Nový trend v dodávkách podvozků s nástavbami pro svoz odpadu začala v loňském roce společnost SCANIA CZECH REPUBLIC s. r. o., co by generální importér a dceřiná společnost švédského výrobce nákladních vozidel, autobusů a motorů firmy SCANIA CV AB.
Tradice, výkon, spolehlivost a především spotřeba a vynikající servisní síť předurčují Scanii, aby byla úspěšná i v tomto segmentu.
Stalo se již tradicí, že vozidla Scania vykazují v segmentu dálkové přepravy bezesporu nejnižší spotřeby pohonných hmot a tento fakt se samozřejmě projevuje i u vozidel v kategorii svozu odpadů.
Zákazníci na vozidlech Scania oceňují především jejich robustnost a díky promyšlenému modulárnímu systému podvozků, kabin a konfigurací náprav nepřeberné množství variant ať už v konfiguracích 4 x 2 nebo 4 x 4, tak v nejčastěji používané konfiguraci 6 x 2*4, což jsou podvozky se zadní řiditelnou nápravou.
Dodavatelé a výrobci nástaveb oceňují především rozsáhlou základní řadu rozvorů, která je pro konfigurace 4 x 2 nebo 6 x 2 dostupná od rozvoru 3300 mm možnými alternativami po 200 mm, což umožňuje výběr optimálního rozvoru s ohledem na velikost montované nástavby, a to pozitivně ovlivňuje celkovou koncepci vozidla a optimální rozložení zatížení na jednotlivé nápravy.
Technické parametry na vysoké úrovni
Motory Scania jsou pověstné nejen svou úsporností a dlouholetou životností a při použití v komunálním segmentu je oceňován především vysoký točivý moment, který i u nižších výkonových variant motoru vyniká.
Základní řadou motorů DC9 a DC13 Scania pokrývá výkonové spektrum od 230 do 500 koní, a obě tyto řady motorů jsou dostupné jak ve verzi SCR tak i EGR, což je motor který plní emisní normy Euro 5 bez použití AdBlue. Samozřejmostí jsou emisní normy Euro 5 a EEV, a v neposlední řadě již kompletně odzkoušená řada motorů Euro 6.
Důležité jsou též motory na alternativní paliva, a to jak v provedení s pohonem na zemní plyn či bioplyn, tak i na Ethanol nebo 100% bionaftu.
Převodovky Scania je možno zvolit s manuálním nebo automatizovaným řazením díky systému Scania Opticruise, nicméně nejoptimálnější převodovkou pro husté městské aglomerace zůstává plně automatická převodovka Allison.
Všechny části kabiny i podvozku jsou od Scanie standardně ošetřeny proti korozi. Důležitým prvkem při montáži podvozků je i promyšlený systém elektroinstalace včetně kompletního zakrytování motoru proti odlétajícím nečistotám a soli od kol a od vozidle jedoucích vpředu.
Samozřejmostí podvozku Scania určeného pro montáž svozových nástaveb je příprava v podobě GCP balíčku, který zahrnuje již z výroby soubor úprav elektroinstalace, rámu podvozku včetně přípravy propojení podvozku s nástavbou přes sběrnici CAN bus včetně přípravy pro plnění bezpečnostní normy EN 1501-1.
U verze 4 x 4 je obvyklá možnost volby vzduchového odpružení zadní nápravy a záleží jen na uživateli, zda si zvolí trvalý pohon všech kol, nebo s přepínatelným pohonem přední nápravy. U plně pohonných podvozků 4 x 4 jsou uzávěrky všech diferenciálů – nápravových, mezinápravových a standardem je i terénní redukce. Pro zvýšení trakce v extrémních zimních podmínkách je možno použít zimních pneu přímo z výroby nebo aplikaci podmetacích řetězů.
Kabiny používané v tomto segmentu jsou řady P a dnes v neposlední řadě i řady G. Tyto kabiny nabízí dostatek komfortu a pro obsluhu výbornou ergonomií všech ovládacích prvků. Dále díky koncepčně uspořádanému systému zpětných zrcátek je exklusivní výhled nejen před, ale i kolem a za vozidlo. Samozřejmostí je uspořádaní sedadel pro dva až tři členy posádky, nebo také kabina v provedení se sníženým vstupem, tzv. LowEntry, která získává v posledních letech na popularitě.
Při volbě podvozku Scanie lze pracovat se solidním robustním podvozkem maximálně přizpůsobeným pro montáž nejen svozové nástavby s dlouholetou tradicí poctivé skandinávské výroby a náturou vikingského válečníka.