„Užitková vozidla Gator se uplatní nejen v dopravě při transportu nejrůznějšího materiálu, ale dobře využitelná jsou i při dalších činnostech například v agregaci s čelní sněhovou radlicí a sypačem umístěným v korbě. K dispozici je celá škála modelů s různými variantami pohonných jednotek. V uzavřených areálech se uplatní vozidla s benzínovými motory, která nejsou homologována pro jízdu na veřejných komunikacích, v obcích mohou pracovat stroje s dieselovými motory. Jedním z nich je vystavený model HPX815E,“ uvedl Ing. Jiří Přibyl, vedoucí oddělení prodeje komunální a zahradní techniky společnosti STROM Praha.
Neztratí se ani v náročných podmínkách
Pracovní užitkové vozidlo John Deere Gator HPX815E vybavené ochranným rámem ROPS je konstruováno i pro práci v náročném terénu. Pohonnou jednotkou vozidla je dieselový kapalinou chlazený tříválcový motor s výkonem 18,5 k. Stroj na hydraulicky tvářeném ocelovém rámu s omezeným množstvím spojů a svárů je maximálně odolný proti rázům a zvládá i těžké náklady. Pohon všech kol, uzávěrky diferenciálu (přední automatická, zadní ovládaná ručně) a celkové odpružení přispívají k jeho plynulému pohybu v těžkém terénu a stabilitě i při plném zatížení korby. Při jízdě po komunikacích dosahuje maximální pojezdová rychlost 40 km/h, což je při transportu materiálu v obcích zcela dostačující. Pohon je řešen dvoustupňovým variátorem s plynule proměnným převodovým stupněm, kdy se pojezdová rychlost zvyšuje postupně s navýšením otáček motoru. Bezesporu zajímavým parametrem je užitná nosnost 635 kilogramů, tažná kapacita dosahuje 590 kilogramů. Pro připojení přívěsu je vozidlo vybaveno homologovaným tažným zařízením. Nechybí ani držáky nářadí a úchyty na křovinořez, lopatu a podobně, tedy výbava, kterou určitě ocení například pracovníci technických služeb.
Výbavu lze doplnit podle potřeb
V základu je kabina vozidla vybavena čelním sklem se stěračem, volitelně je možné doplnit i boční dveře a celoprosklenou kabinu v případě potřeby dovybavit topením, čímž se z vozidla stává celoročně využitelný stroj zajišťující obsluze potřebný komfort.
Do základního osazení osvětlení patří přední halogenová světla, jako doplněk lze nainstalovat přídavná světla na kabinu a pracovní světla i dozadu. V případě nasazení vozidla při práci v lese či parcích se určitě hodí přední ochranný rám.
U sklopné korby (nosnost 454 kg) s odnímatelnými bočnicemi je sklopné i zadní čelo, takže může vzniknout plošina použitelná pro přepravu rozměrnějších předmětů. „Plošinu lze vybavit i systémem elektromechanického sklápění ovládaného tlačítkem. Pro transport posečené trávy, spadaného listí nebo větví je možné korbu doplnit zvýšenými bočnicemi,“ upozorňuje Jiří Přibyl.
Pro zimní nasazení je možná agregace čelní hydraulicky ovládané sněhové radlice a do korby různých variant sypačů soli i inertních materiálů.*