Řeč bude o čtyřech modelových řadách strojů New Holland, které nacházejí uplatnění například při letní údržbě zeleně a komunikací či zimním pluhování a prací s frézou. Podrobně se budeme věnovat pouze největšímu a nejmenšímu z nových traktorů, a to modelům T6 a T4 Power Star.
Zbývající dvě modelové řady s označením T4 a T5 zajišťují plynulý přechod mezi zmíněnými typy a mají tak podle úrovně zvolené výbavy „od každého něco“.
Vyšší výkon, nižší spotřeba
Nejvyšší modelová řada traktorů vhodných pro komunální účely zahrnuje stroje s označením T6.120 – T6.175 a navazuje na úspěšné stroje řad TS-A či novější T6000 Plus a Elite. Osazené jsou čtyř a šestiválcovými motory se jmenovitými výkony do 110 do 140 k, které díky elektronickému řízení vstřikování CommonRail mají k dispozici i navyšování výkonu v rozsahu 30 až 40 k.
Vyšší výkon pak je k dispozici při jízdě po silnici, odběru výkonu přes PTO (práce se sněžnou frézou, mulčovače) či hydrauliku. Emise jsou řešené technologií SCR, která prokazatelně snižuje spotřebu a celkové provozní náklady a zvyšuje výkonnost strojů. Kromě značky New Holland budete v tomto segmentu technologii SCR hledat opravdu těžko.
Tradice i moderna
Klasicky jsou traktory osazené převodovkou částečně řazenou pod zatížením ElectroCommand ECO s dodatečným sedmnáctým rychlostním stupňem, díky němuž stroj dosahuje maximální rychlost 40 km/h při snížených otáčkách motoru a šetří tak palivo.
Od roku 2013 jsou traktory T6 navíc osazované také nejmodernějšími plynulými převodovkami AutoCommand, které maximálně zvyšují komfort jízdy, umožňují naprosto přesně dodržovat zvolenou pojezdovou rychlost a pomáhají šetřit palivo, protože udržují motor velmi blízko oblasti s maximálním krouticím momentem, kde je nejnižší spotřeba. S převodovkou AutoCommand se pojí také nová loketní opěrka SideWinder a multifunkční páka se silově úměrným režimem.
Přínos pro praxi
Stejným směrem a rychlostí, s jakou pákou pohnete, tak se traktor rozjede. Pokud tedy budete například čistit dopravní značky, kdy potřebujete rychle přejíždět od jedné k druhé a současně je třeba velmi jemně a přesně manévrovat v bezprostřední blízkosti značky, pak silově úměrný režim maximálně oceníte. Nejčastěji používanou hydraulickou funkci (s průtokem až 125 l/min) samozřejmě můžete také ovládat z multifunkční páky, takže práce je opravdu hračka.
Pro ovládání čelního nakladače je k dispozici samostaný integrovaný joystick. Když se řekne SideWinder, znamená to také dotykový monitor s úhlopříčkou 10.4“, na kterém se nastavují detailnější funkce traktoru. Na monitoru lze zobrazovat výstup externích kamer a o přestávce sledovat oblíbená videa. Traktory řady T6 se celkově hodí na těžší práce, do horských oblastí a k údržbě vozovek vyšších tříd. Model T6 v komunální úpravě najdete například v Železné Rudě na Šumavě.
Nejmenší novinka
Nejmenší z nových řad je T4 PowerStar, nástupce řady T4000. Proti svým předchůdcům je především větší a navazuje na úspěšnou sérii Ford New Holland, které se prodávaly hlavně v Severní Americe. Celkem projekt T4 Power Star zahrnuje tři modely s výkony pod 75 k (T4.55, T4.65 a T4.75) a je stále osazen motory s technologií EGR pro splnění emisní normy Tier 3. Traktory PowerStar najdou své využití především tam, kde se často pracuje s čelním nakladačem.
Zcela nová kabina
Vývojáři New Holland využili možností, jež jim poskytuje zázemí mateřské společnosti FIAT Group, a při konstrukci nového traktoru uplatnili nejnovější virtuální 3D technologie, které si mohou ostatní výrobci traktorů těžko dovolit. Mohli si tak „osahat“ a otestovat poznatky stovky uživatelů, kteří při vývoji traktorů pomáhali. Nová kabina a ergonomie ovládacích prvků je testovaná jak pro osoby menších postav, tak pro opravdu urostlé chlapíky.
Obsluha se může těšit na největší prosklenou plochu v této výkonové kategorii, rovnou podlahu – výhodnou u častého nastupování a vystupování typického v komunální sféře, bezkonkurenční výhled střešním oknem na čelní nakladač, o 15° otočné sedadlo řidiče, což umožňuje snadný pohled na bočně nesené mulčovače, velkorysý prostor nad hlavou, výbornou „bezprůvanovou“ klimatizaci s deseti průduchy a široce otevíratelné dveře. To vše bylo podřízeno pohodlí obsluhy.
Využití nejmodernějších inženýrských technologií se také odráží v rozmístění ovládacích prvků. Nová kabina obsahuje „ovládací oblouk“, na němž najdete vše podstatné pro obsluhu traktoru, snadno dostupné řadicí páky a joystick pro ovládání čelního nakladače nebo mezinápravového nářadí.
Ověřený motor
Traktor T4 PowerStar využívá hospodárný, mechanicky řízený motor F5C o objemu 3,2 l s výkony 55, 64 a 74 k, kterých dosahuje při 2300 ot/min. Maximální točivé momenty činí 240, 275 respektive 310 Nm, a to při 1250 ot/min s převýšením točivého momentu 41, 38 resp. 36 %.
Díky velkému převýšení točivého momentu a posazení jeho maxima do velice nízkých otáček je motor velmi pružný a umožňuje obsluze používat traktor při nižších otáčkách motoru a zařazené vyšší rychlosti. Tím se dosáhne velmi příznivá spotřeba paliva. Díky těmto parametrům jsou k dispozici i hospodárné otáčky vývodového hřídele – 540. Práci s kartáčovým zametačem tak lze zvládnout za snížených otáček motoru, a tedy levněji. Dále jsou k dispozici klasické otáčky PTO 540 ot/min. pro práci například se šťěpkovačem a otáčky závislé na pojezdové rychlosti, které podniky údržby zeleně a komunikací také často využívají.
Převodovky a hydraulika
Základní pro traktory řady T4PowerStar je mechanicky reverzovaná převodovka 12 x 12, kterou lze nahradit hydraulicky reverzovanou převodovkou, tzv. elektroreverzem. Ta je maximálně výhodná pro práci s čelním nakladačem, protože šetří samotné převodové ústrojí a hlavně výrazně ulehčuje práci řidiči. Tuto předovku lze navíc doplnit o plazivé rychlosti na 20 x 20, kdy můžete dosáhnout minimální pojezdové rychlosti 108m/hod, což se hodí například pro práci se sněžnou frézou. Pro pohyb po komunikacích také přijde vhod maximální rychlost 40 km/h.
Hydraulické čerpadlo dosahuje průtok 48 l/min. Traktor je navíc vybavený samostatným čerpadlem pro řízení, takže práce s čelním nakladačem a hydraulicky poháněnými stroji je bezpečná, rychlá a přesná.
Popisek: Modely řady T6 jsou vybaveny motory s výkony do 110 do 140 k, které lze díky elektronickému řízení vstřikování CommonRail navýšit až o 40 k