Dvounápravová Praga S5T patřila k nejrozšířenějším československým nákladním automobilům. Vznikla vlastně z nouze, odvozením z vojenského terénního třítunového a třínápravového speciálu Praga V3S...
Společně s dodnes populární „vétřieskou“ tak patří Praga S5T k posledním výrobkům slavné československé značky Praga. Podobně jako V3S vznikala rychle a z nouze. Moderní nákladní vozy střední třídy pro silniční provoz totiž v poválečném Československu citelně chyběly. Na silnicích jezdilo všechno možné, od předválečných typů domácí produkce Škoda, Praga, Tatra a Walter přes trofejní německé vozy až po anglo-americké typy Dodge, Ford, Bedford, Austin, Studebaker a další, většinou z akce americké hospodářské pomoci UNRRA.
Pražská automobilka Praga, dříve součást strojírenského koncernu ČKD, se po válce vrátila k výrobě předválečných konstrukcí. Znovu vyjely třítuny Praga RN (a jejich dieselové verze RND) i těžké typy ND. Konstruktéři však pilně pracovali na nové řadě Praga N2T až N5T (tedy nákladní s užitečnou hmotností 2 až 5 tun), jenže reorganizace československého průmyslu a požadavky na vojenskou výrobu znamenaly, že se jejich výroba nerozběhla.
Dlouhá řada modifikací
Praga S5T se představila jako valník, třístranný sklápěč a podvozek pro účelové nástavby. A těch nebylo málo, za patnáct let výroby vznikla řada speciálních modifikací! Kromě rozvoru náprav 4,09 metru se později dodávaly i vozy s prodlouženým rozvorem na 4,5 metru. U valníku S5T-3 tak vzrostla délka ložné plochy ze čtyř na pět metrů (uplatnil se i větší zadní převis). Přestože měl vůz jen jednu poháněnou nápravu, vedl si dobře i v lehčím terénu. Vzadu měl elektropneumaticky ovládaný závěr diferenciálu.
Zemědělci dostali cisternu Translakta TL 4 o objemu 4000 litrů pro svoz mléka, která navíc vezla čtyřiadvacet hliníkových konví po 25 litrech, z nichž se mléko v prodejně přímo nalévalo do bandasek zákazníků (prostě ekologie, žádné obaly navíc)! Chladírenská a mrazírenská skříň PM12 vozila potraviny za teploty pět až minus osmnáct stupňů, i když venku byla třicetistupňová vedra. Menší sací vůz z Karosy Brno se však nerozšířil tolik jako legendární „hovnocuc“ V3S!
Hlavně pro export byl určený samonakládací Acoll 4 pro svoz komunálního odpadu, samosběry (vysavače) SAM 5 čistily i naše ulice. Pragy S5T sloužily i jako pojízdné prodejny. Omezeně se na ně montovaly britské vysokozdvižné plošiny Simon. Sám jsem okusil valník S5T jako vozidlo, s nímž jsem v Dejvicích udělal zkoušky na řidičský průkaz skupiny C.*
Tomáš Hyan, foto autor a Motokov
(Plná verze článku vyšla v Komunální technice 8/2023)
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!