Na jaře roku 2006 byla založena městem Louny společnost Technická správa města Loun s. r. o. Firma s počátečním vkladem 200 000 Kč a odhadovanou hodnotou technického parku zhruba na 6,5 milionu korun momentálně zaměstnává 41 lidí (z čehož šest v rámci spolupráce s pracovním úřadem v programu veřejně prospěšných prací). Jejím nejdůležitějším úkolem je zabezpečení úklidu města, ať již čištění komunikací, nebo svoz odpadkových košů.
Úklidem ovšem výčet činností zdaleka nekončí. „V naší kompetenci není, kromě odpadkových košů, svoz komunálního odpadu, o ten se v Lounech stará společnost Marius Pedersen a ve správě nemáme ani veřejnou zeleň, nicméně přesto je náš pracovní záběr velice široký. Technická správa sídlí v areálu, který patří městu a ve kterém jsme tudíž v nájmu. Od městského úřadu máme ovšem povoleno pronajímat plochy i další prostory areálu. V bývalém areálu kasáren v Lounech provozujeme zase rekultivační plochu, na které je možné ukládat bezpečný odpad jako například cihly, tašky nebo hlínu. Čtyři naši pracovníci se věnují běžné údržbě komunikací a chodníků a opravujeme a čistíme také kanalizační vpusti.
Dále Technická správa města Loun provozuje psí útulek, odtahovou službu, parkoviště na náměstí nebo veřejné záchodky. „Opravujeme též dopravní značení a další aktivitou je například vysávání psích exkrementů. Posledně jmenovanou činnost budeme v zimních měsících zajišťovat také na plochách veřejné zeleně, o kterou ve vegetačním období pečuje jiná firma. Jde především o více než dvacet ploch určených k venčení psů, ale i o prostranství na trávnících před panelovými domy a podobně. Nicméně nejdůležitější je pro nás zabezpečení celoroční čistoty města,“ vyjmenovává náplň práce Technické správy města Loun její jednatel a ředitel Jaroslav Opat.
Stejně jako v jiných městech a obcích od letošní zimy podstatně ovlivnila organizaci především zimní údržby komunikací chodníková novela. „S městským úřadem jsme uzavřeli novou smlouvu týkající se zimní údržby. Ta dělí námi spravované silnice a chodníky na tři skupiny podle pořadí důležitosti. Tu první je třeba uklidit do čtyř, druhou do dvanácti a třetí do 48 hodin. Do loňské zimy jsme udržovali zhruba
Ke strojnímu čištění silnic využíváme dva starší traktory Zetor se sněhovými radlicemi a větší model sypače. Ten má ovšem rok výroby
Zvládnout kvalitně zimní údržbu v předepsaných termínech klade vysoké nároky na pracovníky technické správy i používanou techniku. „Na naše chodníky jsme hledali co nejužší nosič, ale samozřejmě, jelikož jde hlavně o nasazení v zimních měsících, podmínkou byla pouze varianta s kabinou. Univerzální kloubový nosič Holder nás zaujal jak svými rozměry, tak dalšími technickými parametry a robustností konstrukce. Navíc značka Holder má u nás již letitou tradici a na její spolehlivost vzpomínají i letití pamětníci, kteří se stroji Holder pracovali dlouhá léta. Ke dvěma nosičům jsme zakoupili i kompletní zimní výbavu, to znamená sněhový pluh, zametací kartáč a sypač. Do budoucna bychom rádi využívali oba nosiče celoročně. Pokud bychom udržovali veřejnou zeleň, nabízí se osazení žacím ústrojím, jasné je využití například při letním zametání a podobně,“ plánuje Jaroslav Opat.
Premiéru si v Lounech odbyl také sypač Simed SVS 0,2 E. I v případě tohoto stroje platí, že přes svoji velikost (zásobník má kapacitu
Celý článek je otištěn v čísle 1/09 časopisu Komunální technika.
Autor: Roman Paleček