Velmi košatým katalogem komunální techniky včetně široké palety pomocníků pro zimní údržbu komunikací se pyšní firma HANES s. r. o. Jak by také ne; nedávno zahájila třetí dekádu působení na trhu. Jde především o stroje z portfolia holdingu Bucher Schörling, který je největším světovým výrobcem komunální techniky pro údržbu komunikací a patří mu například značky Bucher Schörling, Giletta, Beam, Gmeiner a Johnston.
Zimní techniku zastupují sypače, postřikovače, sněhové radlice. Frézy, letištní zametače a ofukovače se dnes prodávají pod značkou Zaugg.
Na každý nosič
Společnost Giletta byla založena v roce 1950 pro výrobu a prodej zemědělských strojů. O šestnáct let později vyrobila první sypač a dnes se specializuje výhradně na sypače, postřikovače a radlice.
Sypače se dělí do tří kategorií: KA pro lehká vozidla celkové hmotnosti do 7,5 t, One pro střední kategorii (7,5 až 18 t) a UniQua pro těžké vozy od 18 do 32 t. Řada KA se vyrábí s celo nerezovými zásobníky o objemu od 1 do 3 m3 a je tak vhodná pro lehké podvozky. Posyp je vynášen pomocí nerezového řetězu nebo gumového pásu. Pohon je od hydrauliky nosiče nebo nástavbového motoru. Šířka posypu se pohybuje od 1 do 8 m (v krocích po 1 m), dávkování soli 5 – 40 g/m2, inertu 20 – 350 g/m2 a solanky 10 – 30 %. Maximální pracovní rychlost dosahuje až 60 km/h.
Sypače One pro vozidla střední kategorie byly navrženy tak, aby bylo možné co nejvíc standardizovat sériovou výrobu s ohledem na četné verze těchto produktů. Základem jsou dva stejné celonerezové zásobníky One 2500 nebo One 3000 pro různé vynášecí systémy – řetěz s drtičem, gumový pás s drtičem anebo nerezový šnek. Zásobníky pojmou od 2,2 do 5 m3 posypu. Poháněny jsou buď hydraulikou vozidla nebo nástavbovým motorem. Rozmetací sestava je zhotovena z nerezové oceli a polyetylenového skluzu, který zaručuje výborné klouzání materiálu i při nízkých teplotách. Na přání lze sypač vybavit asymetrií posypu nebo solankovým hospodářstvím. Šířka posypu se pohybuje od 2 do 12 m (v krocích po 1 m). Elektronické ovládání EcosWave umožňuje volnost programování a řízení funkcí posypu či postřiku.
Rychlejší kompletace
Nejnovějším produktem z dílen Giletta jsou sypače UniQa. Hlavním cílem bylo zefektivnit a urychlit výrobu, snížit náklady na údržbu, využít co nejvíc společných komponentů, uplatnit futuristický a současně funkční (s ohledem na rychlost práce) design a maximálně navýšit uživatelský komfort.
Sypače UniQa i One mají společný zásobník, rozmetadlo, solankové hospodářství, hydraulický systém i vnější příslušenství. Rozdílné jsou kazetové vynášecí mechanismy (šnekový, gumový pás, řetězový pás). Tak se urychlila kompletace sypače, který může být připraven téměř celý. Zákazník pouze specifikuje typ vynášecího mechanismu. Pak už zbývá doplnit sypač o příslušenství. Samozřejmostí je elektronické ovládání pomocí systému EcosWave.
Kazetový systém usnadňuje údržbu podávacího mechanismu a v případě potřeby je možné jej snadno vyjmout. Při vývoji byl kladen velký důraz na systém rozmetadla včetně kvality posypu různými druhy materiálů v kombinaci s nemrznoucí směsí. Výsledkem je universální rozmetací disk umožňující libovolný poměr posypu a postřiku s velkým rozsahem a přesností.
Sypače UniQa se vyrábějí v modelových řadách 3000 s objemem zásobníku 4, 5, 6 až 7 m3 s nádržemi na kapalinu o objemu 2300 l a řadě 4000 s objemem zásobníku 5, 6, 7, 8 až 9 m3 s nádržemi na kapalinu 2600 l. Nádrže mohou být i v provedení XL s objemem 3000 l. Sypač lze pak využívat i jako postřikovač. Pro uchycení na podvozek slouží osm různých spojení. Například jde o mezirámy pro umístění do korby, kontejnerové nosiče, rychlovýměnné systémy, řetězová paralelní ramena, odkládací podpěry, uchycení sypače na přívěs pro tažení za traktorem…
Pohon standardně zajišťuje hydraulický systém podvozku. S vlastní pohonnou jednotkou lze sypač umístit na prakticky jakýkoli vhodný nosič, který nemusí být vybaven hydraulickým systémem. Kromě nástavbového motoru je možný pohon od pátého kola či od kola zadní nápravy.
Postřikovače
Giletta dále vyrábí postřikovače řady CL, jejímž hlavním znakem je stavebnicový systém modulárních zásobníků o objemu 2 nebo 2,5 m3. Šířka postřiku je nastavitelná na 3,5, 7 a 10,5 m, dávkování se pohybuje v rozmezí 15 – 70 g/m2, pracovní rychlost do 60 km/h.
Pohon je možný od hydrauliky nosiče nebo vlastním motorem. Lze nastavit asymetrický postřik. Stejně jako u sypačů jsou k mání rozmanité odstavné systémy. Ovládání je opět elektronické s diagnostikou případných závad. Displej může sloužit i jako GPS navigace nebo obrazovka pro kamerový systém.
Sněhové radlice
Čelní radlice Giletta řady R a S s šířkou 1,8 až 3,4 metru jsou vhodné pro podvozky od 3,5 do 12 t, řady L a M s šířkou 2,8 až 4,5 metru pro podvozky od 15 do 26 t. Radlice mají stavebnicovou konstrukci s nerezovým rámem a polyetylenovým povrchem. Břity mohou být pryžové, ocelové, polyuretanové nebo kombinované. Ovládání je přes hydrauliku podvozku nebo volitelně elektrohydraulickou jednotkou napájenou elektrickou soustavou nosiče. Radlice se vyznačují nízkou hmotností, vysokou životností a nízkým odporem při odvodu sněhu. Za zmínku stojí těžké šípové radlice Giletta na prorážení závějí.
Systémy Giletta posouvají funkčnost zařízení pro zimní údržbu vozovek opět o něco dál. Lze je chápat i jako prevenci pro bezpečný provoz na komunikacích.
Redakce
Celý článek je uveřejněn v čísle 1/2011 časopisu Komunální technika.