09.12.2022 | 08:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

První svozové vozidlo na elektrický pohon jezdí v Brně

Jako akciová společnost stoprocentně vlastněná městem pracuje s ročním obratem 950 milionů korun a 475 zaměstnanci firma SAKO Brno. Mezi její hlavní činnosti patří sběr a svoz odpadu, jeho třídění a především energetické využití s výrobou a distribucí tepla a elektřiny. V průběhu letošního roku si mohli občané z Brna a okolí (společnost SAKO obsluhuje zhruba 500 000 obyvatel) povšimnout hned několika změn. Již brzy bude spuštěna nová automatická třídicí linka a v návaznosti na to se poněkud obměnil systém třídění odpadu. Navíc od léta posílil strojový park svozové divize nový automobil s plně elektrickým pohonem, který je první svého druhu v České republice.

 Akciová společnost SAKO Brno byla založena v roce 1994, ale její historie sahá až do roku 1905, kdy v Brně vznikla spalovna, která již tehdy sloužila k výrobě elektrické energie.

„Mezi naše hlavní cíle momentálně patří posun Brna směrem k CO2 neutralitě již do konce roku 2030. Při udržení přijatelných cen poskytovaných služeb se snažíme o kombinaci obnovitelné energetiky a cirkulární ekonomiky a energetické soběstačnosti městské aglomerace. Zároveň nadále budujeme koncová zařízení pro nakládání s odpady pro široký region,“ shrnuje hlavní strategické cíle tiskový mluvčí společnosti SAKO Brno, Mgr. Michal Kačírek.

Divize svozu s výraznou posilou

Rozsáhlý strojový park divize svozu odpadů tvoří 26 vozidel určených pro svoz směsného komunálního odpadu, dalších 17 se věnuje svozu separovaného odpadu a 24 vozidel sváží velkoobjemové kontejnery. Technická flotila zahrnuje také tři vozidla na svoz podzemních kontejnerů, další technika se plně zaměřuje na svoz nebezpečných odpadů, gastroodpadu i textilu.

Základ strojového parku zatím tvoří vozidla s klasickým pohonem, ale cílem je postupný přechod k elektromobilitě, případně k vodíkovému systému pohonu. Prvním velkým krokem bylo na této cestě pořízení svozového vozidla na elektrický pohon, které mohou občané města Brna potkávat v ulicích od letošního srpna. Jeho motor je napájený elektřinou vyrobenou ve vlastním zařízení ZEVO z obnovitelných zdrojů.

Svozová nástavba na podvozku Volvo FE Electric byla v Brně úspěšně otestována letos na jaře a v červenci bylo vozidlo zakoupeno s investicí 11,7 milionu korun se zárukou osmiletého servisu. Na rozdíl od běžné svozové soupravy, která při naježděných dvou tisících kilometrů spotřebuje přibližně 450 litrů nafty za měsíc, pracuje nový vůz plně bez emisí, bez zápachu nafty a nevypouští žádné oxidy dusíku ani emise CO2. Jeho další největší devizou je tichý provoz a nízké provozní náklady. Pro svozový vůz s dieselovým motorem je energeticky náročné především neustálé rozjíždění a zastavování během sběru odpadu. Elektrické vozidlo se v brněnských ulicích pohybuje takřka neslyšně a bez výfukových plynů.

První plně elektrický svozový vůz v České republice sváží odpad v městských částech Židenice, Slatina a Černovice. V příštím roce jej doplní další vozidla SAKO Brno na alternativní pohon.

Více v časopisu Komunální technika 12/2022.*

1 - Sběr a svoz odpadu, jeho třídění a především energetické využití s výrobou a distribucí tepla a elektřiny, to jsou hlavní činnosti akciové společnosti SAKO Brno

2 – Společnost SAKO Brno obsluhuje zhruba 500 000 obyvatel z Brna a okolí

3 - Svozové vozidlo s plně elektrickým pohonem pracuje v Brně od letošního srpna

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down