01.09.2023 | 06:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

PRAGA S5T: pětituna zrozená z nouze

Dvounápravová Praga S5T patřila k nejrozšířenějším československým nákladním automobilům. Vznikla vlastně z nouze, odvozením z vojenského terénního třítunového a třínápravového speciálu Praga V3S...

Společně s dodnes populární „vétřieskou“ tak patří Praga S5T k posledním výrobkům slavné československé značky Praga. Podobně jako V3S vznikala rychle a z nouze. Moderní nákladní vozy střední třídy pro silniční provoz totiž v poválečném Československu citelně chyběly. Na silnicích jezdilo všechno možné, od předválečných typů domácí produkce Škoda, Praga, Tatra a Walter přes trofejní německé vozy až po anglo-americké typy Dodge, Ford, Bedford, Austin, Studebaker a další, většinou z akce americké hospodářské pomoci UNRRA.

Pražská automobilka Praga, dříve součást strojírenského koncernu ČKD, se po válce vrátila k výrobě předválečných konstrukcí. Znovu vyjely třítuny Praga RN (a jejich dieselové verze RND) i těžké typy ND. Konstruktéři však pilně pracovali na nové řadě Praga N2T až N5T (tedy nákladní s užitečnou hmotností 2 až 5 tun), jenže reorganizace československého průmyslu a požadavky na vojenskou výrobu znamenaly, že se jejich výroba nerozběhla.

Dlouhá řada modifikací

Praga S5T se představila jako valník, třístranný sklápěč a podvozek pro účelové nástavby. A těch nebylo málo, za patnáct let výroby vznikla řada speciálních modifikací! Kromě rozvoru náprav 4,09 metru se později dodávaly i vozy s prodlouženým rozvorem na 4,5 metru. U valníku S5T-3 tak vzrostla délka ložné plochy ze čtyř na pět metrů (uplatnil se i větší zadní převis). Přestože měl vůz jen jednu poháněnou nápravu, vedl si dobře i v lehčím terénu. Vzadu měl elektropneumaticky ovládaný závěr diferenciálu.

Zemědělci dostali cisternu Translakta TL 4 o objemu 4000 litrů pro svoz mléka, která navíc vezla čtyřiadvacet hliníkových konví po 25 litrech, z nichž se mléko v prodejně přímo nalévalo do bandasek zákazníků (prostě ekologie, žádné obaly navíc)! Chladírenská a mrazírenská skříň PM12 vozila potraviny za teploty pět až minus osmnáct stupňů, i když venku byla třicetistupňová vedra. Menší sací vůz z Karosy Brno se však nerozšířil tolik jako legendární „hovnocuc“ V3S!

Hlavně pro export byl určený samonakládací Acoll 4 pro svoz komunálního odpadu, samosběry (vysavače) SAM 5 čistily i naše ulice. Pragy S5T sloužily i jako pojízdné prodejny. Omezeně se na ně montovaly britské vysokozdvižné plošiny Simon. Sám jsem okusil valník S5T jako vozidlo, s nímž jsem v Dejvicích udělal zkoušky na řidičský průkaz skupiny C.*

Tomáš Hyan, foto autor a Motokov

(Plná verze článku vyšla v Komunální technice 8/2023)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down