První housle u posledního odpočinku

Za komunální technikou jsme se vydali do poněkud netradiční lokality. Ústřední hřbitov města Brna je stejně jako další pietní areály místem, na jehož vzhledu a úpravnosti záleží dvojnásob. Správu, provoz a údržbu zde má na starosti příspěvková organizace Správa hřbitovů města Brna.

Do brněnského ústředního hřbitova jsme se vypravili s cílem posbírat zkušenosti se zdejší poměrně novou akvizicí – kompaktním zametačem Cleango 500 – EURO 6c od německé firmy Schmidt. Hraje tady „první housle“ od loňského července.

„Od hřbitovů třeba ve Vídni nebo Praze se liší náš areál hlavně kopcovitým terénem. Jeho údržba je proto náročnější než na rovině. V zimě využíváme traktor Zetor s radlicí a nosiče Magma a Multicar s odmetacími kartáči a sypači. Kam se technika nedostane, uklízíme sníh ručně,“ uvedla ředitelka Správy hřbitovů města Brna Ing. Alena Říhová a pokračovala:

„Celoroční zametání jsme měli smluvně zajištěné s dodavatelskou firmou. Protože se stále častěji objevovaly nenadálé úkoly, které nesnesly odkladu, začali jsme uvažovat o tom, že se spolehneme na své síly. Přijali jsme dva zaměstnance, pořídili si nový zametač a celoroční údržbě celého areálu se teď věnujeme sami. Před zakoupením bylo potřeba zpracovat podrobné specifikace požadovaných vlastností stroje. Celý památkově chráněný areál hřbitova včetně zeleně je jasně daný a je nutno se přizpůsobit jeho podmínkám, ne opačně. Cleango nám slouží od loňského července. Na kontě má necelých 200 motohodin a asi 700 kilometrů.“

Provoz na výtečnou

Mezi hlavní kritéria pro veřejnou zakázku na pořízení zametacího kompaktu patřil dostatečný výkon, malý poloměr otáčení a dobré manévrovací schopnosti. Klíčovým parametrem s ohledem na bohaté stromoví byla podjezdná výška. Ohled musel být brán i na průjezdnou šířku a univerzálnost nasazení, aby vůz dokázal efektivně a bezprašně zametat a současně dobře obstál při čištění značného počtu kanálových vpustí.

„Cleango se pustí do práce hned po zimě. Protože nesolíme, štěrku je opravdu hodně. Úklid areálu po zimní údržbě zabere zhruba dva měsíce. Ani potom se nezastavíme. Začnou kvést po etapách stromy, jichž zde máme bohatou druhovou skladbu. Na podzim spadne listí, a tak je práce pořád dost,“ vysvětlil řidič Michal Bednář (na snímku), který má za sebou dvacet let za volantem popelářského vozu, a shrnul poznatky z praxe:

„K provozu zametače nemám připomínky. Používáme ocelové kartáče, už druhou sadu. Zkrápění funguje velice dobře. Na některých místech nepokryje záběr celou šířku komunikace. Při úklidu štěrku s hlínou je potřeba někde projet víckrát. Jehličí, květy a listy stromů se uklízejí snadno. Musím dávat pozor, abych nahoře umístěnou sací hadicí nepoškodil strom. Když se dostane třeba větev do sací hubice, je potřeba vystoupit a ručně ji odstranit. Je nutné dbát i na údržbu. Síto se musí důkladně mýt, aby na něm neztvrdly nečistoty, jejichž následné odstranění je značný problém. Optimální nastavení síta jsme doladili ve spolupráci s dodavatelem, který nás naučil správný postup při zazimování stroje. Za osmihodinovou směnu doplňuji tak třikrát vodu, jíž spotřebuji asi dva kubíky. Štěrk vysypávám jednou, listí tři až čtyřikrát. Zpočátku jsem měl problém s nastupováním do poměrně velké výšky. Pomohla by jedna stupačka navíc.“

Výkonný, ekologický, pohodlný

Hydrostatický zametací vůz Cleango 500 s ekologicky šetrným dieselovým šestiválcem VM (120 kW/163 k) splňujícím požadavky normy Euro 6c je vhodný pro pravidelný úklid městských komunikací, cyklostezek, průmyslových zón a různých areálů.

K dispozici je se dvěma (záběr 2,2 m) nebo třemi (3,5 m) kartáči. V tomto případě činí hodinový výkon až 64 000 m² s možností dvouúrovňového zametání i práce v obtížně přístupných místech. Sklon kartáčů i jejich přítlak lze nastavit nezávisle a celou zametací jednotku posunout o 30 cm doprava a doleva.

Konstantní vzdálenost sací hubice od zametané plochy zajišťují kopírovací kola. Nastavitelná klapka umožňuje sběr větších nečistot. Optimalizace průtoku vzduchu zajišťuje i při nízkých otáčkách ventilátoru efektivní zametání se sníženou spotřebou paliva. Otáčky se dají plynule nastavovat, což umožňuje rychlou reakci na měnící se podmínky zametání. Nádrž na čistou skrápěcí vodu pro kartáče a hubici má objem necelých 700 l, zásobník na nečistoty 4000 l.

Cleango 500 dosahuje nejvyšší čtyřhvězdičkové úrovně PM10 a PM2,5. Certifikát platí v celé Evropě a čtyři hvězdy v testu PM10 značí nejvyšší ochranu znečištění ovzduší a nejlepší možný absorpční výkon pro PM2,5. K tomu má vůz nejvyšší užitečné zatížení ve své třídě. Hlavně díky robustnímu odpružení a „tupláku“ na zadní nápravě dosahuje až 6600 kg.

„Vůz Cleango 500 si poradí při vysoké pracovní rychlosti až 12 km/h i s velkými nečistotami. V prostorné, pohodlné a odhlučněné kabině s dokonalým výhledem je topení a klimatizace. Průhledem v podlaze je dobře vidět na sací hubici a kartáče. Všechny ovladače jsou podřízené ergonomii,“ připojil Ing. Marek Vysloužil, prodejce komunální techniky akciové společnosti Zálesí, která v ČR zastupuje výrobce techniky Schmidt, a pokračoval:

„Z volitelné výbavy zmíním třetí kartáč, který může být i odplevelovací, kamery pro couvání a sací hubici, vysokotlaké vodní čištění, ruční odsávací hadici, paket LED světel, cirkulační systém vody pro její úsporu, popřípadě i zimní nástavby v podobě radlice nebo odmetacího kartáče a další doplňky.“

Na závěr tip pro praxi

„Na údržbu komunikací a svoz odpadu na jedenácti hřbitovech v Brně máme pět lidí. V období Velikonoc a dušiček, tedy extrémního vytížení, jim pomáhají například hrobníci. Musíme si vystačit z vlastních zdrojů. Práce v pietním areálu s sebou nese určitý diskomfort pro zaměstnance. Nemohou uklízet nebo třeba kácet strom tam, kde se zrovna koná pohřeb. Mezi běžnými návštěvníky se ale nijak neomezují. To by nic neudělali a lidé to chápou. Práci je potřeba dobře zorganizovat. Najít kvalifikované lidi není dnes jednoduché. O to víc mě těší, že se naši zaměstnanci maximálně snaží, aby byl areál stále hezčí a dobře upravený. Je jasné, že 56 hektarů ručně neuklidíte. Proto jsme si pořídili produktivní a celoročně využitelnou techniku, aby areál pěkně vypadal. To se ale nedá zařídit mávnutím kouzelného proutku. Když přijdou první mrazíky, spadne značný objem listí. Také posyp po zimě za jeden den neuklidíte. Teď se věnujeme projektům na nové cesty, aby se kromě jiného dobře uklízely,“ poznamenala Ing. Říhová a přidala:

„Pokud by si stroj Cleango 500 nebo podobnou techniku chtěl někdo pořídit, rozhodně mu doporučuji vytápěnou nebo alespoň temperovanou garáž, kterou tady bohužel nemáme. Noční mrazy nás zkraje letošní sezóny dost omezovaly. Kdybychom totiž stroj spustili, čerpadlo nebo potrubí s vodou by mohlo popraskat.“*

(Podrobnosti v Komunální technice 5/2021)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down