a objednávky postupně přicházejí. Život firmy se ovšem neskládá jen ze samých úspěchů. Zatím se nám například nepodařilo přesvědčit tuzemské uživatele o nesporných kvalitách zametací nástavby BROCK. Dávají přednost zavedenějším a vyzkoušeným značkám, ale snad se i toto časem povede,“ stručně zrekapituloval dobu uplynulou od loňského setkání Jaroslav Bil.
Nástavby pro všechny kategorie nosičů
V ukázkách techniky se prolínaly prezentace strojů mnoha značek a nejrůznějších technických řešení i výkonů v nemalé řadě agregované s nástavbami pořádající společnosti Simed.
To, že firma Simed dokáže vyrobit kvalitní nástavby i na jednoosé nosiče nářadí, demonstrovaly ukázky z nabídky společnosti Agrocar. Jak uvedl jednatel společnosti Agrocar Milan Hrubý, na český trh dovážejí malou a střední komunální techniku více než patnáct let. Společnost Simed oslovili s žádostí o spolupráci při dodávkách sněhových radlic a odmetacích kartáčů. Ty mohou být agregovány s jednoosými stroji Agria nebo Rapid. Obě uvedené značky nosičů patří do světové špičky. Rapid je synonymem pro menší a střední nosiče do výkonu 20 koní s hydrostatickým pojezdem, Agria vyrábí nosiče s mechanickým i hydrostatickým systémem pojezdu. Značku Rapid reprezentoval model Mondo se zametacím kartáčem Simed se záběrem 120 cm. Jde o stroj s vysokou svahovou dostupností, který má díky otočným řídítkům široké využití nejen v komunální sféře, ale i v zahradnictví. Vysokou svahovou dostupností se mohou pochlubit i nosiče Agria. Jeden z nich byl agregován s šípovou radlicí Simed, ale může pracovat i s dalším nářadím. Nejvýkonnější model osazený motorem s výkonem 22 koní a aktivním řízením se prezentoval se sněhovou frézou Zaugg. Do portfolia společnosti Agrocar patří i další technika, kterou ve Dvoře Králové reprezentovaly například sekačky s nulovým poloměrem otáčení Scag vhodné pro intenzivní údržbu zelených ploch, mulčovače Humus či štěpkovače Jensen. Sekačky Scag jsou na českém trhu velice úspěšné, pracuje zde již okolo 200 kusů těchto strojů s pákovým ovládáním, dodávaných s benzínovými motory o výkonu 22 až 35 k, nebo s dieselovým agregátem o výkonu 28 k. Mulčovač Humus a štěpkovač Jensen byly agregovány s agroverzí univerzálního kloubového nosiče Holder L 560. Představený mulčovač pracuje s kladivy s výměnnými břity, k dispozici jsou i modely s vysokootáčkovou bezpečnostní šroubovicí.
Při výrobě nástaveb nejen pro tuzemský, ale i německý trh spolupracuje společnost Simed se značkou Piaggio. Tu stejně jako další italskou značku užitkových vozidel Bonetti zastupuje v ČR ostravská firma I-Tec Czech.
Desetileté jubileum dovozu univerzálních kloubových nosičů Holder do ČR má jejich zástupce, litoměřická společnost Kis plus spojeno se spoluprací se Simedem, který od samého začátku funguje jako dodavatel potřebných nástaveb a nářadí. Jak upozornil jaroslav Bil, probíhá jednání o přímých dodávkách malých sypačů pro firmu Holder. Ve Dvoře Králové se představilo hned pět modelů nosičů od nejmenšího s označením V 130, přes zřejmě nejznámější C 250, loňskou novinku C 270, až po v komunální sféře méně často prezentované typy M 480 a již zmiňovaný L 560. Kromě sypačů připravila společnost Simed například zajímavou konstrukci cisterny a kropicí lišty s čerpacím agregátem umístěným v přední části.
Sypač a zametací kartáč bylo možné vidět i na dalším univerzálním kloubovém nosiči JUNGOJET 3500. Při jeho osazení nástavbami spolupracuje Simed s dovozcem nosičů, jindřichohradeckou společností SOME.
Od roku 2005 patří do koncernu Daimler AG značka užitkových vozidel Mitsubishi Fuso, jež nabízí podvozky s nosností od 3,5 do 7,5 tuny a různými typy kabin. I s touto značkou pořadatelská firma Simed při výrobě nástaveb úzce spolupracuje. Novinkou mezi vozidly Mitsubishi je model s pohonem 4 x 4. „Spolupráce se značkou Mitsubishi je pro nás důležitá, vždyť na českém trhu již bylo prodáno více než tisíc těchto podvozků,“ zdůraznil jaroslav Bil. A rozmanitost nástaveb agregovaných s vozidly Mitsubishi mu dala jednoznačně za pravdu. Vozidla umožňují montáž čelní upínací desky nebo vývod pracovního hydraulického systému. Mohou tak pracovat se zimními i letními nástavbami. Zaujalo například řešení nástavby pro větší města s vzadu umístěným kontejnerem a volným prostorem za kabinou vhodným pro transport vysavače. Jde o ideální spojení například pro úklid zastávek městské hromadné dopravy, kdy obsluha zároveň vysype odpadkové koše a elektrickým vysavačem (Glutton) zastávku uklidí. Novinkou bylo vozidlo Mitsubishi Fuso s dvouramenným natahovacím systémem Simed, další bylo vybaveno kontejnerovým systémem CTS Okřínek. Další podvozky byly osazeny svozovými nástavbami ať již s vyklapěčem na odpadové nádoby s kapacitou 110, 120 a 240 litrů, nebo bez vyklapěče. Nástavba je opatřena zadními hydraulickými vraty a uvnitř tlačnou stěnou. S velkým vyklapěčem na kontejnery s kapacitou 1100 litrů pracuje svozová nástavba určená především na svoz bioodpadu. Tato nástavba je navíc vybavena zadní stupačkou. Vozidlo Mitsubishi Fuso s pohonem kol 4 x 4 a komunální hydraulikou bylo agregováno se sypačem se zásobníkem 2 m3 a čelní sněhovou polohovací radlicí opět od společnosti Simed.
Na Komunálním safari nemohly pochopitelně chybět ani vozidla Multicar. Byly osazeny například nástavbami na čištění kanálových vpustí, nechyběla ani varianta se zametacím kartáčem. Ne zcela obvyklým strojem je sněhový metač částečně nahrazující práci sněhové frézy. Zároveň s ním pracuje na nosiči Multicar konkrétně v Rokytnici nad Jizerou dvoušnekový sypač s objemem zásobníku 1,4 m3 a nízkým těžištěm, takže souprava je velice stabilní.
K partnerům společnosti Simed patří i dovozce zametací techniky a užitkových vozidel, firma Hanes. Ta v rámci prezentace představila samojízdné samosběrací zametací vozy Bucher Schörling. Model CityCat 2020 (se sypačem Simed) je nejprodávanějším evropským zametacím strojem ve své třídě, menší CityCat 1000 byl loňskou novinkou. Nosiče z portfolia společnosti Hanes zastupoval model BSI Veicoli RVM 4 x 4. Jde o univerzální nosiče vyráběné v tonážích 3,5; 5 a 6,5 tuny a v několika variantách rozvorů. Představený nosič byl agregován s nejmenší svozovou nástavbou Simed. V posledních letech se i v komunální sféře prosazují vozidla na plynový pohon. Jejich zástupcem byl podvozek BU 100. Zatím se vyrábí pouze ve variantě 4 x 2, ale v příštím roce by se měla objevit i varianta 4 x 4 s komunální hydraulikou. Důkazem, že ASimed umí vyrobit i velkou sněhovou radlici, bylo představení vozidla Mercedes-Benz Actros se sypačem Giletta se zásobníkem 4 m3. Simed dodává radlice tvořené třemi nebo čtyřmi segmenty.
Menší techniku pro údržbu umělých i klasických trávníků prezentovala firma ZTS ze Dvora Králové nad Labem. Jde o společnost zabývající se prodejem a servisem stavební a komunální techniky. Z představených strojů určitě stojí za zmínku stroj SMG TurfSoft s benzínovým motorem pro údržbu povrchů s výplní pískem nebo gumovým granulátem. Je určen pro pravidelnou údržbu a trvalé uchovávání hodnoty syntetických sportovních povrchů menších rozměrů – tenisových kurtů a menších fotbalových hřišť. V nabídce společnosti ZTS jsou i jihokorejské traktory TYM. Model TYM T433 byl agregován se sněhovou radlicí Simed.
Nářadí Simedu nechybělo ani na dalších výkonnějších traktorech Fendt. S jejich generálním dovozcem, modletickou společností AGROMEX byla zahájena úspěšná spolupráce. Traktory fendt jsou díky variopřevodovkám a možností nastavení plazivé rychlosti až 100 m/h pro agregaci s komunálním nářadím jako dělané. Pravdou ovšem zůstává, že jde o stroje, jež se pohybují jak v technické, tak i cenové špičce.
Popisek:
Novinkou bylo vozidlo Mitsubishi Fuso s dvouramenným natahovacím systémem Simed